نمایشگاه نقاشی پشت شیشه «شاهنامه چاپ سنگی میرزا علیقلی خویی» در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد

نمایشگاه آثار نقاشی پشت شیشه با موضوع «شاهنامه چاپ سنگی میرزا علیقلی خویی» هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه نقاشی پشت شیشه «شاهنامه چاپ سنگی میرزا علیقلی خویی»، مجموعه آثار هنرجویان دوره آموزشی نقاشی پشت شیشه در کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که زیر نظر مهرنوش بشارت، استاد این هنر ازیادرفته سنتی، با الگوگیری از تصویرگری‌های نسخه چاپ سنگی شاهنامه موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک پدید آمده است. این نمایشگاه در روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1397 خورشیدی، هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، در نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برپا می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از بانوان هنرمند، شراره امامی، شکوفه اسلامی،‌ صدیقه استادی، رویا پورنقی، سعیده جوشقانی، آزاده جویلی، زهرا رازی‌پور، نازنین عقاقیری،‌ زهراسادات قاسم‌پور، معصومه قربانعلی، مهدیه قربانی و ماندانا میرفخرایی با همراهی آثاری از مهرنوش بشارت عرضه شده است. آثار موجود در این نمایشگاه با تکنیک ترام، نقاشی به سبک نقطه‌گذاری با روش واردآوردن ضربه‌های اندک رنگ بر سطح پدید آمده و از تصویرسازی‌های خیالی میرزا علیقلی خویی در کتاب چاپ سنگی شاهنامه فردوسی برگرفته است.

شاهنامه چاپ سنگی با تصویرگری میرزا علیقلی خویی، نخستین شاهنامه چاپ سنگی در تهران بوده که در محرم سال 1267 قمری با خط نستعلیق و قطع رحلی در 595 برگ منتشر شده است. این نسخه دربردارنده 56 نگاره است. میرزا علی‌قلی خویی یکی از پرکارترین تصویرگران کتاب‌های چاپ سنگی در عصر قاجار به شمار می‌آید. او با استناد به امضاهای ثبت‌شده در کنار آثارش، بیش از 30 کتاب را در روزگار قاجار تصویرسازی کرده است.

هنر نقاشی پشت شیشه در دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین به ایران رسید. این هنر برخلاف دیگر هنرهای وارداتی، بی‌درنگ پس از ورود، رنگ و بویی بومی یافت. در آثار ایرانی نقاشی پشت شیشه، کم‌تر با نمونه‌های تقلیدی از کارهای هم‌تراز غربی روبه‌رو می‌شویم. روش کار در نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم، همچنین روی شیشه (ویترای) متفاوت است. زمانی که نقاش روی کاغذ یا بوم نقاشی می‌کند به آنچه انجام می‌دهد مسلط است و در پایان نیز به سادگی قلم‌گیری می‌کند. هنرمند در تکنیک نقاشی پشت شیشه اما نخست جزییات و ظرایف کار را انجام می‌دهد، سپس به رنگ‌های اصلی و رنگ‌آمیزی زمینه می‌پردازد. دیگر تفاوت نقاشی پشت شیشه با نقاشی روی بوم یا هر زمینه دیگر آن است که اشتباه‌ها را در نقاشی روی بوم می‌توان زدود اما در نقاشی پشت شیشه رنگ اشتباه را با رنگ دیگر نمی‌توان پوشاند و رنگ‌های زده‌شده را باید پاک و از نو شروع کرد.

دوره آموزشی نقاشی پشت از آموزش‌های دیرپای کتابخانه و موزه ملی ملک در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به شمار می‌آید. این دوره که از سال 1391 خورشیدی بدین‌سو، پیوسته در همه فصل‌های سال برگزار شده، توانسته است شماری از دوستداران و هنرجویان این رشته ازیادرفته سنتی را زیر نظر مهرنوش بشارت استاد برجسته نقاشی پشت شیشه بپروراند. مهرنوش بشارت، مدرس و استاد نقاشی پشت شیشه، فعالیت‌هایی گوناگون در این زمینه در سه دهه گذشته داشته و در بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حضور یافته است. او به همراه پاره‌ای دیگر از استادان هنرهای سنتی، در باززنده‌سازی هنر اصیل و ازیادرفته نقاشی پشت شیشه نقشی چشم‌گیر داشته است.

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به بازدید از این نمایشگاه فرامی‌خواند. ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

logo-samandehi