2021 سال تغییر چشم‌اندازهای فرهنگی

افتتاح پروژه‌های بزرگ ساختمانی و موزه‌ای در سراسر دنیا نشان می‌دهد که سال 2021 به دنبال تغییر چشم‌اندازهای فرهنگی در سراسر جهان است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، سال 2020 با ظهور پدیده شوم ویروس کرونا، سال تاریکی را برای فعالیت‌های موزه‌ای و چشم‌اندازهای فرهنگی رقم زد. تعطیلی موزه‌ها در کنار کم‌شدن بودجه‌های فرهنگی و بر هم خوردن اقتصاد مبتنی بر توریسم؛ پس از چند دهه صنعت گردشگری را با چنان افتی مواجه کرد که به نظر نمی‌رسید تا سالها این شاخه از صنعت فرهنگی بتواند خود را از زیر سایه تیره سال گذشته میلادی بیرون بکشد. اما همه این موارد اگرچه همچنان وجود دارد اما اخباری که از تاسیس موزه‌ها در سراسر دنیا به گوش می‌رسد نشان می‌دهد نگاه‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که به دنبال تغییر در چشم‌اندازهای فرهنگی هستند. در ادامه این گزارش نگاهی داریم به بزرگترین پروژه‌های موزه‌ای که قرار است در سال 2021 افتتاح شوند.

افتتاح موزه هنر معاصر پینولت در پاریس

فرانسوا پینو، میلیاردر 84 ساله فرانسوی سرانجام برنامه 20 ساله خود برای ساخت یک موزه خصوصی برای مجموعه هنرهای معاصرش را در پاریس عملی کرد. موزه بورس سهام پینولت با هزینه 160 میلیون یورویی ساخته شده و 23 ژانویه افتتاح می‌شود.

این موزه در یک ساختمان قرن هجدهمی که درگذشته بورس غلات پاریس بوده، افتتاح می‌شود تا فقط دو بلوک از موزه لوور فاصله داشته باشد. مرمت و بازسازی ظریف این ساختمان مدور توسط تادائو آندو معمار برجسته ژاپنی انجام شده است. اگرچه مرحله نهایی افتتاح این موزه به طور مکرر به دلیل همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاده؛ اما فرانسوا پینو در همین حال زمان افتتاح رسمی آن را در 23 ماه جاری اعلام کرده است.

ژان ژاک آیلاگون مدیر مجموعه پینولت درباره اینکه بحران سلامت عمومی چه تاثیری در برنامه‌های افتتاح موزه خصوصی پینو دارد؟ به آرت‌نیوز پیپر گفت: "کرونا به ما فرصت فکر کردن داد تا ارزیابی کنیم که مردم به چه میزان رنج برده‌اند زیرا جهان به طور کلی تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته است."

مجمع هومبولت برلین در کاخ سلطنتی پروس

محدودیت‌های همه‌گیری کرونا باعث رونق بزرگترین توسعه فرهنگی اروپا در مجمع هومبولت شد که در دسامبر 2020 (آذرماه) به شکل آنلاین افتتاح شد و قرار است افتتاحیه حضوری آن در اوایل سال میلادی جاری باشد.

این موزه در کاخ سلطنتی پروس واقع است که با بازسازی جزئی در این بنا توسط طراح ایتالیایی فرانکو استلا، هزینه 677 میلیون یورویی در پی داشته است. در این مجموعه که 40 هزار مترمربع وسعت دارد، هزاران اثر قومی جهان به نمایش گذاشته شده که بسیاری از آنها در دوران استعمار آلمان خریداری شده است.

برنامه 2021 مجمع هومبولت شامل نمایشگاه‌های ویژه‌ای درباره تغییرات محیطی و اجتماعی و ارتباطات جهانی آلمان است. از تابستان گذشته بیش از 20 هزار شی هنری از آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا در طبقات فوقانی این موزه جانمایی شده است.

پروژه مرکز هنر معاصر GES-2 مسکو

افتتاح بزرگ مرکز (GES-2) نیروگاه سابق در نزدیکی کرملین که توسط میلیاردر معروف لئونید میکلسون و با طراحی شرکت ساختمانی رنزو پیانو در حال تبدیل شدن به یک مرکز هنری معاصر است، قرار بود سال گذشته افتتاح شود که با دلیل همه‌گیری کرونا، مارس 2021 (اسفند 99) بطور رسمی بازگشایی خواهد شد.

این مرکز قرار است با نمایشگاه راگنار کیارتانسون هنرمند ایسلندی افتتاح شود. ترزا ماویکا مدیر بنیاد میکلسون، اعلام کرده که نمایشگاه پنج ماهه این هنرمند، همزمان با افتتاح GES-2 در مارس 2021 برگزار می‌شود.

موزه بزرگ مصر در جیزه

اما موزه بزرگ مصر که از سال 1992 در حال ساخت است بالاخره بعد از نزدیک به 30 سال در ژوئن 2021 (خرداد 1400) افتتاح می‌شود. این موزه که در خارج از شهر قاهره است بزرگترین موزه باستان‌شناسی جهان خواهد بود. موزه بزرگ مصر در محوطه وسیع 500 هزارمتر مربعی در نزدیکی اهرام جیزه واقع است که دربرگیرنده 100 هزار مصنوعات مصری از قبل از تاریخ تا دوره یونان و روم خواهد بود. این آثار شامل بیش از 5000 یادگاری از مقبره توتانخامون است که 2000 اثر از این مجموعه تاکنون در معرض نمایش قرار نگرفته است. طبق اعلام وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، افتتاحیه بزرگ این موزه که با بودجه 1 میلیارد دلاری ساخته شده در حال حاضر برای ژوئن برنامه‌ریزی شده است.

موزه ادوارد مونک در اسلو

اما در تابستان 2021 موزه ادوارد مونک در ساحل شهر اسلو پایتخت نروژ افتتاح می‌شود. این موزه که از سال 2008 با بودجه 310 میلیون دلاری در حال ساخت است، بزرگترین مجموعه مونک در جهان را به نمایش خواهد گذاشت.

این موزه توسط استودیو هرروس مادرید در یک برج 13 طبقه طراحی شده و دارای یازده گالری است. آثار این موزه بر اساس وصیت‌نامه 1944 مونک که بیش از 26000 اثر از خود به جا گذاشته، از جمله دو نسخه نقاشی از تابلو "جیغ" را در برابر مخاطبان قرار می‌دهد. البته این موزه جدا از آثار مونک جذابیت‌های دیگری نیز دارد همانگونه که در محوطه بیرونی موزه، مجسمه برنزی 9 متری "مادر زانو زده" تریسی امین قرار گرفته است. قرار است این موزه نمایشگاه‌های از هنرمندان معاصر را نیز برگزار کند که از هم‌اکنون برگزاری نمایشگاه کمیل هنروت به عنوان برنده اولین جایزه هنری ادوارد مونک در سال 2015 پس از افتتاح موزه مشخص شده است.

موزه M+ در هنگ کنگ

موزه فرهنگ تصویری معاصر هنگ کنگ نیز پس از مدت‌ها در اواخر سال 2021 به پایان می‌رسد. این ساختمان که به شکل یک حرف وارونه T است، 65 هزار مترمربع وسعت دارد و به نمایش هنر، طراحی، معماری و تصویر متحرک از هنگ کنگ و سایر نقاط آسیا اختصاص دارد. موزه M+ قرار است به یکی از بزرگترین موزه‌های جهان تبدیل شود و شاخصه اصلی آن نمای برجسته LED آن است که برای نمایش آثار هنری استفاده خواهد شد. این مجموعه دارای 8000 شی و 47000 اثر بایگانی است که 1500 اثر از هنر معاصر چین توسط اولی سیگ به این موزه اهدا شده است.

موزه‌هایی که از 2020 در انتظار هستند

اما برخی از موزه‌ها نیز از سال 2020 به دلیل همه‌گیری کرونا افتتاح خود را به تعویق انداخته‌اند که تاکنون زمان رسمی افتتاحیه خود را اعلام نکرده‌‌اند.

مرکز هنری 798 مکعب که قرار بود موزه مشترک جاکومتی و پیکاسو در پکن باشد یکی از موزه‌هایی است که هنوز زمان رسمی بازگشایی خود را اعلام نکرده است. موزه ملی پیکاسو و بنیاد جاکومتی در پاریس با همکاری یکدیگر قرار بود، موزه‌ای را ژوئن 2020 (خرداد 1399) در پکن افتتاح کنند که به مدت 5 سال تا ژوئن 2025 مدیریت آن را برعهده داشته باشند و پس از این مدت اداره این موزه را به دست مقامات چینی بسپارند. این موزه قرار بود هر ساله میزبان چهار نمایشگاه بزرگ باشد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، افتتاح این موزه به 2021 منتقل شده ولی هنوز زمان رسمی آن اعلام نشده است.

پروژه وسعت‌بخشی به موزه کانستائوس یکی از مشهورترین موزه‌های هنر شهر زوریخ نیز که توسط دیوید چیپرفیلد با هزینه 230 میلیون دلاری در حال انجام است بزودی افتتاح خواهد شد. این موزه که با تأکید بر هنر سوئیسی و با آثار هنرمندانی همچون ون‌گوگ، پیکاسو، مونه، ریس، جاکومتی، هودلر، کاندینسکی، ماتیس، شگال و لیپشیتس در دنیا شناخته می‌شود، قرار است در ماه اکتبر 2021 (مهر 1400) افتتاح شود تا وسعت این موزه را دو برابر کند و خانه‌ای برای شاهکارهای امپرسیونیست و پساامپرسیونیسم فراهم کند.

موزه هنر فیلادلفیا نیز امیدوار است در آخرین مرحله از بازسازی بلندپروازانه 233 میلیون دلاری خود به رهبری فرانک گری، بیش از 1800 مترمربع گالری جدید برای هنرهای آمریکایی، مدرن و معاصر در سال جاری افتتاح کند.

logo-samandehi