برگزاری فصل نخست رویداد فرهنگی - هنری "باغ و گلستانم آرزوست"

فصل نخست رویداد فرهنگی - هنری "باغ و گلستانم آرزوست "، از 19 تا 31 خرداد 1401 به مناسبت روز ملی گل (25 خرداد)، برگزار می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مدیر رویداد مردم نهاد "باغ و گلستانم آرزوست "، فصل نخست این رویداد که از برنامه های هدفگذاری شده "انجمن عمارات محروسه ایران" است و با تمرکز بر بزرگداشت روز ملی گل، بنیانگذاری شده است، در خرداد 1401 با همکاری "مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک" برگزار می شود.

هدف این رویداد، توجه به جنبه های مختلف گل و گیاه در گستره پهناور فرهنگ، هنر و اقلیم ایران فرهنگی است و مهمترین شاخصه این رویداد، سیاستگذاری، حمایت و اجرا، با رویکرد و پشتوانه همیاری داوطلبانه فرهنگی از بطن جامعه ذینفعان و مخاطب آن است. بر این اساس سعی شده است نیازهای برپایی آن، با کمک و همیاری اشخاص حقیقی و حقوقی برای بزرگداشت مناسبت های ملی تدارک دیده شود.

حامد دریایی فرد جهرمی، مدیر این رویداد و بنیانگذار و دبیر "انجمن عمارات محروسه ایران"، با اعلام اینکه این رویداد دارای بخشهای مختلف خواهد بود، افزود: "بخش نمایشگاهی در بردارنده آثار هنرمندانی است که بدور از جنبه های برتری جویی، رقابتی، رتبه بندی، جوایز و فروش اثر، فقط بر اساس عشق به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی با حضور مسئولانه در کنار دیگر فعالان عرصه هنر، علم و حرفه، در بزرگداشت روز ملی گل از جنبه هنر، همیاری داشته اند و امید می رود برگزاری چنین رویدادی، بتواند گامی برای حضور همدلانه هنرمندان و متخصصان، دوشادوش یکدیگر به جهت بزرگداشت مناسبتهای ملی باشد.

مدیر رویداد، ضمن اعلام اینکه بخاطر شیوع ویروس کرونا در خرداد 1400، فصل نخست آن با جایگزین کردن برنامه وبینار سخنرانی مجازی به سال 1401 موکول شد، همچنین عنوان کرد بخش های دیگر هنری، ادبی، علمی و تخصصی که قسمتهای اصلی آن طی 10 روز از تاریخ 19 خرداد تا 31 خرداد با همکاری دیگر تشکّل های تخصّصی و حرفه ای مرتبط با گل و گیاه و دیگر بخشها در طی سال جاری برگزار خواهد شد عبارتند از: کارگاه های آموزشی در شاخه های هنری همچون نقاشی گل و مرغ، نقاشی لاکی، نقاشی روی گچ، سنگ تراشی سنتی و زیورآلات، خوشنویسی با مضامین گل، گیاه، باغ و گلستان، سخنرانی با موضوع گل و گیاه در شعر و ادبیات، نشست تخصصی با موضوع گل و گیاه از جمله گیاه شناسی علمی، گردشگری بازدید از نقوش، گلها و گیاهان و فضاهای سبز در بافت تاریخی طهران دوره قاجار، بازدید از باغ ملی گیاه شناسی و طبیعت گردی با محور تنوع گلها و گیاهان بومی، فضای سبز و طراحی منظر در عمارت های تاریخی و نیز حفاظت از زیست گیاهی و تنوع گونه های گیاهان بومی، که نقطه پیوستگی آن، توجه به نقوش، مضامین و موضوعات گلها و گیاهان و یا گل و مرغ (پرندگان) در حوزه های فوق خواهد بود.

مدیریت هنری و اجرایی بخش نمایشگاه هنری این رویداد را خانم تینا نجف کنی بر عهده دارند که خود از هنرمندان و تدریس کنندگان هنر در رشته گل و مرغ، تذهیب و آبرنگ می باشند و دارای سابقه برگزاری و مدیریت نمایشگاه های انفرادی و گروهی نیز بوده است.

طبق گفته خانم تینا نجف کنی، در خصوص بخش نمایشگاه هنری رویداد "باغ و گلستانم آرزوست"،

"جلوه گل از دیرباز در بینش هنرى هنرمندان ایرانى جایگاه ویژه و حائز اهمیتى داشته است، همانگونه که نقوش گیاهى در سنگ نگاره ها و فرش و کاشى و سفال و منسوجات و و… وجود داشته است و نشان دهنده جایگاه گیاهان در فرهنگ ملى ایرانیان بوده است.

در بررسى هنر نقاشى ایران و نگاه هنرمندان نقاشى هاى ایرانى به ویژه رشته گل و مرغ؛ از خیال و تصور تا عینیت سازى متوجه جایگاه ویژه گل در هنر ایرانى خواهیم شد.
تلفیق گل و ادبیات و شعر پارسى و نقاشى ایرانى پیوندى نا گسستنى مى باشد.

با توجه به اهمیت و قدمت پرداختن به گل در هنر ایرانى بر آن شدیم فصل نخست نمایشگاه هنرى رویداد باغ و گلستانم آرزوست را با موضوع گل و مرغ و نقوش گیاهى بر پا کنیم.
طبق فراخوان پخش شده در بین اساتید و هنرمندان و بازتاب گسترده در حوزه هنرى استان هاى مختلف و ارسال ٣٥٠ تصویر اثر از هنرمندان بعد از داورى اساتید و انتخاب در چند مرحله به ٤٨ اثر نگارگرى و ٢٧ اثر میناکارى و نیز بیش از 20 اثر در بخش آرایه های معماری راه یافته نهایى در بخش نمایشگاهى رسیدیم.
امید براى پاسداشت از فرهنگ و هنر غنى ایرانمان در چنین رویدادى."

لازم به ذکر است رویداد فرهنگی- هنری "باغ و گلستانم آرزوست" دارای رویکرد پژوهش محور و کاربردی با تکیه بر فعالیتهای مستقل مردمی، غیر انتفاعی عام المنفعه، عاشقانه و مسئولانه عموم جامعه (مخصوصا اشخاص متخصص و فرهیخته علمی، فرهنگی و هنری) در راستای پاسداشت و حراست از هنر، فولکلور و تنوع فرهنگی / زیستی و هویت سنتهای محلی و بومی نواحی مختلف ایران فرهنگی (ایرانشهر) است.

اهداف این رویداد عبارت است از:

- احیای گلها و گیاهان ایرانی در عمارتهای تاریخی
- به کارگیری فرهنگ و هنر در پیوند گلها و گیاهان ایرانی با عمارتهای تاریخی
- بازآفرینی جایگاه، نقش و ارزش جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و هنری گلها و گیاهان بومی و محلی ایران

همیاران فرهنگی و اشخاص حقوقی فصل نخست رویداد " باغ و گلستانم آرزوست"، عبارتند از:
- مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در بخش فضای برگزاری و پشتیبانی پژوهشی
- انجمن مینانگاران نقش جهان در بخش مینانگاری نمایشگاه هنری
- مؤسسه کتاب آرایی ایرانی در بخش مشارکت هنری و جامعه مخاطب
- گالری نقش و خط و بنیان مهستان هنر در بخش پشتیبانی هنری
- گالری نگاره پارسیان در بخش پشتیبانی آموزشی، پژوهشی و هنری
- انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران در بخش ارتباط با جامعه مخاطب تخصصی علمی گلها و گیاهان
- انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران در بخش کاربردی سازی گرایش های تاریخی، فرهنگی و هنری ایرانی در فضای سبز و طراحی منظر
- شرکت کلید طلایی در بخش نورپردازی و ویدیومپینگ
- شرکت عرقیات گل و گیاه حقیقت دادجو در بخش تدارک نوشیدنی سنتی ایرانی
- شرکت های روبینا رز در بخش گل آرایی و فضا آرایی
- خانه تاریخی محسن مقدم در بخش برگزاری نشست تخصصی
- خانه تاریخی حاج حسین آقا ملک (محله بازار طهران) در بخش کارگاهای آموزشی
- مجتمع رسانه ای راه و ساختمان (صما) در بخش رسانه و جامعه مخاطب هدف
- جامعه پیش آهنگان استان تهران در بخش پشتیبانی داوطلبانه در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

logo-samandehi