رویا میرسیستانی:زندگی و مرگ دو مقوله رمز الود است و انسان را به چالش می كشند

روایت یکی از نقاشان برگزیده فراخوان دعای باران از آثارش

" اندیشیدن به اثر هنری و آفرینش، از مسئله بنیان هستی جدا نیست . اثر هنری ، گستره ی حقیقتی نا محدود است و قلمرو معناهای بیشمار. از اینرو تعامل و به اشتراك گذاشتن آن با مخاطب رسالت هنرمند است ." این را رویا میرسیستانی هنرمند جوان و یکی از برگزیدگان فراخوان دعای باران در بخش رای گیری مردمی میگوید.

میرسیستانی كارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد تهران، مدرس نقاشی ، تاریخ هنر ، زبان تخصصی هنر (Visual art )در دانشگاه آزاد ، واحد شرق به مدت دو سال است.

وی همچنین كارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را از دانشگاه تهران دارد و به تدریس مجسمه سازی نیز مشغول است.

میرسیستانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با دلیل اصلی اینکه به عنوان یک هنرمند مسیر هنری خود را در چشم اندازی مفهومی و هویتی مدرن جستجو کرده، بیان کرد:

به نظر من مسیر هنری و هویت هنرمند امروز ، از نحوه ی نگرشش به جهان، بازنمایی مفاهیم و اندیشه ها و كیفیت بیان هنری اش شكل میگیرد ، هویتی در امتداد تجربه ی زیسته و اكنونیت هنرمند كه دائما در حال نو شدن و به چالش كشیدن گذشته است .

این فرایند حاصل تلاش چندین ساله ی بنده در جهت باز شناسی خویش به عنوان هنرمند امروز است و از طریق مطالعات و پیگیری تحولات جهان هنر، از دیروز تا امروز و شركت در كلاسهای اساتید برجسته ی هنر و فلسفه ی هنر در دانشگاه و موسسه های هنری است.

وی در ادامه افزود: در سالهای اول شروع به نقاشی، بیشتر تمركزم روی تكنیك ها و سبك كلاسیك بود . مدتی هم رئال مدرن كار میكردم و در طول این مدت مطالعاتی را در زمینه ی هنر معاصر و فلسفه ی هنر شروع كردم . دوره ی بعدی كارم به سمت اكسپرسیونیسم فیگوراتیو تمایل پیدا كردم، و در حال حاضر در سبك رئال و سوررئال كار میكنم . در دوره هایی نیز به کار مجسمه سازی پرداختم.

حدود ١٢ سال است كه مجموعه ای را خلق کرده ام که سطوح و فضاهای خالی و اَشكال ناتمام ومرموز در آنها وجود دارد و این كیفیت ، به مرور ، در كارم حضور پیدا كرده است.

پیكاسو، فرانسیس بیكن، سالوادر دالی و رنه ماگریت، البر كامو و ژان پل سارتر، هایدگر و بابك احمدی از جمله افرادی بودند که در طول مسیر کاری بر من تاثیر گذار بودند و دنبال کننده ی مكتب اگزیستانسیالیسم نیز بوده ام.

در استیتمنت آثار میرسیستانی آمده است:

پیوسته تلاش میكنم از طریق یک روش چالش برانگیز ، برای رسیدن به مفهومی فردی در آثارم دست یابم و آثار م بر اساس چشم اندازی مفهومی و هویتی مدرن باشد و حقیقت و زیبایی با یک سبک مدرن تلفیق شود ، بنابراین شکل و زیبایی ، به تنهایی، هرگز در كارهایم غالب نبوده و مفهوم، بدون بیان مستقیم ایده هایم ،در فضای كارم جریان دارد.

در اثارم سعی دارم ساختار و كمپوزیسیون را به طور کامل به كار نبندم و برخی از سطوح و فضاهای خالی و اَشكال ناتمام ومرموز وجود دارد که با تخیل و همکاری خلاقانه مخاطب، مانند پازل ، كامل میگردد . برای من ، واقعیت ایده آلِ اصلی، نسبی، ذهنی و کاملا وابسته به نگرش ها و دیدگاه های مختلف است.

این هنرمند در رابطه با تاثر آشنایی بر زبان و ادبیات فرانسه بر آثار هنری اش توضیح داد:

مطالعه ی آثار هنری و ادبی به زبان اصلی بسیار موثر است و من فكر میكنم زبان فرانسه زبان هنر است و بسیار زیباست.

وی در ادامه تاکید کرد با توجه به وجود محدودیت ها، گره هایی در مسیر کاری خود داشته است که هیچ یک باعث دلسردی او نشده و آنچه برایش اهمیت دارد حركت و تلاش امروز و اكنون است.


میرسیستانی دلیل توجه اش بر جنبه رمیزآمیز بودن در آثارش را چنین عنوان کرد:

شاید بدلیل توجه من به زندگی و مرگ. این دو مقوله سراسر رمز الود است و مدام انسان را به چالش می كشند.

اندیشیدن به اثر هنری و آفرینش، از مسئله بنیان هستی جدا نیست . اثر هنری ، گستره ی حقیقتی نا محدود است و قلمرو معناهای بیشمار. از اینرو تعامل و به اشتراك گذاشتن آن با مخاطب رسالت هنرمند است .

این استاد دانشگاه در رابطه با مفهوم اثر خود که در فراخوان دعای باران برگزیده شد توضیح می دهد:

این اثر ، هشداری است برای انسان امروز که مصرف بی رویه ، جزو لاینفک زندگیش شده و نسبت به موقعیت زمانی و مکانی خویش بی اعتنا گشته . ساعت شنیِ شکسته نمایانگر زمانیست که از دست داده ایم و راههای ارتباط با اینده در حال قطع شدن است . شتر، مظهر استقامت، تشنه و از پا نشسته است . خطوط زرد منقطع و سپس ممتد هشدار میدهند که هر چه جلوتر برویم ،راهی برای دور زدن نیست .

با رشد جمعیت و افزایش مصرف بی رویه ی آب ، مشكلات كم آبی ، روز به روز وخیم تر خواهد شد و بدین ترتیب زندگی میلیونها نفر از انسانها ، خصوصاً در كشورهای فقیر ، با خطر مرگ مواجه است . ما نسلی هستیم كه خود را خردمندتر تر از نسل های گذشته میدانیم پس باید با شناخت این بحران و آگاه سازی مردم و ارائه ی راه حل های عملی در جهت صرفه جوبی و الگوهای مصرف صحیح ، جلوی فاجعه ای كه در آینده ی نزدیك نسل بشر را تهدید میكند ، گرفت .

این هنرمند نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری را به شرح زیر در کارنامه خود دارد:

نمایشگاه انفرادی :

گالری والی ، تهران ، سال ٩٠

ایكوز گالری ، ایتالیا، رم ، سال ٢٠١٢

نمایشگاههای گروهی :

گالری سبز ، تهران سال ٦٩ وسال ٧٣

گالری آریا ، تهران ، سال ٨٤ و سال ٩١و سال٩٤

گالری امین پور ،تهران ،سال٨٧

گالری ماه مهر ،تهران ،سال ٨٨

گالری ارت سنتر ، تهران ،سال ٨٩

گالری خاور میانه تهران ،سال ٩١

خانه هنرمندان ١٣٩١

فرهنگسرای نیاوران سال ٩٠ و سال ٩٣( هفت نگاه )

گالری موزه قصر،تهران ،سال ٩٣

موزه ی صبا ، تهران ، سال ٩٣و سال ٩٥

موزه ی دكتر حسابی ،سال٩٥

گالری زمرد سال ٩٦

logo-samandehi