تازه‌ترین کتاب دکتر هادی جمالی منتشر شد: اسکیس و راندو با ماژیک و روان‌نویس


هادی جمالی: در این کتاب که حاصل 26 سال تجربه تدریس من در دانشگاه و در گروه معماری است، آموزش را از خط کشیدن شروع کردم و تا مراحل کار اسکیس و راندو ادامه دادم و کتاب آموزشی معماری مناسبی است.

هادی جمالی متولد 1329 شیراز، فارغ التحصیل معماری داخلی از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات علمی همین دانشکده، عضو افتخاری انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو چندین گروه هنری دیگر نیز می‌باشد. وی 29 سال است که در دانشگاه تدریس می‌کند؛ و تاکنون آثارش را در نمایشگاه های نقاشی انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته است.

کسب جوایز مختلف، ارائه مقالات هنری در مراکز فرهنگی، تالیف کتب آموزش طراحی، داوری مسابقات هنرهای تجسمی و اجرای نقاشی های دیواری در مترو تهران از جمله فعالیت های هنری این هنرمند محسوب می شوند و تألیف کتاب"اسکیس و راندو با ماژیک و روان‌نویس" که حاصل 26 سال تجربۀ ایشان است، نیز اخیرا به کارنامۀ درخشان هنری وی اضافه شده است.

جمالی در این کتاب علاوه بر دانشجویان، طراحان معماری، طراحان شهرسازی، طراحان داخلی، طراحان صنعتی و دیگر طراحان و حتی نقاشان را مخاطب قرار داده و معتقد است:که این کتاب به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی آموزش به دانشجویان و علاقه‌مندان، و دیگری آموزشِ شیوه‌های تدریس به اساتید این دروس.

وی در گفتگو با گالری آنلاین دربارۀ مباحثی که در این کتاب به آنها پرداخته است توضیح می‌دهد:

بین دروس رشتۀ معماری، درسی به اسم "بیان معماری" داریم که در آن به دانشجویان نحوۀ "اسکیس" زدن و "راندو" کردن آموخته می‌شود. اسکیس ها همان طرح‌ها و کروکی‌های خام و اولیه است که سریع کشیده می‌شوند؛ ولی راندو به معنی دقیق کشیدن طرح‌های عینی و ذهنیست، یعنی توانایی به تصویر کشیدنِ دقیق چیزهایی که مورد نظر ماست با ماژیک و روان نویس.

تا چند سال قبل این دروس که مربوط به مباحث زیبایی شناسی، حجم‌سازی، تناسب‌، خط و معماری می‌شد، تحت عنوان "ترکیب 1، 2 و 3" در سه ترم در دورۀ کارشناسی ارشد معماری تدریس می‌شدند. اما از اواسط دهۀ هفتاد به بعد که دورۀ کارشناسی معماری نیز راه‌اندازی شد، کمی تغییر کردند.

لذا دروس ترکیب 1، 2و 3 به "بیان 1 و 2" تغییر کرد، هر چند که محتوایشان دچار تحول زیادی نشد، این درس جذابی است، و برای آن دسته از دانشجویانی که با طراحی آشنا هستند جذاب تر هم میشود.

در واقع در این کتاب، به چگونه کشیدن خط، سطح، حجم، بافت و ... پرداختم. در این کتاب از تکنیک‌های راپید، آبرنگ و ماژیک سخن گفته شده و گاهی نیز گریزی به اکولین زده‌ام و با ماژیک و روان نویس ادامه پیدا کرده است.

از طرفی، و به خاطر اینکه احساس می‌کردم در این زمینه با کمبود منابع جامع و کاملی که بتوانند آموزش‌های لازم را از پایه تا آخر و از مبتدی تا حرفه‌ای بدهند مواجه هستیم، بر آن شدم که کتابی تألیف کنم تا هم برای کسانی که تجربۀ طراحی دارند و هم کسانی که ندارند قابل فهم و راه‌گشا باشد. این کتاب حاصل 26 سال تجربۀ عملی اسکیس و راندو از طریق کار و آموزش است.

از چه زمانی ایدۀ نگارش چنین کتابی به ذهنتان خطور کرد و چطور طی سالها تصاویر و مطالب جمع آوری شدند؟

از آنجایی که مدت 29 سال است به تدریس در دانشگاه مشغولم و از نزدیک با مشکلات و سوالات متداول دانشجویان و کمبود منابع در این زمینه آشنا هستم، لذا همیشه در حین تدریس این مشغلۀ ذهنی را داشتم که برای بهبود شرایط بتوانم کاری انجام دهم. همیشه هم سعی کرده‌ام تا این دروس را به صورت عملی با دانشجویان کار کنم تا هر چه بیشتر سر ذوق بیایند. از طرفی معتقد هستم که آشنا بودن با هنر نقاشی هم می‌تواند در شیوۀ تدریس این دروس تأثیر مستقیم داشته باشد، و معماری که نقاشی هم می‌داند بهتر می‌تواند به تدریس بپردازد.

خوشبختانه من در ابتدا دیپلم نقاشی گرفتم و سپس وارد حرفۀ معماری شدم. در دانشکدۀ هنرهای تزینی سابق که حالا به اسم دانشگاه هنر شناخته می‌شود به تحصیل در رشتۀ معماری داخلی مشغول شدم. آن زمان‌ چند استاد فرانسوی داشتیم و تکنیک‌های اسکیس و راندو را از ایشان آموختم.

طرح‌هایی که طی سال‌ها کشیده بودم و همچنین طرح هایی که در زمان آموزش در این سالها برای دانشجویان اجرا میکردم را نگه داشتم، و در آخر تصمیم به مدون کردن آنها گرفتم.

جمالی با تاکید براینکه می‌توان این کتاب را به دو بخش تفکیک کرد افزود: یک بخش کتاب مربوط به آموزش به دانشجویان معماری و علاقه‌مندان و دیگری آموزشِ تکنیک های ماژیک و روان نویس به اساتید است. در نتیجه این کتاب می‌تواند منبع خوبی هم برای دانشجویان و هم برای اساتید باشد.

در این کتاب طرح‌هایی وجود دارد که بیش از 20 سال پیش کشیده شده و بسیار ارزشمندند. از این‌رو این کتاب برای طراحان نقاش، طراحان گرافیک، طراحان معماری، طراحان شهرسازی، طراحان داخلی و صنعتی نیز مناسب است. جالب اینجاست که خیلی از این طرح‌ها مثل بازار وکیل شیراز، کلاردشت، درکه، کاخ سعدآباد و ... به صورت یک اثر هنری درآمدند.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن توضیح در رابطه با ناشر کتاب افزود:

ناشر این کتاب، "نشر سخن" به ریاست آقای علی اصغر علمی‌ست که از ناشران معتبر ایران می‌باشند و برای چاپ و انتشار این کتاب زحمات فراوانی کشیدند؛ که من مراتب سپاسگذاری خود را از همین‌جا اعلام می‌دارم.

به جهت حمایت از دانشجویان و علاقه مندان نیز با ناشر هماهنگ شد تا کتاب ها با چند درصد تخفیف ارائه شوند و همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بتوانند استفاده کنند.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب میتوانند به گالری هنری خط سفید به آدرس:خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، خیابان پروین، پلاک 22 مراجعه نمایند.

تلفن تماس : 22045245

گالری روزهای سه شنبه تعطیل است

ساعت 16 الی 20

( طی تاریخ های 12 الی 29 خرداد، ساعت 18 تا 22 به گالری مراجعه نمایید.)

تصاویر صفحات داخلی کتاب :

مطلب مرتبط:

19 اردیبهشت زادروز هنرمند نقاش و معمار ایرانی ، هادی جمالی

"حس میکردم اگر آبستره و رها کار کنم میتوانم نفس بکشم"این را هادی جمالی هنرمند نقاش و معمار ضمن تاکید بر حضور نظمی رها شده در آثارش گفت. او هنرمندی است که شاعرانگی، طراوت و عطر بوی بهار نارنج شیراز در میان خراش های آثارش نهفته است.

logo-samandehi