ثبت رکوردهای جدیدی در عرصه حراجی آنلاین و خصوصی در سال کرونایی

کریستیز و ساتبیز دو حراجی رقیب و بزرگ فروش آثار هنری، در سال ۲۰۲۰ علی رغم بحران جهانی کرونا رکوردهای جدیدی را در عرصه حراجی آنلاین و خصوصی ثبت کردند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا نقل از آرت نیوزپیپر نوشت، حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست با رساندن فروش جهانی خود به بیش از ۵ میلیارد دلار از فروش ۴.۴ میلیارد دلاری حراجی معروف کریستیز پیشی بگیرد.

در سالی که بحران جهانی کرونا، برگزاری حراجی آثار هنری به شکل متداولِ حضوری و زنده را کمتر امکان پذیر می کرد، حراجی ساتبیز توانسته مجموع فروش سالانه خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ (فروش ۴.۸ میلیارد دلاری) افزایش دهد و به بیش از ۵ میلیارد دلار ارتقاء دهد؛ این در حالی است که حراجی کریستیز از کاهش ۲۵ درصدی (۶۰۰ میلیون دلاری) فروش خود نسبت به سال گذشته آن خبر داده است.

از سوی دیگر موفقیت بزرگ ساتبیز در سال ۲۰۲۰ مرهون برگزاری حراجی های آنلاین است. این خانه حراج در سال گذشته بیش از ۴۰۰ حراجی آنلاین (افزایش ۳۰ درصدی در مقایسه با ۲۰۱۹) برگزار کرد و از محل آن به فروش ۵۷۰ میلیون دلاری دست یافت که هفت برابر بیشتر از فروش حراجی های آنلاین ساتبیز در سال ۲۰۱۹ است.

ساتبیز در اولین حراجی بزرگ و کاملا آنلاین خود توانست گران ترین اثر سال را به فروش برساند و تابلوی سه لتی «فرانسیس بیکن» با عنون «ملهم از اورستیای آسیخولوس» (۱۹۸۱) را به قیمت ۸۴.۵ میلیون دلار فروخت تا این اثر گرانترین اثر هنری فورخته شده جهان در یک حراجی عمومی در سال ۲۰۲۰ نام گیرد.

حراجی کریستیز نیز از رشد قابل ملاحظه در عرصه دیجیتال خبر داده است و حراجی های آنلاین خود را در مقایسه با سال گذشته آن ۲۶۲ درصد افزایش داده که از محل آن به فروش ۲۴۳ میلیون دلار دست یافته است.

کریستیز که در چند سال گذشته فروش آثار بسیار گران قیمتی از جمله تابلوی نقاشی ۴۵۰ میلیون دلاری «سالواتور موندی» اثر «لئوناردو داوینچی» را در سال ۲۰۱۸ در کارنامه دارد، در سال ۲۰۲۰ اثری از «روی لیکتنستاین» هنرمند مشهور پاپ آرت را به قیمت ۴۶.۲ میلیون دلار به عنوان گران ترین اثر خود فروخت که ارزش آن حدود ۵۰ درصد کمتر از گران ترین اثر فروخته شده توسط حراجی ساتبیز است.

همچنین هر دو حراجی کریستیز و ساتبیز از فروش رکوردشکن خود پشت درهای بسته و در قالب حراج های خصوصی خبر داده داده اند. حراجی ساتبیز در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار خود را از محل حراجی های خصوصی کسب کرده که مجسمه برنز اثر «آلبرتو جاکومتی» به قیمت بیش از ۹۰ میلیون دلار مهم ترین اثر فروخته شده در حراجی های خصوصی است. رکورد فروش حراجی های خصوصی ساتبیز در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد پیدا کرده که یک رکورد جهانی در تمام ادوار محسوب می شود.

حراجی کریستیز نیز از افزایش بی سابقه و ۵۷ درصدی حراجی های خصوصی خود در سال ۲۰۲۰ گزارش داده و موفق شد سه اثر خود را با قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار و ۱۲ اثر خود را با قیمتی بیش از ۲۵ میلیون دلار در پشت درهای بسته و به صورت اختصاصی به فروش برساند.

«گیوم سروتی» مدیر ارشد اجرایی حراجی کریستیز همچنین اعلام کرده برای اولین بار در تاریخ، فروش آثار هنری به مشتریان آسیایی از مشتریان آمریکایی فراتر رفته است. حراجی ساتبیز نیز در سال ۲۰۲۰ در مجموع آثار هنری به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار را به مجموعه داران آسیایی فروخت که ۱۸ درصد از فروش آسیایی کریستیز بیشتر است.

logo-samandehi