سنت‌شکنی آرت بازل برای بازگشت هنر به حالت عادی

مدل آزمایشی برپایی نمایشگاه‌های حضوری بزرگ در ماه ژوئن (خرداد) در آرت بازل سوئیس برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، آرت بازل سوئیس که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از رقابت‌های مورد علاقه اکثر مجموعه‌داران بین‌المللی هنر تبدیل شده است. این نمایشگاه حضوری که معمولاً در حدود 290 گالری‌دار با حدود 90 هزار مخاطب داشت، سال گذشته لغو و به یک قالب آنلاین تبدیل شد.

حالا مارک اشپیگلر، مدیر جهانی هنر بازل اعلام کرده: "اگر برنامه‌های جدید واکسیناسیون به سرعت در مسیر درست خود پیش روند و ما شاهد رفع محدودیت‌های سفر باشیم، دوست داریم که در ماه می (اردیبهشت) آرت بازل هنگ کنگ و در ژوئن آرت بازل سوئیس را برگزار کنیم و این بازگشت عظیمی برای دنیای هنر و بازار هنر است."

اگرچه اشپیگلر امیدوار به این برنامه است اما خود او نیز ذکر می‌کند: "این امید ماست، اما تنها سناریوی ما نیست."

حالا این موضوع پیش می‌آید اگر آرت بازل با مهمانی‌های پر زرق و برق خود برگزار شود، آیا افراد مهمی از مجموعه‌داران، کیوریتورها و مشاوران هنری نیز آمادگی دارند در این رویداد شرکت کنند و یا مجاز به پرواز در سراسر جهان برای حضور در این رویداد هستند؟

هدر فلو، مشاور هنری مستقر در نیویورک در این رابطه، گفت: "همانطور که دوست دارم در ژوئن (خرداد) در آرت بازل حضور داشته باشم، دوست ندارم تا زمانی که کرونا بیشترین خطر را دارد در نمایشگاهی شرکت کنم. من تا زمان پایین آمدن سطح خطر، پیشنهاد نمی‌کنم مخاطبان در یک نمایشگاه شرکت کنند. اگرچه تعداد کمی از افراد از خرید آنلاین هنر لذت می‌برند، اما با این وجود هیچ‌کس کرونا را نمی‌خواهد. "

نیکولاس بارتا، یک مجموعه‌دار مستقر در وین که پس از بازدید از آرت‌فر تفاف سال گذشته به شدت به بیماری کرونا مبتلا شد، گفت که او در ماه مارس (اسفند) به فکر بازدید از آرت دوبی در امارات متحده عربی است، اما هیچ برنامه‌ای برای نمایشگاه‌های حضوری دیگر ندارد.

وی گفت: "من بعد از آرت‌فر تفاف احساس بدی داشته‌ام. در اروپا نمایشگاه‌ها بسیار بزرگ و بیش از حد شلوغ هستند. من یکبار کرونا گرفتم اما این ویروس در حال جهش است و شما هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی در پیش است."

با این وجود برخی از کارشناسان هنر معتقدند امسال نیز وضعیت هنر و برپایی نمایشگاه‌های هنری ناپایدار خواهد بود همانگونه که جاش بائر (Josh Baer)، مفسر و مشاور بازار هنر در خبرنامه آنلاین تأثیرگذار خود بائر فکست (Baer Faxt) پیش‌بینی کرده که "اولین نمایشگاه هنری واقعی در سال 2021" آرت بازل میامی در ماه دسامبر (آذر) خواهد بود. او حتی پیش‌بینی کرده که مجموعه‌داران هنری از همه چیز آنلاین خسته شده‌اند و رکورد نمایشگاه‌های آنلاین نیز در پیش است.


منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi