تابلو نقاشی تصادف اتومبیل از «اندی وارهول» وارد بازار هنر می‌شود

تابلو نقاشی اثر «اندی وارهول» که در آن صحنه‌ای از تصادف اتومبیل به تصویر کشیده شده است، با ارزش تخمینی ده‌ها میلیون دلار وارد بازار هنر می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپیپر نوشت، تابلو «فاجعه سفید» (تصادف اتومبیل سفید ۱۹ بار) که در سال ۱۹۶۳ توسط «اندی وارهول» خلق شده است، درحالی در نوامبر سال جاری در حراجی ساتبیز نیویورک به مزایده گذاشته خواهد شد که ارزش تخمینی آن دست کم ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.

این رقم یکی از بیش‌ترین قیمت‌های تخمینی است که تاکنون برای یکی از نقاشی‌های این هنرمند تعیین شده است.

این تابلو بزرگ که ارتفاع آن ۳.۵ و عرض آن ۱.۸ متر است به سبک «نقاشی آمیخته» خلق شده است و صحنه‌ای از تصادف یک اتومبیل را ۱۹ بار به تصویر کشیده است.

این اثر هنری در حراجی نوزدهم نوامبر به همراه آثاری از هنرمندانی همچون «ویلم دی کونینگ»، «روی لیختنشتاین»، «فرانسیس بیکن» و «جوآن میچل»‌ عرضه خواهد شد.

«فاجعه سفید» برگرفته از مجموعه «مرگ و فاجعه» وارهول در دهه ۶۰ میلادی است که در آن هنرمند از روش سریالی معروف خود در بازتولید تصویر، برای خلق آثاری مرتبط با خشونت، مرگ و تخریب استفاده کرد. این مجموعه برخی از موفق‌ترین آثار دوران حرفه‌ای وارهول را در برمی‌گیرد و از جمله ‌آن‌ها به «تصادف اتومبیل سبز»، «آتش سبز اتومبیل»(۱۹۶۳) که در حراجی کریستیز نیویورک در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۷۱.۷ میلیون دلار فروخته شد و «تصادف اتومبیل نقره‌ای» (فاجعه مضاعف) می‌توان اشاره کرد که در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار فروخته شد.

فروش نقاشی «تصادف اتومبیل نقره‌ای» (فاجعه مضاعف) در سال ۲۰۱۳، آخرین‌باری بود که یک نقاشی از مجموعه «مرگ و فاجعه» در یک حراجی ظاهر شد.

در ماه مه سال میلادی جاری، تابلویی از «اندی وارهول» که «مرلین مونرو» را به تصویر می‌کشد در حراجی کریستیز نیویورک به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد. این نقاشی نه تنها رکورد آثار «اندی وارهول» را شکست،‌ بلکه به گران‌ترین اثر فروخته شده متعلق به یک هنرمند آمریکایی نیز تبدیل شد.

اگر «فاجعه سفید» در حراجی به قیمت ۸۰ میلیون دلار فروخته شود،‌ به یکی از پنج اثر هنری گران‌قیمت «اندی وارهول» تبدیل خواهد شد.

تابلو «فاجعه سفید» بیش از ۲۵ سال در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد و نقش مهمی را در نمایشگاه‌های انحصاری آثار «وارهول» داشت.

logo-samandehi