معرفی طرح‌های برگزیده مسابقه ملی «نقشی برای شهر» در آئین اختتامیه

مسابقه ملی «نقشی برای شهر» برگزیدگان خود را طی برگزاری آئین رسمی اختتامیه در دو بخش با اهدای لوح تقدیر و دیپلم افتخار، معرفی کرد. در این مراسم، شهردار اصفهان، نماینده فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل میراث استان، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان و جمعی از هنرمندان صاحب‌نام کشور از جمله استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده، حضور داشتند.

صبح پنجشنبه 15 اردیبهشت ماه، بعد از تلاش چندین ماهه تیم اجرایی، هنری و هیئت داوران اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر، آئین اختتامیه این مسابقه با معرفی برگزیدگان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. این مسابقه توانست به عنوان یک گام عملی و علمی برای بهره گیری از عناصر هویتی شهر اصفهان در خلق گرافیک محیطی و مبلمان شهری، در میان هنرمندان با تجربه و علاقمندان نسل جوان شناخته شود.

طالبیان: در اصفهان می‌بایست مدیریت یکپارچه منظر شهری اتفاق بیفتد

محمد حسن طالبیان، که به نمایندگی از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر به ارائه سخنرانی پرداخت، اظهار کرد: از این کار خلاقانه و هوشمندانه تشکر می‌کنم، این کار، قدم بزرگی در راستای توجه به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر برای دیدن مجدد آثار تاریخی شهر است.

عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر، ادامه داد: با دریافت ایده از طریق چنین رویدادهایی می توان در مبلمان شهری و هویت یکپارچه بصری بهره بگیریم که این کار برای اولین بار از سوی یک دستگاه اجرایی، اجرا شده است.

طالبیان با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقه هایی می تواند الگوی سایر استان ها برای توجه به تاریخ، فرهنگ و هنر خود باشد، گفت: متاسفانه تاریخِ هنر در سال های اخیر کنار گذاشته شده و از همین رو الهام گیری از هویت های تاریخی در چنین روزهایی ارزشمند است.

وی با تاکید بر اثرگذاری کل روی جزء و جزء روی کل در فضاهای شهری بیان کرد: طرح یک مبلمان در کل یک فضا می توان اثرگذار باشد و با توجه به این موضوع، آثار خوبی به این مسابقه ارسال شده است که اگر در فضا قرار بگیرند، کامل‌تر می شود.

طالبیان تصریح کرد: امیدوارم نه فقط برای طراحی مبلمان شهری بلکه برای طراحی محوطه هم از این تجربه ها استفاده شود.

وی ادامه داد: توجه به ارزش های تاریخی و طبیعی اهمیت دارد به طوریکه در حال حاضر در دنیا نگاه به تک بنا منسوخ شده است و صحبت از منظر فرهنگی و تاریخی و شهری است؛ باید بخش جدید و قدیم شهرها در ارتباط با یکدیگر و ارزش ها تداوم داشته باشد.

عضو گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر افزود: در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی نیز فقط کالبد بنا کفایت نمی کند و باید همه موضوعات اجتماعی و اقتصادی در ارتباط با هم باشند، از طرف دیگر هم باید موضوع حفاظت و مرمت مردمی تر شود؛ در ایران تجربه خوبی در این زمینه داشتیم و در بخش های مختلف مانند یزد این کار تمرین و هزار و ۱۰۰ خانه در این شهر به دست مردم و با بودجه مردم با نظارت میراث و دانشگاه مرمت شد.

وی با بیان اینکه اصفهان در دوره های مختلف الگویی برای مناطق دیگر بوده است و مکتب خود را داشته و توانسته درس هایی برای معماری و شهرسازی ایران رقم بزند، اظهار کرد: در دوران مدرن این ارتباط قطع شد و امیدواریم مجددا به دست معماران، هنرمندان و طراحان، اصفهان الگوهای خوبی برای کشور در این زمینه ارائه دهد.

طالبیان تاکید کرد: با توجه به ظرفیت هایی که اصفهان در حوزه تاریخی و هنری دارد امیدواریم در آینده، این شهر به عنوان یک منظر یکپارچه شهری مدیریت شود.

*ترسیم نقشه ای برای آینده اصفهان با درک صحیح مدیران از شخصیت شهر انجام می شود

در بخش دیگری از آئین اختتامیه، علی قاسم زاده، شهردار اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه ذات جهان هستی در حال تغییر و جوامع و انسان‌ها هم در حال تحول هستند، در پهنه هستی ما می توانیم مواضع متفاوتی در برابر این وضعیت داشته باشیم که در موضع نخست می توان، در مقابل تحول مقاومت کرد که در این صورت در چرخ های تحول خرد خواهیم شد.

وی افزود: در موضع دوم، می توان تغییر را با رویکرد وادادگی بپذیریم، نگاه سوم به تغییر هم، به‌گزینی است به طوریکه از میان تمدن‌های نوین دستاوردهایی را برای خود به‌گزینی کنیم. در نگاه چهارم هم می توان خود را مبدا تحول و خلق دانست و از جایی که ما نگاه چهارم را از دست دادیم، دچار مشکل شدیم.

شهردار اصفهان اظهار کرد: ما سر جنگ با مدرنیته و پست مدرن نداریم، از سوی دیگر تعصبی هم برای ماندن در گذشته نداریم بلکه بر این باوریم که فرهنگ زنده، با نگاه به گذشته اما رو به جلو است. با توجه به این رویکرد باید به سمت خلق و آفرینش حرکت کنیم اما نباید مغایرتی با گذشته ما داشته باشد.

قاسم زاده ادامه داد: نگهداشت درست شهر دغدغه نخست و ترسیم نقشه ای برای توسعه هوشمندانه شهر دومین خواسته بنده است و این دو مهم ممکن نیست مگر اینکه مدیران شهری فهم صحیحی از شخصیت شهر داشته باشند.

او ادامه داد: اگر فهم صحیح از شخصیت (کیستی) شهر داشته باشیم، هم در نگهداشت و نیز توسعه شهر موفق خواهیم بود و می توانیم از پوسته گذشته بیرون آمده و جسورانه خلق کنیم.

*ایزدخواستی: گرافیک و مبلمان شهری اصفهان را باید براساس داشته‌های تاریخی این شهر خلق کنیم

همچنین در این مراسم، محمد علی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و رئیس مسابقه ملی نقشی برای شهر در توضیح روند برگزاری این مسابقه افزود: ما در سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، هویت شهر را فراتر از کالبد در حال جست و جو هستیم.

وی ادامه داد: اصفهان با عظمت تاریخی خود به شدت نیازمند ترسیم مسیر آینده براساس گذشته تاریخی است، کشف این مسئله نیاز به دستیابی به کیستی اصفهان دارد چراکه این شهر دارای هویتی مستقل و اسطوره شهر است و در فرهنگ های پیرامونی خود صاحب نقش و تاثیرگذاری بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان افزود: این شهر امروز به شدت با مشکل هویت آینده شهر مواجه است و این در حالی است که حکومت آل بویه عالمانه و بر مبنای داشته های اصفهان در هزاره پیش از خود بود. سلاجقه نیز بر دوش عظمت تمدنی که در آل بویه خلق شده بود، بنا نهاده شد به طوریکه پیوست تاریخی به طور کامل رعایت شد.

وی ادامه داد: ایلخانی هم به معماری و شهرسازی سلجوقی احترام گذاشت و در اوج دوران صفوی هم این شهر رویایی در اتصال تاریخی با اصفهان ایلخانی و سلجوقی بود اما در 80 سال گذشته بعد از شکل گیری طرح های تفصیلی و طرح های جدید شهرسازی، اتصال به گذشته اصفهان را از دست دادیم؛

ایزدخواستی گفت: امروز اگر به دنبال کشف کیستی شهر اصفهان و برنامه ریزی برای آینده شهر هستیم باید به این نکته توجه کنیم که در هزاره گذشته همواره اصفهان به گذشته اتصال داشته است و زندگی آینده شهر الزاما زندگی در گذشته نیست، بلکه درک معاصرسازی اصفهان با تمام مشخصه های یک شهر برای زندگی امروز را بر مبنای اتصال گذشته طراحی می کند.

وی افزود: از همین رو مجموعه اقدامات بسیار گسترده ای از سوی همه سازمان ها لازم است تا آینده اصفهان ترسیم شود. بر همین مبنا مبلمان شهری یکی از اجزایی است که در شکل گیری متن شهر موثر است؛ ما در کهکشانی از نقاط زندگی می کنیم که به شهر تصویر می بخشند و هر کدام از این تصویرها قسمتی از متن اصفهان را ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: ایده ای که در سازمان به ذهن ما رسید این بود که مبنای خلق مبلمان شهری را براساس داشته های تاریخی قرار دهیم به همین سبب هم عناصر تزئیناتی 12 اثر شاخص ملی و جهانی اصفهان مثل مسجد جامع عتیق، مسجد آقانور، مسجد شیخ لطف اله، دو منار دردشت و …. عکاسی و در سایت قرار داده شد و با فراخوان از هنرمندان سراسر کشور درخواست کردیم از این عناصر برای خلق مبلمان شهری ایده بگیرند.

وی گفت: استقبال از این مسابقه فراتر از حد انتظار ما بود و 200 اثر به دبیرخانه ارسال شد که طی دو مرحله داوری، از سه اثر در جایگاه تقدیر و سه اثر در بخش دیپلم افتخار و برندگان جشنواره تقدیر شد.

ایزدخواستی افزود: از همه افرادی که طی چند ماه اخیر برای برگزاری این مسابقه تلاش کردند، همچنین از فرهنگستان هنر ایران، یونسکو و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای همیاری در برگزاری مسابقه ملی نقشی برای شهر قدردانی می کنم.

*ایزدی: وظیفه ما ساختن اصفهانی با هویت‌تر از گذشته است

در این مراسم، علیرضا ایزدی، مشاور وزیر و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان اظهار کرد: اقدامات سازمان نوسازی و بهسازی می تواند آینده اصفهان را بهتر از گذشته بسازد، چیستی هویت سرزمینی و اینکه چه کسی باید فکری برای حوزه های هویت ساز داشته باشد، ریشه های بسیاری دارد اما آنچه امروز از نگاه من دارای اهمیت است، هویت سازی در حوزه معماری است.

وی با بیان اینکه عملکرد قابل دفاعی در حوزه معماری در دهه های اخیر وجود ندارد، گفت: علت شکل گیری انجمن ملی آثار ایرانیان امروز برای من آموزنده و تلخ است چراکه در همه شهرهای ایران تمام معماری ما متحد الشکل، فاقد اقلیم، اصول تمدنی و جغرافیاست و همه سازه ها و معماری ها یکسان شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان افزود: این هشدار بزرگی برای ماست که آنچه امروز امانت گرفته ایم، برای آینده چه می خواهیم باقی بگذاریم و چه میزان معماری امروز ما هویت ساز است.

وی تصریح کرد: دغدغه‌مندان باید راهی برای فرار از این نسیان پیدا کنند و آنچه امروز اتفاق افتاده قطره ای از وظایف ما برای ساختن اصفهانی با هویت‌تر از گذشته است.

* از طراحان و ایده‌پردازان 6 طرح برگزیده، تقدیر شد

پایان‌بخش آئین اختتامیه مسابقه ملی نقشی برای شهر، تقدیر از برگزیدگان بود که با حضور مرتضی نعمت‌الهی؛ هنرمند مجسمه‌ساز اصفهان به نمایندگی از هیات داوران مسابقه، علی قاسم زاده؛ شهردار اصفهان، علیرضا ایزدی؛ مدیرکل میراث استان، وحید مهدویان؛ معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی؛ مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و رئیس مسابقه، مسعود مهدویان‌فر؛ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان و استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده؛ هنرمند مینیاتوریست نام‌آشنای اصفهان، برگزار شد.

سه برگزیده اول مسابقه که از آن‌ها با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی تقدیر شد، عبارتند از:

نفر اول برگزیده: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 20 میلیون تومان به آقای مصطفی خبری زاد اهدا شد. «طراحی پلکان و راه شیبدار با الهام از نقوش مقبره باباقاسم» عنوان اثر برگزیده اول مسابقه نقشی برای شهر بود.
نفر دوم برگزیده: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 15 میلیون تومان به آقای ریحانه خجسته صفا اهدا شد. «طراحی فضای نشیمنگاه با الهام از نقوش کاشیکاری مسجد علی و منار دردشت و منار دارالضیافه» و «طراحی دیوارنگاره شهری با الهام از نقوش داخل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله» عنوان طرح‌های برگزیده دوم مسابقه ملی نقشی برای شهر بود.

نفر سوم برگزیده: دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 10 میلیون تومان به خانم سعیده هرندی زاده اهدا شد. عنوان برگزیده سوم مسابقه ملی نقشی برای شهر بود. «طراحی شبکه تزئینی پای درخت» با الهام از نقوش مسجد جامع اصفهان عنوان طرح سوم برگزیده مسابقه بود.

در بخش بعدی، سه طرح شایسته تقدیر هم به این ترتیب معرفی شدند:

نفر اول شایسته تقدیر: لوح تقدیر، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 3 میلیون تومان به آقای علی لواسانی اهدا شد. او با «طراحی چراغ روشنایی پارک» الهام‌گرفته شده از قوس بنای آرامگاه باباقاسم عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

نفر دوم شایسته تقدیر: لوح تقدیر، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 3 میلیون تومان به خانم فریناز عباسپور اهدا شد. او با «طراحی جدول خیابان الهام‌گرفته شده از نقوش مسجد آقانور، امامزاده درب امام، منار دارالضیافه و مسجد علی» عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

نفر سوم شایسته تقدیر: لوح تقدیر، تندیس مسابقه و جایزه نقدی به ارزش 3 میلیون تومان به خانم فاطمه نصیرپور اهدا شد. او با «طراحی نرده و سنگفرش الهام گرفته شده از امامزاده درب امام» عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

*کتاب مسابقه منتشر و به حضار اهدا شد

در پایان مراسم نیز گواهی شرکت در مسابقه به منتخبین مرحله اول داوری و کتاب مسابقه نیز به همه حضار اهدا شد. گفتنی است در کتاب مسابقه، 25 طرح منتخب از جمله 3 طرح برگزیده و 3 طرح شایسته تقدیر به چاپ رسیده‌‎اند.

سه میراث جهانی بشر (مسجد جامع اصفهان، مسجد شیخ لطفه‌الله و مسجد جامع عباسی) و نه میراث ملی ایران (دومنار دردشت، منار دارالضیافه، مقبره باباقاسم، مسجد علی، امامزاده درب امام، امامزاده اسماعیل، مسجد آقانور، بازار و حمام علی‌قلی‌آقا) ابنیه‌ای بودند که در این مسابقه از طراحان و ایده‌پردازان خواسته شد، با مطالعه نقوش موجود در این بناها به ارائه طرح‌های کاربردی در زمینه گرافیک محیطی، زیباسازی و مبلمان شهری برای محیط پیرامون همین بناها بپردازند. با معرفی منتخبین مسابقه، مشخص شد که مسجد جامع عتیق اصفهان، مسجد علی، مسجد آقانور و مقبره باباقاسم بیشترین الهام‌بخشی را در آثار طراحان شرکت‌‎کننده در این مسابقه داشته‌اند.

طرح‌های منتخب چاپ شده در کتاب نیز به این ترتیب هستند: «طراحی آجرچینی و دیوارهای شهری الهام گرفته شده از آجرچینی سقف مسجد جامع عتیق اصفهان اثر الهام محمد صالحی، مریم ارشدی پور، مریم نصر اصفهانی، فاطمه توکلی و ندا وکیلی»، «طراحی آبنما و نشیمنگاه اثر آرش زرآبادی پور»، «طراحی آبنما و نشیمنگاه اثر الهه مهدوی»، «طراحی نیمکت بر اساس خطوط بنایی اثر زینب رادمان فر»، «طراحی دیوارنگاره بر اساس نقوش اسلیمی اثر زکیه بدری»، «طراحی نشیمنگاه اثر حامد کسایی نسب»، «طراحی نرده، چراغهای شهری و نشیمنگاه اثر عرفان غلامی و حامد کسایی‌نسب»، «طراحی دیوارنگاره‌های شهری اثر روح‌الله شفیعی»، «طراحی نشیمنگاه، نرده و حفاظ الهام گرفته شده از نقوش مسجد آقانور و مسجد علی اثر مریم حسینی»، «طراحی سنگفرش، نرده و جدول با الهام از نقوش امامزاده اسماعیل و مسجد آقانور اثر مائده نظری»، «طراحی نرده بر اساس خط ثلث در کتیبه‌ها، اثر نگین بیگی»، «طراحی نشیمنگاه با الهام از نقوش مسجد آقانور اثر عادل مرادقلی»، «طراحی نرده و چراغ روشنایی الهام گرفته شده از کاشیکاری مسجد جامع عتیق اصفهان اثر فاطمه فرجی»، «طراحی گلدان و تابلو با الهام از آرامگاه باباقاسم»، «طراحی نشیمنگاه و گلدان با الهام از خطوط بنایی آرامگاه باباقاسم»، «طراحی نرده و چراغ‌های روشنایی الهام گرفته شده از نقوش مسجد جامع عتیق اصفهان اثر ریحانه خجسته صفا»، «طراحی نشیمنگاه و گلدان با الهام از نقوش مسجد علی اثر فریناز عباسپور»، «طراحی فضای داخلی اثر علی لواسانی» و «طراحی چراغ روشنایی اثر علی نصیری».

logo-samandehi