نگاهی به گران ترین آثار هنری سال ۲۰۲۱

بلومبرگ در گزارشی به معرفی ۱۰ مورد از گران ترین آثار هنری پرداخته است که در حراجی‌های مختلف سال جاری به فروش رسیده‌اند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در این مطلب آمده است: اگر نامتان در فهرست ۵۰۰ میلیاردر امسال «بلومبرگ» قرار گرفته باشد، شاید ۷۸۱ میلیون دلاری که در سال جاری میلادی فقط برای ۱۰ اثر هنری پرداخت شده است چندان رقم بالایی نباشد. قیمت کل ۱۰ اثر گران هنری فروخته شده در حراجی‌های امسال، از فروش کلی جدیدترین فیلم سینمایی «جیمز باند» هم فراتر رفته است.

در ادامه با این در ۱۰ اثر هنری آشنا می‌شوید:

«زنی که کنار پنجره نشسته است» ۱۹۳۲ اثر «پابلو پیکاسو»‌ / ۱۰۳.۴ میلیون دلار

فقط ۱۹ دقیقه طول کشید تا قیمت این تابلو نقاشی به ۹۰ میلیون دلار برسد و در نهایت قیمت کلی آن با توجه به پورسانت پرداختی به حراجی به ۱۰۳.۴ میلیون دلار رسید. این تابلو نقاشی نمونه جادویی است از زمانی که دو نفر همزمان خواهان یک اثر هستند. رقم‌های پیشنهادی زیادی و با سرعت بالا ارائه می‌شدند تا اینکه رقم پیشنهادی به ۶۰ میلیون دلار رسید. از آن پس فقط دو خریدار در پشت تلفن برای به دست آوردن مالکیت این تابلو نقاشی با یکدیگر به رقابت پرداختند. رقم پیشنهادی اغلب در هرکدام از دفعات یک میلیون دلار افزایش یافت تا در نهایت به دو برابر قیمت تخمینی رسید. تابلو نقاشی «زنی که کنار پنجره نشسته است» اثر «پابلو پیکاسو»‌ در حراجی کریستیز به فروش رسید.

در حال حاضر تابلو نقاشی از «پیکاسو» که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۴ میلیون دلار فروخته شد، به عنوان گرانترین اثر این هنرمند محسوب می‌شود.

«در این مورد»۱۹۸۳ اثر «ژان میشل باسکیا» / ۹۳.۱ میلیون دلار

آثار «باسکیا» در بازار هنر همواره با استقبال همراه بوده است. آثار این هنرمند سه یا چهار برابر قیمتی که ممکن بود چند سال پیش فروخته شوند به فروش رسیده‌اند و این تابلو نقاشی که به دومین اثر گران این هنرمند تبدیل شد از چنین توجهی بی نصیب باقی نماند. در ابتدا ارزش تقریبی این تابلو نقاشی که در سال ۱۹۸۳ خلق شده است و یک جمجمه در زمینه قرمز را به تصویر می‌کشد، حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

تابلو نقاشی بدون عنوانی از این هنرمند که در آن نیز یک جمجمه به تصویر کشیده شده است و در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز به قیمت ۱۱۰.۵ میلیون دلار فروخته شده است، به عنوان گرانترین اثر هنری «باسکیا» شناخته می‌شود.

«پرتره مرد جوانی که مدال بزرگ در دست دارد» اثر «ساندرو بوتیچلی»‌ / ۹۲.۲ دلار

تنها اثر هنری غیرمدرن و معاصری که توانسته به این فهرست راه پیدا کند، این تابلو نقاشی از «بوتیچلی» است. گمانه‌زنی‌ها برای ارزش این تابلو حتی به ۲۰۰ میلیون دلار هم رسید، با اینکه قیمت فروش این اثر به چنین عددی نرسید اما به هر حال فروش آن موفقیت آمیز محسوب می‌شود چراکه رکورد گرانترین اثر فروخته شده این هنرمند شکسته شد. این رکورد پیش از این به تابلو نقاشی که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰.۴ میلیون دلار فروخته شد تعلق داشت.

تابلو نقاشی «پرتره مرد جوانی که مدال بزرگ در دست دارد» همچنین گران ترین اثر فروخته شده امسال حراجی ساتبیز محسوب می‌شود.

«شماره ۷»‌۱۹۵۱ اثر «مارک روتکو»‌ / ۸۲.۵ میلیون دلار

این تابلو نقاشی که «شماره هفت» نام دارد و ۲۴۱ سانتی‌متر ارتفاع، در سال ۱۹۵۱ خلق شده است و از سه بخش صورتی، زرد، نارنجی تشکیل شده است. انتظار می‌رفت این اثر هنری به قیمت ۷۰ الی ۹۰ میلیون دلار به فروش برسد. به گفته مسوولان حراجی ساتبیز این نقاشی به یک خریدار آسیایی فروخته شد. این نقاشی دومین اثر گران «روتکو»‌ به شمار می‌رود که تاکنون در حراجی فروخته شده است. این نقاشی از مجموعه آثار هنری «مکلو» در حراجی ارائه شد.

رکورد فروش آثار «روتکو» در سال ۲۰۱۲ و با فروش تابلو نقاشی «نارنجی، قرمز و زرد» به قیمت ۸۶.۹ میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک شکسته شد.

«بینی» ‌۱۹۴۷ اثر «آلبرتو جاکومتی» / ۷۸.۴ میلیون دلار

تنها مجسمه‌ای که به این فهرست راه‌یافته است اثر دیگری از مجموعه آثار هنری «مکلو» است که برای آن ارزش بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار برآورد شده بود. این مجسمه به قیمت ۷۸.۴ میلیون دلار فروخته شد. رکورد گرانترین مجسمه جهان در سال ۲۰۱۵ با به فروش رسیدن یکی از مجسمه‌های «جاکومتی» به قیمت ۱۴۱.۳ میلیون دلار شکسته شد.

«کلبه‌های چوبی در بین درختان زیتون و سرو» ۱۸۸۹ اثر «وینسنت ون‌گوگ» / ۷۱.۴ میلیون دلار

«ون‌گوگ» که حدود ۱۳۰ سال پیش از دنیا رفت شاید یکی از جذاب‌ترین هنرمندان ۲۰۲۱ باشد. به رغم نگرانی‌هایی درباره کاهش توجه‌ها به هنر امپرسیونیست،‌ دست کم هفت خریدار برای به دست آوردن این تابلو نقاشی «ون‌گوگ» در حراجی کریستیز با یکدیگر به رقابت پرداختند. در نهایت تابلو نقاشی رنگ روغن «کلبه‌های چوبی در بین درختان زیتون و سرو» به قیمت ۷۱.۳ میلیون دلار چکش خورد و به یکی از گرانترین آثار «ون‌گوگ» تبدیل شد.

«برکه نیلوفر آبی» ۱۹ - ۱۹۱۷ اثر «کلود مونه»‌ / ۷۰.۴ میلیون دلار

برخی از تابلوهای نقاشی همچون این اثر «مونه»‌ علاوه بر اینکه در صفحه کامپیوتر چشمگیر به نظر می‌رسند، وقتی به روی دیواری نصب می‌شوند نیز به طور محسوس به جذابیت فضای پیرامون اضافه می‌کنند. مسلما خریدار این نقاشی که برای آن ۷۰.۴ میلیون پرداخت کرده است با این ویژگی نقاشی «مونه» موافق بوده است.

«هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست»۲۰۲۱ اثر «بیپل» / ۶۹.۳ میلیون دلار

این اثر هنری که توسط «بیپل»‌ خلق شده است، در واقع یک اثر کاملا دیجیتال محسوب می‌شود که به قیمت بالاتری از آثار فیزیکی بسیاری از هنرمندان شناخته‌شده جهان فروخته شد. این اثر یک کولاژ دیجیتالی از آثار هنری است که «بیپل» در ۱۳ سال اخیر به طور روزانه خلق کرده است. این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۱۰۰ دلار به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۶۹,۳۴۶,۲۵۰ دلار به فروش رسید.

«شماره ۱۷، سال ۱۹۵۱» اثر «جکسون پولاک» / ۶۱.۲ میلیون دلار

به دست آوردن نقاشی‌های قطره‌ای «جکسون پولاک»‌ آسان نیست. بسیاری از این نقاشی‌ها اکنون در مجموعه موزه‌ها نگهداری می‌شوند و چند موردی که در مجموعه‌های خصوصی هستند نیز به دور از انظار عمومی خرید و فروش می‌شوند. پس وقتی این نقاشی «پولاک»‌ با قیمت تقریبی ۳۵ میلیون دلار در حراجی ارائه شد هیچکس نمی‌دانست قیمت آن ممکن است تا کجا افزایش پیدا کند. در نهایت این نقاشی به قیمت ۶۱.۲ میلیون دلار چکش خورد.

«بدون عنوان»۲۰۰۷ اثر «سای تومبلی» / ۵۸.۹ میلیون دلار

عجیب است که فروش نقاشی که با قیمت نزدیک ۶۰ میلیون دلار فروخته شده را ناموفق بخوانیم اما گمانه‌زنی‌های بلندپروازانه‌تری درباره فروش این اثر که گل‌های صد تومانی سرخ انتزاعی را به تصویر می‌کشد صورت گرفته بود. انتظار می‌رفت این نقاشی بین ۴۰ الی ۶۰ میلیون دلار فروخته شود اما در حراجی ۵۱ میلیون دلار چکش خورد و در نهایت قیمت کلی آن به ۵۸.۹ میلیون دلار رسید.

logo-samandehi