در آستانه نمایشگاه هجوم مطرح شد؛

علی فرامرزی: این موضوع اصلا چیزی نیست که هنرمند بتواند در برابرش بی تفاوت باشد.

"در مسئله کویر و خشکسالی نه تنها بحث مسئولیت اجتماعی و حساسیت های محیط زیستی مطرح است، بلکه اگر تنفس بشر به خطر بی افتد معنویات و روحیات او را نیز تحت شعاع قرار میدهد" این را علی فرامرزی در آستانه گشایش نمایشگاه آثار خود بیان کرد. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند و منتقد هنری پیشکسوت باشید.

علی فرامرزی مجموعه ای از آثار خود را با دغدغه های زیست محیطی در گالری هدایت به نمایش خواهد گذاشت. به گفته این هنرمند آثار این مجموعه شامل کارهای نقاشی در ابعاد بزرگ، حجم و برخی طراحی های وی است.

همچنین در این نمایشگاه آثار دیده نشده ای از فرامرزی در کنار برخی از آثار نمایشگاه سال 96 این هنرمند در گالری نیاوران به نمایش گذاشته خواهد شد.

این هنرمند نقاش در خصوص آثار این نمایشگاه توضیح داد:

این کارها قبل از قرنطینه خلق شدند و در ادامه کارهای سال 96 هستند. البته من 5 عدد از طرح های کویری ویژه را هم در این مجموعه قرار دادم که در طول سفر اخیرم به امریکا و ترکیه خلق کرده بودم.

وی در رابطه با سوژه آثار خود در طول دوره های کاری متعدد اش بیان کرد:

حدود 15 تا 20 سال است که روی این سوژه کار میکنم. من در سفرهایی که داشتم میدیدم که حرکت کویرها به جز جنبه زیبایی شناسی کویری در دلش یک واقعیت های دیگه هم دارد و اینکه این فرم هایی که در حال گسترش هستند، روستاها و زندگی مردم را مورد تهدید قرار میدهد. همچنین مسئله تالاب ها و خشکسالی دریاچه ارومیه نیز حساسیت های زیادی را در من ایجاد کرد.

من بحث کویر، خشکسالی و بی آبی را که به هم مرتبط هستند، یک مسئله جهانی میبینم و در کشور و منطقه ای تا حدی این مسائل خود را نشان میدهد. به ویژه در منطقه خاورمیانه از قدیم الایام بحث کویری شدن ها وجود داشته است.

علی فرامرزی ابعاد تلثیرگذاری خطر های زیست محیطی روی زندگی انسان را چنین تشریح کرد:

به اعتقاد من، انسان بخشی از طبیعت است و ازین جهت این موضوع را مسئله انسانی میبینم. بحث امروز محیط زیست یک موضوع تفننی و فقط مربوط به درخت و از بین رفتن زیبایی طبیعت نیست . امروز بحث محیط زیست یک بحث انسانی است که معنویت انسانی را هم مورد تهدید قرار میدهد.

به عنوان مثال در کنار موضوع خشکسالی، اگر به اقیانوس ها و دریاها نگاه کنیم میبینیم آنها هم از زباله های پلاستیکی مملو شده اند و به جای اینکه از آب تشکیل شده باشند، شامل پلاستیک هستند. این موضوع اصلا چیزی نیست که هنرمند بتواند در برابرش بی تفاوت باشد.

این منتقد هنری در ادامه توضیح داد که در گذشته ساکنین شهرهای بزرگ و دور از کویر، هجوم کویرها را جدی نمیگرفتند، اما اکنون که تبعات آلودگی آن وارد خانه های آنها شده امنیت خود را در خطر میبینند.

به اعتقاد وی در این مسئله نه تنها بحث مسئولیت اجتماعی و حساسیت های محیط زیستی مطرح است، بلکه اگر تنفس بشر به خطر بی افتد معنویات و روحیات او را نیز تحت شعاع قرار میدهد. در واقع ابعاد این موضوع فراتر از بحث نگرانی های زیست محیطی و زیبایی شناسانه است.

وی در ادامه افزود:

همانطور که میبینید خشکسالی مشکلاتی مانند فقر را به دنبال دارد و انسان ها برای داشتن شرایط بهتر زندگی در تلاش برای مهاجرت در جغرافیایی داخل و خارج از کشور هستند. در نتیجه این موضوع کاملا یک مسئله عینی و انسانی است.

این موضوع ابعاد وسیعی دارد و همه جنبه های زندگی ما را، نوع تفکر ما را، نوع احساس ما را نسبت بهم، و حتی بقای زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد و داده است. در نتیجه بعید میدونم هر متفکری، هر اهل علمی و هر اهل هنری بتواند به این موضوع بی تفاوت باشد.

این هنرمند، تبعات اقتصادی بحران های زیست محیطی در کشور ها و تاثیر آن بر اخلاقیات جامعه را نیز یکی از ابعاد دیگر این موضوع برشمرد و ادامه داد:

آب، غذا و سرپناه چیزهایی است که زندگی بشر را تشکیل میدهد و امروزه زندگی انسان ها در شهر ها و خارج از شهرها در خطر قرار گرفته است. همه اینا وابسته به محیط زیست و وابسته به اقتصادی است که از محیط زیست سرچشمه میگیرد، در نتیجه تمام این چالش ها به یکدیگر مرتبط است.

فرامرزی با اشاره به امکانات گالری هدایت ، شرایط گالری را از عوامل مشوق خود در برگزاری این نمایشگاه دانست و تشریح کرد:

گالری محیطی چند وجهی با امکانات متنوع و گسترده دارد که با توجه به چند وجهی بودن آثار من فضای مناسبی را در اختیارم قرار داده است. مانند سالن وسیع که امکان نمایش آثار بزرگم را که بیش از 5 متر طول دارند به من میدهد. همچنین سقف بلند گالری موقعیت مناسبی برای آویختن آثار حجمی من ایجاد کرده است. فضای سبز پشت بام، حیاط و کتابخانه ی مجموعه نیز امکانات فرهنگی و فضای دلنشینی را در کنار گالری فراهم کرده است.

نمایشگاه حجم و نقاشی های علی فرامرزی تحت عنوان "هجوم 2" از 24 تیرماه الی 21 مردادماه در گالری هدایت برپا خواهد شد.


جهت مشاهده آثار علی فرامرزی به وب سایت رسمی ایشان مراجعه نمایید: http://alifaramarzi.com/en


logo-samandehi