داستان نهفته در «شکوفه بادام» ون‌گوگ

تابلو نقاشی «شکوفه بادام» از جمله آثار مشهور «ون‌گوگ» نقاش هلندی و یکی از چندین تابلو نقاشی با موضوع گیاهان و طبیعت است که توسط این هنرمند خلق شده است، اما شاید نکته‌ای که آن را از سایر آثار مشابه متمایز می‌کند داستان مرتبط با این اثر باشد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی‌آرت نوشت، «ون‌گوگ» در تمام دوران زندگی‌اش فقط یک تابلو نقاشی را به فروش رساند. او از نظر مالی و به فروش رساندن آثارش هنرمند موفق نبود و بیشتر به برادرش متکی بود.

«ون‌گوگ» علاقه بسیاری به برادرش داشت و می‌دانست بدون حمایت‌های او نمی‌تواند نقاشی کردن را ادامه دهد. تابلو نقاشی «شکوفه بادام» درحقیقت هدیه‌ای از این هنرمند بااستعداد به برادر عزیزش بود.

«ون‌گوگ» این تابلو نقاشی را در فوریه سال ۱۸۹۰ در «سن ـ رمی ـ دو ـ پروانس» واقع در فرانسه نقاشی کرد. با آغاز فصل بهار، شکوفه‌های درخت‌های بادام در این منطقه شکفته بودند. رنگ سفید گلبرگ‌های شکوفه‌ها منظره زیبایی در تضاد با هوای سرد و آسمان آبی ایجاد کرده بود و این تصویر از دوباره زنده شدن و آغاز یک زندگی جدید دقیقا همان چیزی است که «ون‌گوگ» در تابلوی نقاشی «شکوفه بادام» به تصویر کشیده است.

«ون‌گوگ» تابلو نقاشی «شکوفه بادام» را به مناسبت تولد برادرزاده‌اش نقاشی کرد. «تئودوروس ون‌گوگ» که بیشتر با نام «تئو» شناخته می‌شود نام فرزندش را «ونسان ویلم ون‌گوگ» گذاشت و این نقاش هلندی را به قدری تحت تاثیر قرار داد که این تابلو نقاشی را به برادرش هدیه داد.

این تابلو نقاشی در خانواده «تئو» باقی ماند و هیچگاه در گالری هنری «تئو» واقع در پاریس قرار نگرفت. آثاری که از «ون‌گوگ» در گالری هنری «تئو» قرار می‌گرفتند در فروش موفق نبودند.

با اینکه «تئو» موفق نشده بود حتی یک مورد از آثار «ون‌گوگ» را به فروش برساند، برای حمایت از رویا و حرفه «ون‌گوگ» به طور مرتب برایش پول می‌فرستاد.

تابلو نقاشی «شکوفه بادام» از نظری هنری نیز یک موفقیت محسوب می‌شود. برای خلق این تابلو نقاشی، از نظر سبک از نقاشی‌های ژاپنی الهام گرفته شده است که اواخر قرن نوزدهم در فرانسه محبوب بودند.

«ون‌گوگ» این تابلو نقاشی را در جولای ۱۸۹۰ یعنی فقط ۵ ماه قبل از مرگش خلق کرده است. البته او در چندین ماه پایانی زندگی‌اش آثار بسیاری خلق کرد. او در طول ۱۹ ماهی که در «آرل» و مناطق اطراف آن زندگی کرده بود ۲۵۵ تصویر خلق کرد.

تابلو نقاشی «شکوفه بادام» یک نقاشی ساده به نظر می‌رسد. شاید همین سادگی باشد که تماشای آن را لذت‌بخش کرده است. این نقاشی یک اثر چشمگیر، شاداب و درخشان است. این اثر، خودِ زندگی است. این تابلو نقاشی، «ونسان» کوچک (پسر «تئو») در آغاز مسیر زندگی‌اش است.

«ونسان ون‌گوگ» ـ نقاش نامدار هلندی ـ اکنون به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست امپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. برخی از مشهورترین کارهای او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.

logo-samandehi