نگاهی به ارتباط میان مردم کشور‌های مختلف با مجسمه‌های شهری

هنر شهری علاوه بر انتقال پیام و زیباسازی شهر، می‌تواند فضایی مفرح برای شهروندان ایجاد کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، هنر شهری نوعی اثر هنری است که در اماکن عمومی به نمایش گذاشته می‌شود. این آثار در قالب نقاشی دیواری، مجسمه و... گاه به عنوان روشی برای بالا بردن آگاهی نسبت به مسائل گوناگون استفاده می‌شود و گاه جنبه زیبایی‌شناسی آن‌ها اهمیت دارد و وجودشان در شهر باعث ایجاد فضایی چشم نواز برای شهروندان می‌شود.

هنر شهری به هنرمندان اجازه می‌دهد مخاطبان گسترده‌تری داشته باشند. این گروه از هنرمندان که عقیده دارند هنر نباید به آتلیه و گالری محدود شود، ترجیح می‌دهند آثار آن‌ها در اماکن عمومی و به صورت رایگان در دسترس عموم باشد.

امروزه هنر شهری در سراسر دنیا مطرح شده است و شهر‌های بزرگ از اشکال مختلف هنر شهری بهره می‌برند. از آنجا که این هنر به لحاظ فرمی و بصری فضای شهر را به محیطی بانشاط‌تر تبدیل می‌کند، مورد توجه بسیاری از مراکز تجاری و اماکن عمومی قرار گرفته است.

مهم‌ترین تفاوت مجسمه‌های شهری با مجسمه‌هایی که در فضای بسته قرار می‌گیرند آن است که بینندگان مجسمه‌های فضای باز از طیف‌های مختلف هستند و حتی کسانی که هیچ شناختی از هنر ندارند این حجم‌ها را می‌بینند. بنابراین عجیب نیست که گروهی از این آثار بدون پرداختن به پیام یا مفهوم خاصی، صرفاً برای لذت بصری ناظران به وجود آیند و تلاش کنند فضای شهر را برای آن‌ها صمیمی و دوستانه کنند. چنین موضوعی باعث ایجاد رابطه نزدیک شهروند با مجسمه شهری می‌شود و مخاطب به جای آنکه با حفظ فاصله به تماشای آن بپردازد، به اثر نزدیک‌تر می‌شود و به تعامل با آن می‌پردازد.

در ادامه شاهد تصاویری سرگرم‌کننده هستیم که از ارتباط میان مردم کشور‌های مختلف با مجسمه‌های شهری تهیه شده است.

logo-samandehi