مدیرسابق لوور به قاچاق آثار باستانی متهم شد

مارتینز که بین سال‌های 2013 تا 2021 نظارت بر موزه لوور را برعهده داشت، چهارشنبه شب رسماً به دلیل "همدستی در کلاهبرداری و پولشویی باندی" متهم شد.

به گزارش گالری آنلاین، اوایل این هفته، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ژان لوک مارتینز، مدیر سابق لوور، توسط مقامات فرانسوی به عنوان بخشی از تحقیقات در حال انجام در مورد یک باند قاچاق آثار باستانی مورد بازجویی قرار گرفته است.

یک منبع رسمی قانونی اعلام کرده است او روز دوشنبه بازداشت شده بود و در طول سه روز توسط اداره مرکزی مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی فرانسه با وی مصاحبه شده بود.

بازداشت و بازجویی مارتینز در ارتباط با آثار باستانی که به موزه هنر متروپولیتن در نیویورک و موزه لوور ابوظبی در امارات متحده عربی فروخته شده بودند، انجام شد.

اتهامات «همدستی» مارتینز ناشی از این ادعاست که او به نگرانی‌های مطرح شده توسط مارک گابولده، مصرشناس دانشگاه مونپلیه توجه نکرده است.

نگرانی‌های گابولده حول محور صدور یک سنگ‌نمونه مصری در سال 1933 بود که در نهایت توسط موزه لوور ابوظبی خریداری شد. مارتینز قبلاً تخلفات خود را رد کرده بود اما پس از متهم شدن از اظهار نظر خودداری کرد. موزه لوور نیز از اظهار نظر درباره تحقیقات در حال انجام خودداری کرده است.

تحقیقات پیرامون اشیایی متمرکز است که به موزه متروپولیتن در نیویورک و موزه لوور ابوظبی در امارات متحده عربی فروخته شده است که به عنوان بخشی از توافق مشترک بین امارات و فرانسه بوده و مجوز نام لوور را تا سال 2037 صادر کرده است.

جانشین مارتینز، Laurence des Cars -اولین زنی که رهبری موزه لوور را برعهده داشت- در سپتامبر سال گذشته سکان هدایت را به دست گرفت. در آخرین سال تصدی بحث برانگیز مارتینز ، مشخص نبود که آیا قرارداد او توسط دولت فرانسه تمدید میشود یا خیر و او حتی به یک تور رسانه ای رفت تا برای سومین دوره به عنوان رهبر مؤسسه درخواست دهد.

پلیس علاوه بر مارتینز، دفتر مرکزی فرانسه برای مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی (OCBC) همچنین از وینسنت روندو، رئیس بخش مصری موزه لوور و همچنین اولیویه پردو، مصر شناس که مجله Revue d'Egyptologie را ویرایش می کند، بازجویی کرد.

به نقل از ARTnews، هم مارتینز که عصر چهارشنبه به وقت محلی همچنان در بازداشت پلیس بود و هم پردو هر دو تخلف را رد کرده اند. موزه لوور از اظهار نظر در مورد این وضعیت یا ارائه هر گونه بیانیه ای خودداری کرده است.

در ادامه تحقیقات، دو دلال عتیقه پیشتر بازداشت شده بودند. در ماه مارس، فروشنده مستقر در هامبورگ، روبن دیب، بازداشت شد و متعاقبا به کلاهبرداری گروهی و پولشویی متهم شد. در سال 2020، فروشنده مستقر در پاریس، کریستوف کونیکی، دستگیر شد و سپس به توطئه جنایی، کلاهبرداری باندی، و پولشویی متهم شد. با این وجود هر دو فروشنده تخلف را رد کرده اند.

کونیکی در سال 2017 یک تابوت طلایی موزه مت را به قیمت 3.5 میلیون یورو فروخت. موزه در سال 2019 این شی را به مصر بازگرداند. تحقیقات متعاقباً نشان داد که دیب در جعل این اسناد دست داشته است.

مقامات همچنین در حال بررسی 9 شی دیگر هستند که توسط Kunicki و Dib به مجموع 50 میلیون یورو به موزه مت یا لوور ابوظبی فروخته شده است.

اگرچه هیچ یک از اشیاء به موزه لوور پاریس فروخته نشده است، اما هر گونه اشیایی که توسط موزه لوور ابوظبی به دست می‌آید باید توسط یک کمیسیون مشترک دولتی به ریاست مدیر موزه لوور پاریس، که در آن زمان مارتینز بود، تأیید شود.

logo-samandehi