هيلما اف کلينت؛ هنرمندي که پس از مرگش کشف شد

بانوي نقاش سوئدي جهان را به گونه‌اي متفاوت ديد و آثاري جلوتر از زمانه خود به وجود آورد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از هنرآنلاين، کمتر کسي نام Hilma af Klint را شنيده است، چه رسد به ديدن صد‌ها نقاشي و طراحي که اين هنرمند سوئدي قرن بيستم خلق کرده است. نهاد هنري او را ناديده گرفت و او به سختي يک اثر را فروخت.

اکنون، تقريباً ۸۰ سال پس از مرگش، او به عنوان يک ستاره پيشگام در هنر انتزاعي شناخته شده است. يک تحقيق هفت جلدي و يک زندگي‌نامه از او در اين ماه منتشر مي‌شود. تيت مدرن در حال برنامه‌ريزي نمايشگاهي در سال ۲۰۲۳ است و يک فيلم‌ساز نامزد اسکار يک فيلم درباره او ساخته است.

هيلما اف کلينت به عنوان يک روشن بين و عارف معتقد بود که انتزاع‌هاي او تحت هدايت ارواح برتر نقاشي شده است و جهان کاملاً براي هنر راديکال او آماده نيست، اما احتمالاً او هرگز چنين تحسين پس از مرگ را پيش‌بيني نکرده بود.

او پيش از اينکه واسيلي کاندينسکي، پيت موندريان و کازيمير مالويچ خود را مخترع انتزاع معرفي کنند، مثلث، مربع، دايره و مارپيچ را به کار برد. در حالي که کاندينسکي ادعا مي‌کرد که اولين نقاشي انتزاعي را در سال ۱۹۱۱ خلق کرده است، اف کلينت اين کار را در سال ۱۹۰۶ انجام داده بود. او مانند موندريان و کاندينسکي در سال ۱۹۴۴ درگذشت.

پس از نمايشي در سال ۲۰۱۶ در گالري سرپنتاين لندن که رکورد حضور۶۰۰۰۰۰ بازديدکننده را شکست، علاقه به کار او افزايش يافت. اين نمايشگاه بعداً به موزه گوگن‌هايم در نيويورک منتقل شد.

دانيل بيرنبام، که سرپرستي نسخه سرپنتاين را بر عهده داشت، در اين زمينه گفته بود: «اين پربازديدترين نمايش در تاريخ آن مؤسسه بود. اين هنرمند که آثارش را در طول زندگي‌اش نشان نداد، مورخان هنر را مجبور به بازنويسي تاريخ هنر کرده است. يک هنرمند زن که قبل از کاندينسکي پيشگام هنر انتزاعي بود اما ارتباطي با مجموعه‌داران، مديران موزه‌ها و گالري‌ها نداشت. بسيار واضح است که او مي‌خواست کارش را نشان دهد، اما حمايت نشد. تنها جايي که توانست آثارش را نشان دهد در محافل بسيار خصوصي بود. او هنر خود را پيامي معنوي براي بشر ميدانست. »

بيرنبام با بيان اينکه اف کلينت از عرفان و معنويت گرايي، الهيأت و انسان‌شناسي الهام گرفته است، گفت: «او همراه چهار زن ديگر در گروهي که خود را «پنج نفر» ميناميدند، در مجالس معنوي شرکت مي‌کرد و از طريق مديتيشن به کاوش در قلمرو‌هاي معنوي مي‌پرداخت. آن‌ها با اعتقاد به اينکه مي‌توانند با موجودات عرفاني ارتباط برقرار کنند، طرح‌ها و نوشته‌هايي از ناخودآگاه را روي کاغذ آوردند و اين کار‌ها چندين دهه قبل از سوررئاليست‌ها بود. عرفان و انسان‌شناسي امروزه عجيب و غريب به نظر مي‌رسند، اما آن زمان در محافل هنري سراسر اروپا رايج بود، زيرا مردم به دنبال آشتي دادن باور‌هاي ديني با پيشرفت‌هاي علمي بودند.»

اف کلينت که در سال ۱۸۶۲ در استکهلم به دنيا آمد، در آکادمي سلطنتي هنر‌هاي زيبا تحصيل کرد و در سال ۱۸۸۷ با درجه ممتاز فارغ التحصيل شد و پس از آن از نقاشي پرتره‌هاي معمولي، مناظر و مطالعات گياه‌شناسي فاصله گرفت. او نيرو‌هاي انتزاعي را در طبيعت پيدا کرد و روياي تحقق‌ناپذيري داشت که معبد خود را بسازد، اما شايد يک معبد دروني. همه اين‌ها از علاقه او به عرفان و انسان‌شناسي ناشي مي‌شود و هدفش اين است که حقايق بالاتر قابل مشاهده را نشان دهد و نه چيز‌هايي را که با چشم فيزيکي خود مي‌بينيم.

درباره هنرمندان مشهورکه آثار آن‌ها در سراسر جهان پراکنده است، تحقيق و مطالعه قطعي آثار آن‌ها کاري پيچيده است، اما از آنجايي که اف کلينت به سختي چيزي فروخت، تقريباً تمام ۱۵۰۰ نقاشي و طراحي او در يک مکان واحد در استکهلم، توسط بنيادي که توسط يکي از اعضاي خانواده او راه‌اندازي شده است نگهداري مي‌شود.

بيوگرافي جديد هيلما اف کلينت نوشته جوليا ووس، مورخ هنر آلماني، به تازگي منتشر شده است، در حالي که فيلمي به نويسندگي و کارگرداني لاسه هالستروم، فيلمساز سوئدي نامزد اسکار، اواخر اين ماه در بريتانيا اکران خواهد شد. اين فيلم با عنوان هيلما يک فيلم زندگينامه‌اي انگليسي زبان در مورد هنرمندي است که جهان را به گونه‌اي متفاوت مي‌بيند و جستجوي تزلزل ناپذيري براي کشف حقيقت در مورد بشريت و جهان هستي را آغاز مي‌کند.

پیمایش به بالا