کاتالوگ نمایشگاه فرهنگ و هنر ٥٠٠٠ هزارساله ایران در موزه ویكتوریا و آلبرت

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن در چارچوب نمایشگاهی با نام "حماسه ایران" گوشه‌ای از هنر، طراحی و آثار هنری ۵۰۰۰ سال تاریخ ملی ایران را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه از ۲۹ مه تا ۱۲ سپتامبر (8 خرداد الی 21 شهریور 1400) برای بازدید عموم برپاست.

به گزارش گالری آنلاین، دویچه وله به نقل از روابط عمومی نمایشگاه ویکتوریا و آلبرت نوشت، هدف از برپایی این نمایشگاه این است که به یکی از بزرگترین تمدن‌های تاریخ جهان و گذار این تمدن به قرن بیست و یکم و همچنین گنجینه‌های بزرگ و مهم آن نگاهی انداخته شود. مدیر نمایشگاه می‌گوید، بسیاری از دستاوردهای فرهنگی ایران تاکنون آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در میان حدود ۳۵۰ اثر تاریخی هنری ایران در این نمایشگاه، نسخه‌های خطی، سرامیک، فرش و پوشاک نیز دیده می‌شود. در این تصویر یکی از کارکنان موزه در برابر نقش برجسته‌ی "گارد جاویدان" ایستاده است که یک کپی از اصل این اثر تاریخی است که خلق آن به سال‌های ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این کپی در سال ۱۸۸۹ ساخته شد. در این تصویر سه سرباز نیزه‌دار و کماندار گارد جاویدان دیده می‌شوند.

این نمایشگاه در ده بخش تشکیل شده است که از جمله می‌توان به "ایران در حال ظهور (شکل‌گیری)"، "امپراتوری پارس" و "یک دین جدید" اشاره کرد. بخش پایانی که به آن اشاره شد به موضوع نقش اسلام در فرهنگ ایرانی می‌پردازد. در بخش "گنجینه‌های ادبی" شعر ایران مورد توجه قرار گرفته است.

جان کورتیس که یکی از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه است در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز می‌گوید: «مدت زمان زیادی نیست که مردم پی برداه‌اند، ایران دارای یک سنت هنری شگفت‌انگیز و غنی و یک تاریخچه فرهنگی است که قدمت آن به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد.»

هدف نمایشگاه نشان دادن تأثیر و سهم مهم ایران بر صحنه هنری بین‌المللی است. این نمایشگاه حاصل تلاش موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و بنیاد میراث ایران است.


این كاتالوگ بسیار نفیس مربوط به نمایشگاه مذكور است.

دریافت فایل کاتالوگ (62MB)

logo-samandehi