ناپدید شدن فرش‌های نفیس ساختمان حافظیه سعدآباد در زمان دولت روحانی

تعدادی تخته فرش نفیس در ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در سعدآباد ناپدید شده است. تصاویر برخی از این فرش‌ها در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» در سال 91 منتشر شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم گزارشی با عنوان «خروج غیر قانونی اموالی نظیر 48 تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعد آباد» ارجاع شد. پس از آن تیم ویژه ای با همکاری سازمان های نظارتی تشکیل و به بررسی همه جانبه موضوع مفقود شدن فرش های نفیس در دولت قبل پرداخته شد.

کارشناسان این حوزه با بررسی تنها ده تخته از فرش های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن ها را مبلغی معادل 127 میلیارد تومان اعلام کردند.

این ده تخت فرش ارزش‌گذاری شده جزو نفیس ترین فرش‌های نهاد بوده و متعلق به سبک های مشهدی(عمواوغلی)، اصفهان و تودشک می‌باشد که یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد.

گفتنی است فرش ها طی بازه سال های 1392 الی 1395 از ساختمان خارج گردیده است.

یکی از شاهدین که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته است در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: «سال 1395 فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل...»

گفتنی است ساختمان حافظیه سعد آباد متعلق به نهاد ریاست جموری است که از آن به عنوان محلی برای استقبال از روسای جمهور و مهمانان خارجی توسط دولتی ها استفاده میشود. این بنا پیشتر نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود.

رئیس دفتر وقت دولت دوازدهم در پاسخ به علاقه رئیس‌جمهور وقت به برگزاری جلسات دولت قبل در این محل، پروتکل‌های خاص تعیین شده از سوی وزارت بهداشت را علت آن دانسته و اظهار کرده بود: ساختمان حافظیه دارای سالن جلسات مناسبی است که می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های تعیین شده از جمله حفظ فاصله میان افراد، جلسات را در این مکان برگزار کنیم.

به نظر می‌رسد خروج فرش های نفیس توسط یک کارمند دور از ذهن بوده و با توجه به دخالت افراد مختلف در فرایند مختلف تصاحب، حمل و نگهداری از اموال مفقودی ممکن است افراد دیگر نیز در این ماجرا نقش داشته باشند.

logo-samandehi