تقلب 300 هزار دلاری با NFT جعلی اثر Banksy

دنیای NFT ها هر روز پیچیده‌تر از دیروز می‌شوند و هنوز هم می‌توانند هر چند گاهی ما را متعجب کنند. در جدیدترین اتفاق دنیای بلاک چین یک کلکسیونر بعد از دیدن یک تصویر در وبسایت هنرمند معروف دنیای گرافیتی (نقاشی خیابانی) بنکسی، به اشتباه 300 هزار دلار (در قالب ارز دیجیتال اتریوم) به شخصی که ادعا می‌کرد که بنکسی‌ است، پرداخت کرد.

جزئیات معامله‌ی NFT جعلی اثر Banksy

در حال حاضر سخنگوی بنکسی در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که این NFT هیچ ارتباطی با اثر این هنرمند ندارد و تمام داستان‌های مرتبط با آن جعلی است. جالب است بدانید که آن شخص خریدار این اثر Pranksy نام دارد که بسیار شبیه به نام این هنرمند است.. شخص پرانکسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بی بی سی گفت که تمام مراحل خرید به نظر خودش قانونی بود. چرا که خریدار کاملا از وضعیت این اثر و پرداخت مبلغ خود آگاه بوده است. ظاهرا او پس از دیدن نقاشی بنکسی به این لینک مراجعه می‌کند و چون آن را در وبسایت بنکسی دیده است، به نظر او تایید شده است و دستگاه Wayback نیز آن را تایید می‌کند.

کمتر از یک ساعت بعد از پیشنهاد 300 هزار دلاری این شخص، پیشنهاد او توسط وبسایت پذیرفته می‌شود. همین موضوع باعث شک و تردید خریدار شده چرا که با توجه به شهرت بنکسی، هم رقم بالاتری باید گفته می‌شد و هم مدت زمان بیشتری طول می‌کشید تا وی پیشنهاد آن را تایید کند. سخنگوی این هنرمند در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد که بنکسی هیچ فعالیتی در زمینه‌ی NFT نداشته و این موضوع کلاه برداری است. این خریدار اولین نفری نیست که فریب این اتفاقات را می‌خورد. اشخاص مختلفی از نام و شهرت او استفاده کرده‌اند تا اثرهای او را به شکل NFT بفروشند.

البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که خود این هنرمند و نحوه‌ی رفتار و تعاملات او به شکلی است که تایید بودن یا نبودن اثرهای وی همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. برای مثال حراجی چند سال پیش را بخاطر دارید که یکی از نقاشی‌های وی در هنگام حراجی به شکل عجیبی خرد شد. در طرف دیگر ماجرا هم اتفاقات عجیبی افتاده است. دریافت بازپرداخت در دنیای بلاک چین هیچ قاعده و قانونی ندارد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که پرداخت‌ها تنها در صورت تمایل شخص پردازنده اتفاق بیوفتد. بنابراین امکان بازپرداخت مبلغ پرداختی وجود ندارد مگر آنکه شخصی که برای او پرداخت را انجام داده‌اید، تصمیم به پرداخت دوباره‌ی آن به شما را بگیرد.


منبع: مرجع سخت افزار

logo-samandehi