به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد محمود جوادی‌پور

مروری كوتاه بر زندگی‌نامه زنده‌یاد محمود جوادی‌پور

به مناسبت هشتمین سالگرد درگذشت استاد محمود جوادی‌پور، عضو جاوید فرهنگستان هنر، با انتشار خلاصه‌ای از زندگی‌نامه، نمایش گزیده‌ای از آثار و انتشار فیلمی از گفت‌وگو با این هنرمند صاحب‌نام از سوی فرهنگستان هنر، یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، محمود جوادی‌پور در ۱۳ شهریور ۱۲۹۹ در محله امیریه تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل هنر بودند. پدرش زمانی كه متوجه علاقه فرزندش به موسیقی شد، به او پیشنهاد كرد كه ساز مورد علاقه‌اش را انتخاب كند. هرچند علاقه به موسیقی در او وجود داشت، به‌تدریج این اشتیاق به سمت نقاشی كشیده شد. او خود در این باره گفته است: «پس از ناامیدشدن از فراگیری موسیقی به نقاشی روی آوردم؛ زیرا نقاشی این امكان را به من می‌داد كه پیش خودم تمرین كنم و ذهنیاتم را به همان صورت بچه‌گانه روی كاغذ بیاورم. آن‌قدر مشتاق بودم كه هر وقت فرصتی دست می‌داد، نقاشی می‌كردم. حتی در اغلب ساعات درس، در حالی كه ظاهراً گوشم به درس بود، زیر نیمكت طراحی می‌كردم. چهره معلمانی كه حالت ویژه‌ای داشتند، بهترین سوژه برای نقاشی من بود. آنها را تا حدودی كاریكاتوروار طراحی می‌كردم و بعد از خوردن زنگ، هم‌كلاسی‌ها دورم جمع می‌شدند، كارهایم را كه نشانشان می‌دادم، شاد می‌شدند.»

جوادی‌پور تحصیلاتش را از دبستان سلطانی آغاز كرد و سپس در دبستان علامه ادامه داد و در سال ۱۳۱۲ گواهینامه ششم هنرستان صنعتی ایران و آلمان را در رشته آهنگری و ماشین‌سازی دریافت كرد.

آموزگار ادبیاتش در هنرستان، نیمایوشیج بود. پس از اتمام دوره تحصیل در هنرستان، در آزمون ورودی دانشكده هنرهای زیبا پذیرفته شد.

علاقه جوادی‌پور به عالم هنر باعث شد تا در سال ۱۳۲۲ در چاپخانه بانك ملی ایران به‌عنوان نقاش چاپخانه به‌صورت نیمه‌وقت استخدام شود. در این زمان با مطالعه و تلاش، شیوه چاپ رنگی عكاسی را آزمود و موفق شد نخستین چاپ رنگی را در ایران انجام دهد.

عضویت پیوسته فرهنگستان هنر؛ عـضویت هیئت‌مؤسس اولین مركز هنرهای تجسمی در ایران به نام «آپادانا كـاشانـه هـنرهـای زیبا»؛ عضویت هیئت بنیانگذار انجمن هنری جوانان؛ تدریس در دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ نمایندگی وزارت فرهنگ و هنر در شورای عالی تمبر؛ نمایندگی دانشكده هنرهای زیبا در شوراهای مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران؛ نمایندگی دانشكده هنرهای زیبا در دفتر فنی وزارت دادگستری؛ مدیریت گروه هنرهاى تجسمی دانشكده هنرهاى زیبای دانشگاه تهران؛ و سرپرستی آموزش دانشكده هنرهاى زیبای دانشگاه تهران؛ از جمله مسئولیت‌های محمود جوادی‌پور در طول زندگی پُربارش بود.

جوادی‌پور آثار ارزنده فراوانی در کارنامه هنری خود به یادگار گذاشته است که بعضی از این آثار در موزه‌های ایران و امریكا قرار دارد.

استاد محمود جوادی‌پور، چهره ماندگار هنر کشور، پس از سال‌ها فعالیت مستمر و خلق آثار هنری جاودانه، سرانجام در روز پنجم آذر ۱۳۹۱، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.


برای دیدن آلبوم تصویری بخشی از آثار این هنرمند اینجا کلیک کنید.

فیلم گفت‌وگو با زنده‌یاد محمود جوادی‌پور درباره زندگی و آثارش را می‌توانید اینجا تماشا کنید.

برای مشاهده وب‌گاه استاد جوادی‌پور اینجا کلیک کنید.


logo-samandehi