نمایشگاهی در فراق استاد دیروز و دوست امروز

حسینعلی ذابحی نمایشگاه نقاشی هایش را به محمد ابراهیم جعفری تقدیم کرد

گفتگوی گالری آنلاین با حسینعلی ذابحی

"می‌خواستم به طریقی و در حد توانم از او قدردانی کرده باشم." این را حسینعلی ذابحی هنرمند پیشکسوت و معاصر کشورمان در آستانه گشایش نمایشگاه آثار نقاشی اش همراه با قلبی سرشار از درد و رنج در از دست دادن محمد ابراهیم جعفری، استاد دیروز و دوست صمیمی امروز خود می‌گوید.


به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاهی از بیش از 40 اثر اخیر استاد حسینعلی ذابحی روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه 97 در گالری هور به نمایش در خواهد آمد.
حسینعلی ذابحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با تقدیم آثار این نمایشگاه به استاد خود، محمد ابراهیم جعفری گفت:
سالها پیش نمایشگاهی را نیز به ایرج زند تقدیم کرده بودم، جعفری نیز استاد دیروز بود و دوست امروز، می‌خواستم به طریقی و در حد توانم از او قدردانی کرده باشم.

این هنرمند پیشکسوت ضمن اشاره به اینکه تمام آثار نمایشگاه پیش رو مربوط به یک سال اخیر است، در مورد ویژگی های رنگی و فرمی در این مجموعه توضیح داد:
در واقع کارها در ادامه مجموعه های قبلی خلق شده، ولیکن به جهت اینکه کارها فی البداهه هستند، این شیوه خودش در خودش زایش می‌کند، گاهی از نظر فرمی یا رنگی تغیراتی می‌کند، رنگ ها کدر یا روشن می‌شود، فرم ها تغییر می‌کند و ...
وی در ادامه از حضور کاراکترهایی خاص همچون ونسان ونگوگ و مایکل جکسون در آثار پرتره این مجموعه در کنار کارهای طبیعت بی‌جان خبر داد و بیان کرد:
مایکل جکسون یکی از پدیده‌های زمانه بود که مورد علاقه من نیز است و به این جهت در این مجموعه پرتره او را کار کردم.
یک اثر کوچک رنگ روغن دیگر هم هست که در آن پرتره‌ای در آینه کشیده شده و در واقع با هدف تصویر کردن ونگوگ کار نکردم، اما در نهایت دیدم شبیه به او شده است و نامش را گذاشتم "ونسان در قاب آینه".

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانند از روز جمعه هفتم لغایت بیست و هشتم اردیبهشت ماه به گالری هور به آدرس خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 مراجعه نمایند.

در ادامه می‌توانید بخشی از صحبت های حسینعلی ذابحی در مراسم بزرگداشت استاد محمد ابراهیم جعفری در باغ موزه قصر را بخوانید:
حسینعلی ذابحی، نقاش و یکی از دوستان قدیمی محمدابرهیم جعفری ضمن عرض تسلیت، گفت: «استاد دیروز و دوست صمیمی امروز ما درگذشت. ایشان در هنرستان طوری به ما درس می داد که ما چون جوان بودیم، نمی فهمیدیم واقعا چه می گوید و بعدها که من فارغ التحصیل شدم و به خارج از ایران رفتم، فهمیدم که فرنگی ها هم به نوع دیگری همان مساله را می گویند».


ذابحی افزود: «تمام همّ اش این بود که هنر سازگار نیست، تراز بندی و خط کشی نیست؛ آنچه که هنر را بوجود می آورد که بعدها من هم فهمیدم، این است که هنر با برنامه ریزی نیست، چیزی ست که در واقع از جای دیگری میاید که اسمش را خیال می گذاریم؛ خود من هم تعریف می کنم که اگر خیال منحرف شود توهم نام دارد که هردوی اینها در هنر کارساز است. همانطور که در تاریخ دیدیم و همانطور که در اشعار و نقاشی ها و سایر چیزها می بینیم، این توهم یا خیال در هنر کارساز است و معقوله ای به نام زیباشناختی را بوجود می آورد».
این هنرمند در پایان سخنانش گفت:
«بعدها من فهمیدم که این مرد چقدر اصرار دارد که باید هر کسی در هر زمینه ای خودش را پیدا بکند. میخواست به دانشجوها بگوید که هنر برنامه ریزی، خط کشی و تراز بندی نیست بلکه از جای دیگری می آید».

وب سایت رسمی حسینعلی ذابحی
http://zabehi.onlineartgallery.ir

آدرس اینستاگرام شخصی حسینعلی ذابحی
https://www.instagram.com/hosseinalizabehi/

logo-samandehi