تماشای نگاه انتقادی شیرین معیا در نمایشگاه "انسان و فراموشی"


گالری آیریک از روز جمعه 19 مردادماه از ساعت 17 الی 21 میزبان نقاشی های شیرین معیا تحت عنوان "انسان و فراموشی" می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

پرداختن به موجودیتی به نام انسان معاصر که در مناسبات کنونی از هستی خود به دور مانده است و در انزوای محتومی گرفتار آمده از دغدغه های وجودی من است. این بیگانگی از خود و سرگشتگی آدمی که در کالبد زمان ما جاری و ساری است، مرا به واکنشی فعال کشانده و پاسخی درونی را برایش جستجو میکنم، از اینرو با نگاهی انتقادی و درونمایه ای احساسی با آن مواجه شده ام. اینهمه از حساسیتهایی است که تلاش می کند دنیای دیگری را برایم رقم زند، دنیایی که در آن تخریب وضعیت کنونی با هدف بازآفرینی طرحی نو از انسان و هستی او صورت گرفته است. بر این اساس قالب اثر را در نوعی سیالیت پویا همراه با تکنیک کلاژ تخریبی شکل داده ام.
پرسوناژ ها در تنهایی و انزوای خود گرفتار شده اند اگرچه گاه دو پرسوناژ در مقایسه با هم قرار می گیرند اما نهایتا به برایندی از مهجوریت و خاموشی همیشگی کشانده شده اند. وضعیت اجرا با هیجانات درونی من آمیخته شده و گاه در مواردی با تاکید بر رنگهایی با تم مثبت در پی یافتن راهی هستم که مرا از این بن بست ناامیدی بیرون آورد.
سیستم تعادلی آثار در پی چنین کیفیتی تلویحا به دنبال موزون کردن چنین دنیای نا متعادلی است.
آنچه برایم در این میان اهمیت داشته روشن نگاه داشتن چراغ امیدی است که می خواهد با کنکاشی درونی، دنیائی بهتر را برای آدمی به ارمغان بیاورد.

شیرین معیا در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد:

ایده اصلی جمع آوری این مجموعه نوعی علاقمندی شخصی به مسائل درونی انسانها و بالاخص نگاهی روانکاوانه به دردها ، خوشی ها و غمها ، خشم و یآس ، امید و نومیدی است.
در این پروژه من ابتدا طرح اولیه پرسوناژها را اتود زدم بدین شکل که فرم فیگورها را طراحی و دفرمه کردم و پس از تناسب فرم و فضا روی بوم اجرا کردم. در مرحله بعد کلاژ و در نهایت به تخریب کلاژ ها پرداختم که در کل پروزه در یک مدت زمان ۹ ماهه به اتمام رسید.

وی در رابطه با تعداد و ابعاد آثار این مجموعه افزود:
تعداد آثار ۲۰ عدد است و در ابعاد ۱۰۰ در ۸۰ شش عدد، ۸۰ در ۱۱۰ پنج عدد، ۹۰ در ۱۱۰ چهار عدد، و ۹۰ در ۱۲۰ هم عدد میباشد. آثار نیز به سبک اکسپرسیونیستی با تکنیک اکریلیک و کلاژ تخریبی خلق شده اند.

این هنرمند در رابطه با مفهوم عنوان این مجموعه بیان کرد:

عنوان مجموعه " انسان و فراموشی" است. حال به چه معنی؟ هر مخاطب برداشت خود را خواهد داشت اما مد نظر هنرمند هویت فراموش شده بوده ، به شکلی که حالات مختلفی در چهره پرسوناژها مشهود است.
وی در ادامه افزود:
مسیر این شناخت و کنکاش درونی من از نوجوانی آغاز شد و ادامه یافت. مسلما پایانی برای زندگی و کنکاشهایش نیست و سفر همیشه ادامه دارد.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمند می توانند تا 25 مردادماه به گالری آیریک واقع در بلوار فردوس شرق،نبش خیابان وفا اذر،مجتمع آیریک سنتر جنوبی،طبقه 3،واحد 102 مراجعه نمایند.


logo-samandehi