درمان بیماری‌های روحی به کمک بازدید از موزه‌ها

مقام‌های پایتخت بلژیک پروژه درمان بیماری‌های روحی به کمک بازدید از موزه‌ها را به اجرا گذاشتند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، تور بازدید از فاضلاب‌های باستانی و بازدید از یک شاهکار قرن شانزدهمی، ‌ دو گزینه‌ای هستند که روانپزشکان می‌توانند به مردمی توصیه کنند که در بروکسل، از افسردگی، ‌ استرس و اضطراب رنج می‌برند.

از ماه جاری میلادی، روانپزشکان یکی از بزرگترین بیمارستان‌های بروکسل واقع در بلژیک می‌توانند برای بیماران، بازدید از موزه را تجویز کنند، نسخه‌ای که با توجه به آن بیمار می‌تواند با چند نفر از دوستان یا اعضای خانواده‌اش به بازدید از یک یا چند مورد از مؤسسات فرهنگی بروکسل برود.

«دِلفین هوبا»، یکی از مقامات بخش فرهنگی بروکسل بیان کرد: «نخستین هدف افزایش دسترسی مردم به فرهنگ، پس از روزهای سخت قرنطینه است. می‌خواهم همه به مؤسسات فرهنگی ما بازگردند، اما می‌دانم حتی پیش از همه‌گیری کرونا نیز باز کردن درِ یک موزه برای برخی از مردم کار آسانی نبود، آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنند، فکر نمی‌کنند که موزه جای آن‌ها باشد و من واقعا می‌خواهم نشان دهم مکان‌های فرهنگی جای همه مردم است.»

به گفته «هوبا» دومین هدف، ارائه ابزار جدیدی به پزشکان برای درمان بیماران است. او این پروژه را با الهام از پروژه مشابهی در کانادا اجرا می‌کند، در آن پروژه پزشکان بازدید از موزه هنرهای زیبای مونترال را از سال ۲۰۱۸ به بیماران تجویز می‌کنند.

در بروکسل این پروژه به مدت شش‌ماه و با همکاری پنج موزه اجرا می‌شود. از جمله این موزه‌ها به موزه تاریخ، موزه هنر معاصر و موزه مُد می‌توان اشاره کرد.

دکتر «جان نیوول» که یک روانپزشک است و در این پروژه همکاری دارد، بیان کرد: «هر چیزی می‌تواند ارزش روان‌درمانی داشته باشد، اگر به مردم کمک کند تا حس خوبی پیدا کنند و به خودشان نزدیک‌تر شوند.»

این پزشک معتقد است: این روش می‌تواند برای افرادی که به افسردگی، ‌ اضطراب، اختلالات طیف اوتیسم، ‌ روانپریشی و اختلال دوقطبی مبتلا هستند، مناسب باشد.

«نیوول» بیان کرد: «فکر می‌کنم تقریبا همه می‌توانند از این روش بهره ببرند. احتمالا بیشتر برای افرادی مناسب باشد که تاحدی به روند بهبود نزدیک‌تر شده‌اند.»

اگر این پروژه موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است سایر موزه‌ها، سینماها، ‌ بیمارستان‌ها و سایر بیماران را نیز در بر بگیرد.

logo-samandehi