نمایش بزرگترین مجموعه خصوصی روم باستان

مجسمه‌ بزرگی از الهه نیل، کروکدیلی خشمگین و ابوالهولی که زانو زده است، تنها تعداد کمی از گنجینه‌ عظیم هنر روم باستان هستند که برای سال‌های متوالی از دید عموم مردم پنهان شده بودند و حالا قرار است به نمایش گذاشته شوند.

به گزارش گاری آنلاین ، ایسنا به نقل از تلگراف،‌ این مجموعه ارزشمند که شامل ۶۲۰ مجسمه مرمر روم باستان می‌شود به خانواده «تورلونیا» ـ یکی از خانواده‌های اشرافی ایتالیا ـ تعلق دارد که یا در املاکی که به این خانواده تعلق دارند کشف شده‌اند یا توسط افراد این خانواده در طول زمان از خانواده‌های اشرافی دیگر خریداری شده‌اند.

از آنجا که بازدید از این مجموعه برای افراد بسیار محدودی امکان‌پذیر بود،‌ این مجموعه به شهرت بیشتری دست ‌پیدا کرد. حتی کارشناسان نیز اطلاعات این مجموعه تاریخی ـ هنری را از طریق کاتالوگی که تنها یک بار آن‌ هم در سال ۱۸۸۴ منتشر شده بود، کسب کرده بودند.

اما حالا قرار است بخشی از این مجموعه خصوصی که یکی از مهم‌ترین آثار به جا مانده از هنر روم باستان در جهان محسوب می‌شود برای عموم مردم به نمایش گذاشته شود

مجسمه روم باستان

نزدیک ۱۰۰ مجسمه از برترین آثار این مجموعه که شامل سردیس، تندیس و کتیبه متعلق به بازه زمانی بین قرن پنجم پیش از میلاد مسیح تا قرن چهارم پس از میلاد مسیح می‌شوند در رم به نمایش گذاشته خواهند شد.

«سالواتور ستیس» که یکی از باستان‌شناسان برجسته ایتالیا محسوب می‌شود مدیریت این نمایشگاه را که «مرمرهای تورلونیا» ‌نام دارد، بر عهده خواهد داشت.

‌قرار است پیش از ارسال این مجموعه به معتبرترین موزه‌های سراسر جهان در قالب یک تور جهانی، فعالیت نمایشگاه «مرمرهای تورلونیا» تا ژانویه سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد.

مسوولان برگزاری این نمایشگاه امیدوارند پس از اتمام تور جهانی این مجموعه ارزشمند، یک نمایشگاه دائمی در رم به این مرمرها اختصاص داده شود.

logo-samandehi