یک مسئول خبر داد:

انعقاد تفاهم نامه سه جانبه جهت مرمت بازار شهر تاریخی نراق

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و اداره کل اوقاف برای مرمت بازار تاریخی نراق خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ،به گفته میراث فرهنگی استان مرکزی، علیرضا ایزدی در این‌باره گفت: عصر روز گذشته 13 بهمن ماه 98 ، بازدید میدانی مدیران کل اداره اوقاف و میراث فرهنگی استان به همراه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر نراق از شرایط موجود بازار و کاروانسرای حاج مهدی نراقی و تعیین تکلیف وضعیت موقوفه سرای شمس السلطنه انجام پذیرفت و پس از آن جلسه ای با موضوع بررسی و تعیین تکلیف اماکن موقوفه در معرض تخریب از جمله بازار و تاجرسرای شمس السلطنه، کاروانسرای حاج مهدی نراقی و ... برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه گفت: در پی این جلسه تفاهم نامه سه جانبه بین شهرداری نراق، اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان جهت مرمت بام بازار شمس السلطنه امضا شد.

ایزدی افزود: در این جلسه انعقاد تفاهم نامه سه جانبه همکاری با موضوع مرمت اضطراری بام مجموعه بازار تاریخی نراق با همکاری سه دستگاه امضا کننده در دستور کار قرار گرفت.

او گفت: نراق شهری با سابقه تاریخی است و بازار آن مهمترین ساختار تاریخی باقیمانده از دوران رونق و شکوه نراق است که باید تلاش کنیم دچار تخریب بیشتر نشود.

گفتنی است این بازار توسط یکی از تجار شهر به نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن ۱۳ هجری ساخته شده که بعدها به تنها دخترش شمس السلطنه به ارث رسید و از این رو این مجموعه به بازار شمس السلطنه شهرت یافته است.

این بازار سرپوشیده اثر تاریخی ارزشمندی برای استان و کشور محسوب می شود و در ۲۲ آبان سال ۶۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

logo-samandehi