بازگشایی «موزه هنرهای معاصر» بعد از محرم و صفر

احسان آقایی از اعلام آمادگی «موزه هنرهای معاصر تهران» برای بازگشایی بعد از محرم و صفر با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، تور بازدید خبرنگاران تجسمی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، سه‌شنبه ۲۱ مردادماه با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر، مجید حبیبی‌نژاد پیمانکار مرمت و بازسازی موزه و جمعی از خبرنگاران در محل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی مظفری ضمن تبریک روز خبرنگار درباره اتمام بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: آخرین وعده‌ای که برای پایان بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران داشتیم شهریورماه بود که با تلاش شبانه‌روزی تیم بازسازی، به این موعد نزدیک شده‌ایم. در حال حاضر کار بازسازی ۹۱ درصد پیشرفت داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت جزئیات در بازسازی موزه، بیان کرد: اگر تأخیری در زمان‌بندی بازسازی پیش آمد از روی خلف وعده نبود بلکه به دلیل حساسیت بالای کار و اهمیت جزئیات بود که به نفع حفظ گنجینه و معماری مجموعه بوده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی با ارائه آماری از روند بازسازی موزه، توضیح داد: مرمت موزه در ۱۲ فاز اصلی شروع شد؛ فاز اول ۱۲۰ جبهه فرعی و فاز دوم هم ۸۰ جبهه فرعی داشت. در فاز دوم با پیشرفت ۸۰ درصدی و در کل با پیشرفت ۹۱ درصدی مواجه بودیم. ۹ درصد باقی مانده هم به انتقال آثار و انجام تست‌های نهایی مربوط می‌شود. همچنین مجموع ریل‌ها و ماشینری گنجینه تعویض و از ۸۶ به ۱۰۶ ریل افزایش یافت.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز درباره زمان دقیق اتمام بازسازی گفت: در واقع طبق اعلام تیم مشاور، ۹۱ درصد از کار بازسازی پیشرفت کرده است و تنها ۹ درصد کار که به نازک‌کاری ارتباط دارد، مانده است. ما بعد از محرم و صفر آماده بازگشایی موزه هستیم البته در این مورد هم تابع اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هم هستیم.

وی در مورد سایت موزه و بارگذاری مجدد آن بیان کرد: سایت موزه هنرهای معاصر تهران بر مبنای هویت بصری موزه توسط رضا عابدینی در حال طراحی است. رضا عابدینی چون سال‌ها ایران نبود صبر کردیم تا در مورد هویت و گرافیک واحد با او به جمع‌بندی برسیم. قطعاً با بازگشایی موزه، سایت نیز با هویت و گرافیک واحد بالا خواهد آمد.

آقایی همچنین دلیل تأخیر در انتقال آثار گنجینه به محیط گنجینه گفت: علت اینکه آثار گنجینه را انتقال ندادیم این بود که درنظر داشتیم بازدیدی برای خبرنگاران از گنجینه بگذاریم که امروز محقق شد.

وی افزود: فضای گنجینه در حال حاضر حدوداً یک و نیم برابر شده است یعنی دو فضای جدید یکی برای مجسمه‌ها و دیگری برای مرمت اضافه شد.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه در بدو تأسیس در دهه پنجاه یکسری ایرادهای ابتدایی داشته که ایرادهای معمول است که معمولاً این ایرادها طی یکسال اصلاح می‌شوند اما چون با پیروزی انقلاب اسلامی مواجه شده است، این ایرادها همراه موزه بود تا اینکه این ایرادها در بازسازی موزه رفع شد، مثل سیستم تأسیسات و واحد مرمت.

آقایی در پاسخ به اینکه درباره بازسازی موزه با کارشناسان هنری و هنرمندان رایزنی شده یا خیر، بیان کرد: در برخی موارد با هنرمندان رایزنی‌هایی صورت گرفت که اتفاقاً مرتبط با کار هنرمندان بود اما پیمانکار به صورت غیرمستقیم با معمار موزه یعنی کامران دیبا در طراحی و توسعه موزه و نور و فضاهای الحاقی صحبت کرد.

logo-samandehi