"اثيري" عنوان نمايشگاه طراحي و نقاشي هاي اميرشاهد مهرتاش است که از 7 خردادماه در گالري خط سفيد به نمايش درآمده است.

اميرشاهد مهرتاش متولد ۱۳۶۲ در تهران است که در نوجواني به نقاشي و طراحي واقع گرايانه مي پرداخته اما با ورود به رشته مهندسي در دانشگاه کمتر برايش مجال پرداختن به کار هنري مهيا بوده است. اما زماني که با هنر مدرن آشنا شده دريافته که علاقه اصلي اش به هنر بوده؛ وي فعاليت هنري خود را به طور جدي از سال ۱۳۹۱ تحت راهنمايي اساتيدي چون شراره زنديان، بابک اطميناني و سعيد روانبخش آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶ کارشناسي ارشد خود را در دانشگاه هنر با راهنمايي دکتر بهنام کامراني به پايان رسانده و زمينه اصلي کار هنري اش نقاشي است ولي در کنار آن به هنر ديجيتال و ترکيب رسانه هاي نوين با نقاشي نيز علاقه دارد.
مهرتاش در گفتگو با خبرنگار گالري آنلاين در رابطه با نمايشگاه مجموعه آثارش توضيح داد: اين تابلوها را به عنوان يک مجموعه کار نکرده ام اما يک جا به نظرم آمد که همه از حال و هواي مشابهي برخوردارند و به نوعي دستخط من در آنها مشهود است. از اين رو انسجام کافي دارند تا به عنوان يک مجموعه ارائه شوند.
اکثر قريب به اتفاق اين کارها متعلق به سال هاي ۹۸ و ۹۹ هستند. تعدادي از کارهاي قبل تر و طراحي هاي اوليه را نيز گذاشته ام تا روند تکامل سبکي ام مشخص باشد. تصميم داشتم زودتر نمايشگاهي برپا کنم اما به دليل وضعيت کرونا اين امر به تعويق افتاد.

اين هنرمند نقاش در مورد تعداد و ابعاد آثاري که به نمايش گذاشته بيان کرد: جمعا تعداد ۴۵ اثر به نمايش گذاشته شده که ابعاد آنها از ۱۸ در ۲۲ سانتيمتر تا ۱۰۰ در ۷۰ سانتيمتر است. تکنيک ها متفاوت است ولي طراحي ها عمدتا زغال، مداد و پاستل روي کاغذ و نقاشي ها رنگ و روغن، اکرليک و پاستل روي بوم و کاغد هستند.
وي در توضيح دليل انتخاب عنوان "اثيري" و مفهوم آن براي اين مجموعه گفت: پيدا کردن يک واژه براي حس و حالي که اثر بصري به شما انتقال ميدهد دشوار است. با اين وجود فکر کردم نزديک ترين واژه براي بيان اين حس واژه اثيري است. يک حس و حال و فضاي رقيق، روح گونه و خلسه وار. اين حسي ست که اکثرا هنگام نقاشي کردن با من است.
به گفته اميرشاهد مهرتاش، سبک اين آثار بيشتر نزديک به اکسپرسيونيسم است. يعني اعوجاع فرم ها و رنگ ها و ضرب قلم هاي هيجان زده براي بيان احساسات و نمايش دروني انسان. اين سبک از قديم در نقاشي ژاپني و آثار ال گرکو و گرونوالد وجود داشته ولي در دوره مدرن به اوج خود رسيده. در چند دهه گذشته نيز جنبش نئو اکسپرسيونيسم در واکنش به هنر مفهومي و مينيمال بوجود آمد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در خلق آثار اين مجموعه تحت تاثير تفکرات شخص يا مکتب به خصوصي بوده است يا خير، اينگونه توضيح داد: به طور کلي از اکسپرسيونيم آلماني تاثير زيادي گرفته ام اما به طور خاص تر از کساني مثل اگون شيله، فرانک آئورباخ، جني سويل و گلن براون. همچنين از هنر دوره کاماکورا و خوشنويسي ژاپني که اين آخري ممکن است در نگاه اول مشهود نباشد.
مهرتاش در ادامه افزود: چند سال اخير بر روي فيگور و بخصوص چهره انسان تمرکز کرده ام. پيش از اين بيشتر به نقاشي آبستره ميپرداختم اما در طي کارکردن به طور کمابيش ناخودآگاه پي بردم که به طراحي و نقاشي چهره کشش خاصي دارم انگار که فيگور با من کاري دارد. به نظر من تصوير چهره انسان ميتواند محملي براي بيان عميق ترين حس ها باشد. بخصوص زماني که با تکنيک هاي آبستره و پالت رنگي خاصي ترکيب ميشود به طرز غريبي تاثير گذار است.
اين هنرمند نقاش در آخر گفت: بعيد مي دانم جستجوي من هيچگاه به پايان برسد اما گمان مي کنم که در جستجو متمرکزتر شده ام.




نمايشگاه "اثيري" تا 24 خردادماه همه روزه از ساعت 16 الي 20 در گالري خط سفيد به نشاني بلوارنلسون ماندلا(جردن)، خيابان گلفام، پلاک 50، طبقه 4، واحد 7 داير خواهد بود.
