روایت فرناز شَعار از کارنماهای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران

آرشیو آثار اعضای انجمن بسیار ارزشمند است


فرناز شَعار، هنرمند نقاش و عضو کمیته نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران است که از اردیبهشت 95 مشغول به فعالیت در کمیته شده و اکنون مسئول آرشیو، شناسایی هنرمند اعضای انجمن است.

شَعار در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با چگونگی شناسایی هنرمندان می گوید: از کارنمای پنج تا هشت از طرف خود هنرمندان درخواست شد که در این کارنماها شرکت کنند، تا قبل از آن با هنرمندان به صورت رندوم از طرف همکاران کمیته نمایشگاه ها تماس گرفته می شد؛ ولی در این چند کارنمای اخیر وضع فرق کرده است. از اولین کاری که ارسال می شد تا آخرین آنها، آثار در دست من قرار می گرفت. در کارنمای اخیر هم از دو هفته قبل از نمایشگاه، اسامی هنرمندان به همراه آثارشان به دست بنده رسیده و سپس براساس اصول و قوانین کارنما کارها جمع و گرد آوری شده. به عنوان مثال از لحاظ وابسته و پیوسته بودن اعضا، تعداد آثار افراد و تعداد آمار هنرمندان شهرستان و تهران و ... .

این هنرمند با بیان اینکه با توجه به استقبال خوب هنرمندان از کارنماها به احتمال 90 درصد برگزاری کارنماها ادامه خواهد داشت، افزود:
من 9 سال است که عضو انجمن هنرمندان نقاش هستم، خودم نقاش بوده و در کارنمای چهار شرکت داشتم. نقطه قوت این است که مشخص می کند چه کسانی اشتیاق دارند با انجمن همکاری بکنند و هنرمند را وادار می کند که بتواند یک مجموعه منسجم جمع کنند، و آثار دو سال اخیرشان را ارائه دهند.
همچنین آرشیو این آثار برای خود انجمن بسیار ارزشمند است. حدود ۲۰۰۰ اثر از ۳۴۸ هنرمند در مجموع این ۸ نمایشگاه جمع آوری شده است. به نظرم در دوره های بعدی بهتر است که در کنار ادامه ی کارنماها نمایشگاه‌ های موضوعی هم همراه باشد البته با آرشیوی که جمع کرده ایم تفکیک موضوعی توسط مسئول چیدمان آقای علی تقوا بلسی نیز انجام شده است.
در اینجا جا دارد از تمام مسئولین انجمن و کمیته ی نمایشگاه ها تشکر و قدردانی خودم را اعلام کنم .

logo-samandehi