در نشست صمیمانه مدیرکل هنرهای تجسمی با کارمندان مطرح شد

خراسانی‌زاده: خادم تمامی هنرمندان تجسمی با هر تفکر و ذهنیتی هستیم

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی صمیمانه با کارمندان این اداره کل دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، نشست صمیمانه محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کارمندان این اداره کل در سالن جلسات معاونت امور هنری برگزار شد.

در آغاز این نشست، هر یک از همکاران حاضر، نکات، نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به وضعیت و عملکرد اداره کل هنرهای تجسمی بیان کردند و سپس محمد خراسانی‌زاده به بیان نکاتی در زمینه اظهارات مطروحه پرداخت.

مدیرکل هنرهای تجسمی در آغاز سخنان خود ضمن تبریک ایام نورانی دهه کرامت و گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، گفت: جلسه امروز ما چندان من‌باب آشنایی نیست. چون پیش‌تر با ۹۰ درصد دوستان و همکاران آشنا شده‌ایم. پیش از این در موزه و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هم حضور یافتم و با همکاران این دو بخش گفت‌وگو کردیم. دو بازوی اصلی ما، موزه و موسسه هستند که در کنار همدیگر یک خانواده را تشکیل می‌دهیم.

او افزود: ما می‌توانیم دو مسیر را انتخاب کنیم؛ مسیر اول، مسیر اداری و رسمی است که کارها طبق روال مرسوم اداری انجام شود. اما مسیر دوم این است که عزم کنیم در کنار پیشبرد امور، رفاقت‌ها را توسعه داده و نگاه خانوادگی را به یکایک اعضای این خانواده تعمیم دهیم. نگاه دوم، نگاهی همدلانه است و درصورتی اتفاق می‌افتد که همه بخواهند. من علاقه‌مندم همه به هم کمک کنیم تا مسیر دوم پیموده شود.

خراسانی‌زاده بیان کرد: ما باید بدانیم که در کجا ایستاده‌ایم و وظیفه‌مان چیست. آیا ستاد هستیم یا صف؟ اگر این را ندانیم، مسیر را به اشتباه می‌رویم. من درباره اینکه چه هستیم، قضاوتی ندارم اما اینکه چه باید باشیم را می‌توان مورد تحلیل قرار داد. باید بدانیم که هیچ‌کجای کشور چنین مرکزی(مرکز هنرهای تجسمی) با چنین کارویژه‌ای وجود ندارد. ما بالاترین جایگاه حاکمیتی حوزه هنرهای تجسمی و واسطه‌ هنرمندان و حاکمیت هستیم. جایگاه مقررات‌گذار و تعیین‌کننده سیاست‌های کلان و اجرایی را داریم و باید سیاست‌های کلان کشور را بسنجیم. لازم است شأن و جایگاه مرکز را بشناسیم. توقعم از شما اعضای خانواده این است که همه در کنار هم رشد کنیم. با اینکه سال‌ها از شکل‌گیری این مرکز گذشته، اما هنوز در برخی موارد اشتباه عمل می‌شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی بیان کرد: تعامل با استان‌ها برای ما یک پیشنهاد نیست، بلکه یک الزام است. من در تمام این سال‌ها سیاست واحدی در زمینه هنرهای تجسمی در استان‌ها ندیده‌ام. ما باید به شأن اصلی‌مان یعنی مرجعیت تخصصی حوزه هنرهای تجسمی در مقیاس کشور بازگردیم؛ چراکه سیاستگذار هستیم. ناظر به این ضرورت، به یک بازآرایی نیاز داریم.

او تصریح کرد: باید به هنرمندان خدمت‌رسانی بکنیم. لازم است بدانیم که ما خادم آنها هستیم. بکوشیم که خدایی ناخواسته نه حقی ضایع شود، نه تبعیضی باشد و نه کارهایمان باقی بماند.

مدیرکل هنرهای تجسمی بیان کرد: اکنون شاهد هستیم که مرکز هنرهای تجسمی از شأن و دلیل ایجاد خود خارج شده است. البته این بدان معنا نیست که در دوره‌های پیشین کاری صورت نگرفته، حتما کارهای بزرگی صورت گرفته است و من دست تک‌تک عزیزانی که پیش از بنده در این مسند حضور داشته‌اند را به گرمی می‌فشارم. ما باید پیشینیانمان را تکریم کنیم وگرنه مشمول تکریم قرار نمی‌گیریم. بنده خاک درگه اهل هنر و خادم تمام هنرمندان حوزه تجسمی با هر ذهنیت و تفکری هستم و دست هنرمندانمان را می‌بوسم.

خراسانی‌زاده عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی ما، مسئله مالی است. ما می‌توانیم فعالیت‌های متعددی را با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی پیش ببریم. کمااینکه موارد متعددی را در استان تهران به نحوی پیش بردیم که بودجه‌ای از حاکمیت نگرفتیم؛ چراکه بودجه‌ای وجود نداشت. هیچ‌گاه نباید بگوییم که چون بودجه نیست، پس کار تعطیل! هرگز معطل بودجه نمی‌مانیم و هیچ رویدادی را به خاطر کسری بودجه تعطیل نمی‌کنیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی بیان کرد: به امید خدا کارهای عقب‌مانده را به سرعت پیش خواهیم برد. درخصوص روندها و فرایندها، هرجا که فکر می‌کنید دست و پاگیر است، پیشنهاد اصلاحش را ارائه کنید. من توقع نقد دارم و از آن استقبال می‌کنم، حتی اگر به تندترین زبان‌ها باشد.بکوشیم در کنار نقد، راهکار هم ارائه دهیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل شورای هماهنگی در اداره کل هنرهای تجسمی خبر داد و افزود: ما شورایی را در داخل اداره کل خواهیم داشت که برای پیشگیری از کارهای جزیره‌ای تشکیل می‌شود. این شورا باحضور رییس اداره کل، رؤسای موزه هنرهای معاصر و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، مسئول روابط عمومی و مسئول حوزه ریاست اداره کل تشکیل خواهد شد و جلسات آن به صورت هفتگی برگزار می‌شود. می‌کوشیم با نمایندگان استان‌ها هم چنین جلساتی را برگزار کنیم و با آنها ارتباط بگیریم و کمک‌کارشان باشیم. روابط عمومی ما صرفا روابط عمومی مدیرکل یا اداره کل هنرهای تجسمی نیست، بلکه نماینده حوزه تجسمی همه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور است. نگاه ما به این حوزه، نگاهی فرابخشی است.

خراسانی‌زاده با اشاره به لزوم بازنگری در شرح وظایف همکاران اداره کل و موزه هنرهای معاصر، بیان کرد: در فرهنگ سازمانی، باید خودمان پیشران حرکت باشیم. در این راستا لازم است شرح وظایف همکاران بازنگری شود. در این زمینه گام اول در مرکز و سپس در موزه برداشته خواهد شد. توقعم این است که با همدلی و کمک همکاران، این شرح وظایف به روز شود.

او تصریح کرد: موضوع رشد و ارتقای همکاران هم بسیار جدی است. موزه هنرهای معاصر یک کلاس آموزشی است که می‌توان از ظرفیت‌های آن بهره برد. همه ما باید به رشد و ارتقای یکدیگر کمک کنیم و از این ظرفیت و دارایی به خوبی بهره‌برداری کنیم. رشد و ارتقای همکاران باید در اولویت باشد. امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «ملعون است کسی که دیروزش از امروزش بدتر باشد و خسران‌زده است کسی که امروزش با دیروزش یکسان باشد.»

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان خاطرنشان کرد: هر پیشرفتی که در زندگی همکارانمان ایجاد شود، باید از سوی اداره کل مورد تشویق قرار گیرد. من همواره شنونده نکات شما هستم و بهترین هدیه برایم این است که عیب‌هایم را به من تذکر دهید.

logo-samandehi