گفتگوی ایسنا با سازنده بزرگترین مجسمه برنزی

بزرگی یک مجسمه به آن ارزش افزوده میدهد؟

یازدهم اردیبهشت ماه از مجسمه سعدی که به عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت نام برده می شود، رونمایی شد. حالا خالق این اثر توضیحاتی را درباره ویژگی‌های این مجسمه و قواعدی که باید برای جانمایی یک اثر شهری رعایت شود، ارائه کرده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دهقان محمدی، هنرمند مجسمه‌ساز که از اثرش روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه رونمایی شد، در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: اندازه این مجسمه سه متر و ۲۰ سانتی متر است و چهار متر هم پایه برای آن در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه ساخت مجسمه سعدی یک سال و نیم زمان برده است، گفت:‌ تکنیک ساخت این اثر ریخته‌گری مومی بوده است. جنس این مجسمه برنز است و یک تن و ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این مجسمه در حرکت ساخته شده است؛ چرا که سعدی همواره در حرکت و در سفر بوده است.

محمدی درباره ابعاد چهارمتری پایه این مجسمه که به نسبت بلند محسوب می‌شود نیز گفت: بر اساس محاسباتی که انجام شد، مشخص شد که اگر ابعاد پایه کمتر از این باشد دید مجسمه از اطراف محدود می‌شود. یکی از اهداف نصب مجسمه هم دیده شدن آن از سوی افرادی بود که در سفر شهری در این خیابان هستند. به همین دلیل این متراژ پایه را در نظر گرفتیم.

این مجسمه ساز درباره لزوم انجام اقداماتی خاص برای نگهداری و حفظ یک اثر شهری در بازه زمانی نیز اظهار کرد:‌ در سال‌های اخیر مدیرانی که فعالیت می‌کردند مرمت آثار را در نظر گرفتند. درباره اثری که من ساختم البته سلیقه من این است که برنز بماند و مرور زمان در آن مشخص شود و مرمت نشود. در مجموع مجسمه سعدی به صورت فیزیکی هم دور از دسترس است و آسیب فیزیکی نخواهد دید، مگر آنکه از آب و هوا آسیب ببیند که تا چند سال‌ آینده احتمالا این اتفاق نخواهد افتاد.

محمدی در پاسخ به اینکه آیا بزرگ بودن یک مجسمه برای آن ارزش افزوده ایجاد می‌کند یا خیر نیز گفت: اصلا و ابدا ابعاد یک مجسمه برای آن ارزش افزوده ایجاد نمی کند. اینکه یک کاری بزرگ باشد ارزشی برای آن به وجود نمی‌آورد اما اگر کیفیت ساخت داشته باشد ارزش بیشتری خواهد داشت.

او معتقد است که جانمایی مجسمه‌های شهری باید با اصول و قواعد انجام شود و باید اثر با فضا تطبیق داشته باشد. باید به معماری اطراف آن و مساحت اطرافش توجه شود و زاویه نوری که به آن می‌تابد هم باید در نظر گرفته شود.

او گفت: بهتر بود مجسمه سعدی کمی می‌چرخید اما از آن‌جایی که در مسیر زیرگذر رد می‌شود و مسیر شمال به جنوب خیابان را نداشتیم، عملا امکانش نبود. ما دید شمال به جنوب نداشتیم و دید در این مسیر شرق به غرب و غرب به شرق بود. به همین دلیل این تغییر زاویه را نداشتیم.

این هنرمند مجسمه ساز در ادامه گفت که اثرش را از پرتره‌ای از سعدی ساخته است. این پرتره از آقای ابوالحسن صدیقی بوده که در تمامی کتاب‌ها چاپ شده است؛ در واقع این طرح ذهنیت طراحش از سعدی بوده است. این مجسمه هم بر اساس این طرح ساخته شد.

وی در پایان اظهار کرد: فراخوانی برای طرح این مجسمه ارائه شد که ۴۳ هنرمند شرکت کردند و ماکت ارائه کردیم. پس از آن طرح من انتخاب شد و این کار ساخته شد.

logo-samandehi