آشنایی با "تمّام اعظم" هنرمند سوری

ما همه شهروندان یک دنیا هستیم

به قلم احمدرضا دالوند

تمّام اعظم در سال ١٩٨٠ در دمشق به دنیا آمد، مدرك هنری خود را از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه دمشق دریافت كرد. تمركز او بر روی نقاشی رنگ روغن است. اما در كنار موفقیت او در سوریه در زمینه نقاشی، او همچنان به طراحی گرافیك حرفه ای ادامه می دهد.


تمّام اعظم بعد از شروع نا آرامی ها در كشورش، به دوبی رفت و درآنجا به تجربه هایی در زمینه امکانات دیجیتال دست زد که با هدافی که در سر داشت متناسب بود. این تجربه ها به سبب ماهیت تکثیر پذیرشان و همچنین با پشتیبانی" رسانه های اجتماعی" ، به سرعت فجایع روزمره علیه ملت سوریه را به مکالمه ای بین المللی با زبان تصویر تبدیل کرد. " مکالمه ای با زبان تصویر"، که توانست وجدان مخاطبان بین المللی را به نفع کشورش تغییر دهد.

تمّام اعظم هوشمندانه از تکنیک کلاژ بهره می گیرد و از تصاویر مشهور تاریخ هنر و ترکیب خلاق آنها با عکس های خبری از جنگ سوریه، به زبان مشترکی با مخاطبان بی شمار در جهان دست یافت. برای مثال می توان به کلاژهایی از عکس های خبری و ترکیب و تلفیق آنها با آثاری از: ونسان ونگوگ، فرانسیسکو گویا، گوستاو کلیمت، هانری ماتیس، ادوارد مونش، سالوادور دالی.... اشاره کرد.

نکته درخور توجه در باره تمّام اعظم به عنوان یک نقاش، این است که او نمی خواست صرفا نقاشی هایش را در یک گالری با مخاطبان محدود ارائه کند. به همین سبب تصمیم گرفت از قدرت بیانی هنر گرافیک و رسانه های دیجیتال برای انتقال فوری رنج ملت سوریه به شهروندان همه شهرهای جهان بهره گیری کند.

اهمیت کار این هنرمند جوان اهل دمشق، هنگامی بیشتر آشکار می شود که به امپریالیسم رسانه ای و سلطه غربی ها بر روی رسانه ها کمی بیندیشیم. او با زبان تصویرتوانسته تبعیض رسانه ای حاکم در جهان را دور بزند. البته قبل از بهره گیری او درمقیاس وسیع از رسانه های اجتماعی، در آتلیه اش توانسته بود فرم های تركیبی به دست آمده از نقاشی رنگ و روغن با سایر ماتریال را تجربه کند.

حالا دیگر او به عنوان یک هنرمند شناخته شده و تاثیر گذار از رسانه های مختلف درخواست می کند تا فضای تكمیل و تكثیر ِ لمس تعاملات بین سطح و فرم را در اختیارش بگذارند.

او در این آثار نیمه انتزاعی از مصالح خلاف ِعُرف استفاده نموده است، مانند : طناب و گیره لباس و دیگر وسایل یافت شده به منظور تاكید بر عمق و بیان موثرتر. در اغلب کلاژها و فتو مونتاژهای كار شده توسط این هنرمند، تنش های ایجاد شده در کشورش قابل مشاهده است. تمّام اعظم شمایل ناخوشایند کشورش و مسببان اصلی آن را در قالب آثار مشهورهنری منعکس ساخته است؛ و با این تمهید توانسته است شهرت هنرمندان معروف را به نفع اهداف بشر دوستانه اش مصادره کند.

برای نمونه او نقاشی مشهور گوستاو کلیمت به نام " بوسه" را بر روی یک عمارت بمباران‌ شده ترسیم کرده است. تمّام اعظم درباره این اثر چنین توضیح می دهد: "نقاشی گوستاو کلیمت را به عنوان نمادی از عشق انتخاب کردم و قصدم کنایه ای بود جهت یادآوری داستان‌های عاشقانه پشت این دیوار که جنگ آن را ناپدید کرده است " . در واقع او با تلفیق آثار هنری شناخته شده و چشم اندازهای تخریب شده کشورش می خواهد بگوید: " ما همه شهروندان یک دنیا هستیم".

گرچه، نقاشی گوستاو کلیمت به نام "بوسه" ، ظاهری متفاوت در مجموعه آثار او دارد، اما از درك تغییرات هنرمند از محیط های شهری خاص الهام گرفته شده است.

در ادامه شورش ها در سوریه، اعظم به رسانه های دیجیتالی، هنر گرافیك و ترکیب عناصر بصری1، روی آورد تا ذهن بینندگان بین المللی را بیشتر درگیر مصائب بشری در خاورمیانه بکند.

این آثار که به طور گسترده ای توزیع شده، نشان دهنده علاقه ی او به پتانسیل ترکیبی " عكاسی دیجیتال2" و " هنر خیابانی3" به عنوان عناصر بصری قدرتمند و تاثیر گذاراست، تا قابلیت های این ژانر، بطورمستقیم، مقامت ملتی دربرابر سركوب را به جهانیان نشان دهد.

در اوایل سال ٢٠١٣، تمّام اعظم به سرفصل مطرحی در جهان تصویر تبدیل شد، زمانی كه نسخه ی گرافیتی ( آزادی مجسمه آزادی) او در رسانه های اجتماعی منتشر شد، به چهره ای تبدیل شد که نشان داد به جای روی آوردن به بینندگان خاص، به طبقه متوسط که بیشترین رنج را متحمل می شود، روی آورده است.

او اخیراً مجموعه ای از آثار ِ قابل توجه روی بوم نقاشی كه میزان بزرگی و شدت تخریب را در سراسر كشورش می رساند، را به نمایش گذاشت. این آثار تركیب بندی های اکسپرسیو (بیانگرانه) ای است از شهرك های ویران شده، وقایع جاری در سرزمین او ، همچنین كنجكاوی او را در زمینه ی بازسازی طبقه ی متوسط (که به حالت تعلیق درآمده است) با اتکا به نیروی هنر.

در كنار این آثار جدید، او یك مجموعه قابل توجه از "چاپ هایش " را نیز با موضوعات و تم شهری منتشرکرده است.

تمّام اعظم تا کنون در نمایشگاه های بین المللی متعدد و در مقیاس های بزرگ شرکت داشته است، از جمله در :

جشنواره هنرهای خیابانی سارایوو / بی ینال ونكوور/ نمایشگاه آثار در هوستن/ نمایشگاه آثار در داكار/ بی ینال معاصر هنر آفریقا / نمایشگاه آثار در بی ینال الكساندریا / شرکت درسی امین بی ینال هنرهای گرافیكی لیوبلینا.و ... در سالهای اخیر اعظم در نمایشگاه های فردی و گروهی بسیاری شركت نموده است.

همچنین در سال 2016 تمّام اعظم كمك هزینه تحصیلی را در انستیتو " هانس یزنچافتسکولگ ‏ "4 برای تحصیلات تکمیلی در " دلموندهاشت " ‏5 آلمان را دریافت کرد.

تمّام اعظم در بیانیه ای ، انگیزه های آثار هنری دیجیتال خود را اینگونه بیان كرده: برای من قابل بحث است كه چگونه در تمام جهان می توانند به هنر علاقه مند باشند و از سویی هر روز در سوریه صدها نفر كشته می شوند. فرانسیسکو گویا، كار خود را برای تحقق و جاودانگی كشته شدن صدها نفر شهروند بی گناه اسپانیایی در " سه مِی ١٨٠٨" آغاز كرد. در حالی كه هر روز چند تا " سوم مِی" در سوریه اتفاق می افتد .

visual composits .1

Digital photography.2

Urban Art.3

Hanse –wissenschaftskollg .4

Delmondhost .5



logo-samandehi