بیانیه و کارزار انجمن های تجسمی برای مخالفت با حذف معافیت مالیاتی فعالیت های هنری

انجمن های تجسمی کارزار «مخالفت با حذف معافیت مالیاتی فعالیتهای هنری» را در صفحات شبکه های مجازی خود به اشتراک گذاشتند و خواهان امضا و همراهی جامعه هنری شده اند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایران آرت، این کارزار با یک بیانیه خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شده است.

در این بیانیه آمده است:

با توجه به انتشار متن نهایی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، وفق جز (۱ ) از بند (ق) تبصرۀ (۶) مادۀ واحدۀ لایحۀ اصلاحی بودجۀ کل کشور ۱۴۰۱ مصوب کمسییون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم حذف می‌گردد»؛

بدیهی است با توجه به مصایب از سرگذراندۀ اهالی هنر به تبع شیوع پاندمی کرونا در سال‌های اخیر و سایر مسایل معیشتی که هنرمندان در حوزۀ فرهنگی برای سال‌ها با آن دست به گریبان بوده‌اند، اتخاذ این تصمیم با توجه به دلایل ذیل، جز تحمیل بار مضاعف به بدنۀ فرهنگی و هنری جامعه و متضرر نمودن بخش اعظمی از فعالان حوزۀ فرهنگ و هنر دستاوردی به همراه ندارد:

۱- با توجه به دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های هنری پهنۀ گسترده‌ای از هنر در شقوق مختلف از حوزۀ تولید و نمایش فیلم با حضور سینماگران تا تولیدات هنرهای تجسمی با حضور نقاشان، طراحان گرافیک، خوشنویسان، مجسمه‌سازان، تصویرگران، هنرمندان سفال و سرامیک، عکاسان و ... را مشمول می‌گردد.

با کنار گذاشتن جمع اندکی از این گروه با درآمد قابل تامل، قاطبۀ جامعۀ هنری در ایران فاقد درآمد مکفی جهت تامین حداقل‌های زندگی بوده و حتی غالبا درگیر مسایل اولیۀ معیشتی نیز هستند، لذا روا نیست با نگاه به درآمد شایان توجه گروه اندکی از این خیل، اتخاذ چنین تصمیمی را به همۀ اعضا تسری داد.

۲- آمار بسیار زیاد متقاضیان در صف انتظار بیمۀ هنرمندان در صندوق اعتباری هنر، بر این مهم صحه می‌گذارد که این گروه حتی به عنوان مشمولان مشاغل از حمایت بیمه‌ای و تامین اجتماعی در جامعه محروم هستند و با وجود این فقدان حمایتی، حذف معافیت مالیاتی تا سقف مقرر در لایحۀ بودجه نیاز به نگاهی عمیق‌تر و کارشناسانه‌تری دارد.

۳- پس از همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ما شاهد حمایت دولت‌ها در سرتا سر جهان از مشاغل هستیم، متاسفانه با توجه به این اینکه محصولات و تولیدات هنری در سبد ضروریات جامعه نیست و بی‌شک جامعۀ فرهنگ و هنر به قدر چشم‌گیری متضرر از این پاندمی گردیده‌اند، به جای اینکه شاهد حمایت از هنرمندان باشیم، با حذف این معافیت شاهد دوصد چندان گشتن تضرر و عدم حمایت از هنرمندان خواهیم بود.

لذا، ما امضاکنندگان این بیانیه، مخالفت صریح خود را با تصویب این مصوبه در جهت «حمایت از بدنۀ کم رمق فرهنگ و هنر» اعلام می‌نماییم و از حضرتعالی و تمامی نمایندگان محترم ملت تقاضا داریم با مخالفت با این طرح از اهالی فرهنگ و هنر حمایت کنید.

این کارزار و بیانیه توسط انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران ایران ،انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران ،انجمن هنرمندان سفالگر ایران ،انجمن خوشنویسان ایران ،انجمن عکاسان ایران منتشر شده است.

logo-samandehi