شب‌های پرستاره «ون‌گوگ» از پنجره آسایشگاه روانی

تابلو نقاشی «شب‌ پرستاره» یکی از مشهورترین آثار هنری جهان است و در کنار تابلوهای نقاشی «شکوفه بادام» و «گل‌های آفتاب‌گردان» آز آشناترین آثار «ون‌گوگ» به شمار می‌رود.

«شب پرستاره» ۱۸۸۹


به گزارش گالری آنلاین ایسنا به نقل از دیلی‌آرت نوشت، بسیاری از مردم «وینسنت ون‌گوگ» نقاش هلندی را برای خلق تابلو نقاشی می‌شناسند که آسمانی پر پیچ و خم و ستاره‌های پرنور را به تصویر می‌کشد.

این نقاش هلندی در نامه‌ای به برادرش «تئو» درباره موضوعی که الهام‌بخش خلق تابلو نقاشی «شب پرستاره» شده بود، توضیح داده و نوشته بود: «امروز صبح، ساعت‌ها قبل از طلوع آفتاب، حومه شهر را از پنجره با کمک نور ستاره‌های صبحگاهی دیدم که بسیار بزرگ به نظر می‌رسیدند.»

پنجره‌ای که «ون‌گوگ» درباره آن در نامه‌ به برادرش صحبت کرده بود، پنجره آسایشگاه «سینت پائول» واقع در جنوب فرانسه بود که مدتی را آن سپری کرده بود.

نکته جالب اینجاست که «ون‌گوگ» هیچگاه «شب پرستاره» را نقاشی خوبی محسوب نمی‌کرد و در نامه‌ به برادرش که درباره آثار محبوبش نوشته بود هم هیچگاه از «شب پرستاره» نام نبرد.

«ون‌گوگ» این منظره‌ را در ساعات مختلف روز و در آب‌ و هوای مختلف همچون روزهای بادی، روزهای بارانی، هنگام طلوع خورشید و زیر نور آفتاب نقاشی کرد.

«شب پرستاره» تنها نقاشی منظره شب از مجموعه نقاشی‌های است که «ون‌گوگ» از منظره پنجره مشرف به تخت خوابش نقاشی کرده‌ است.

«شب پرستاره» حاصل مشاهدات دقیق «ون‌گوگ»، تصورات، خاطرات و احساساتش است. برای مثال مناره کلیسایی که در این نقاشی به چشم می‌خورد در حقیقت به ویژگی مناره‌های هلند شباهت دارد و شبیه به مناره‌ کلیساهای فرانسه نیست.

از طرفی، اشکال چرخانی که در آسمان دیده می‌شوند مشابه تصاویر واقعی از سحابی‌ها هستند. شاخه‌های بلند و تاریکی که در قسمت جلویی تابلو دیده می‌شود درخت سرو را به نمایش می‌گذارند.

اثر کمتر شناخته شده «تاکستان قرمز در آرل»، تنها تابلو نقاشی است که ثابت شده است در دوران حیات این هنرمند به فروش رفته است و حتی «شب پرستاره» نیز در دوران حیات او به فروش نرفت.

این تابلو نقاشی اکنون در موزه‌های هنر مدرن نیویورک نگهداری می‌شود.

اما باید گفت این تابلو نقاشی نخستین «شب پرستاره» ون‌گوگ نبود.

«شب پرستاره بر فراز رون» ۱۸۸۸


یک سال پیش از خلق این تابلو نقاشی، «ون‎گوگ» نخستین تابلو نقاشی «شب پرستاره» را خلق کرده بود که این روزها با نام «شب پرستاره بر فراز رون» نیز شناخته می‌شود.

«وینسنت ون‌گوگ» ـ نقاش نامدار هلندی ـ اکنون به‌ عنوان یکی از تأثیرگذارترین نقاشان پست امپرسیونیسم شناخته می‌شود. او در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در ایالت برابانت هلند نزدیک مرز بلژیک به دنیا آمد. برخی از مشهورترین کارهای او در سه سال پایانی عمرش خلق شدند.


logo-samandehi