فروش مجموعه‌ای از آثار هنری نقاشان معروف به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار

مجموعه‌ای از ده‌ها اثر هنری از نقاشان معروف، متعلق به بنیانگذار کمپانی مایکروسافت در یک حراجی به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار فروخته شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از رویترز نوشت، چندین اثر از «پل سزان»، «ونسان ون‌گوگ» و دیگر هنرمندان بزرگ در حراج بخشی از مجموعه عظیم نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که توسط «پل آلن» یکی از بنیانگذاران فقید مایکروسافت، گردآوری شده بود، ۱.۵ میلیارد دلار به فروش رفت.

طبق اعلام خانه حراج کریستیز در نیویورک، این بالاترین فروشی است که تا کنون در یک حراج هنری کسب شده است و عواید حاصله مطابق با خواسته‌های آلن که در سال ۲۰۱۸ درگذشت به اهداف بشردوستانه اهدا خواهد شد.

تعدادی از این آثار با شکستن رکوردهای قبلی فروش آثار این هنرمندان همراه بود و برخی دیگر نیز از قیمت های فروش برآوردشده توسط کریستیز فراتر رفتند.

در میان گران‌ترین آثار فروخته شده نقاشی رنگ روغن «مدل ها» اثر سال ۱۸۸۸ «ژرژ سورا» بود که با احتساب هزینه‌ها به فروش ۱۴۹.۲ میلیون دلاری رسید و یک رکورد برای فروش آثار این هنرمندی فرانسوی ثبت کرد.

نقاشی منظره رنگارنگ «کوه سنت ویکتور» اثر «پل سزان» که بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۰ خلق شده هم به قیمت ۱۳۷.۸ میلیون دلار فروخته شد که یک رکورد دیگر برای آثار این هنرمند بود. همچنین نقاشی اثر «گوستاو کلیمت» در سال ۱۹۰۳ با عنوان «جنگل توس»، ۱۰۴.۶ میلیون دلار فروخته شد.

از جمله دیگر آثار با فروش قابل توجه می‌توان به نقاشی «باغ میوه با سرو» اشاره کرد که با فروش ۱۱۷.۲ میلیون دلاری رکورد فروش آثار «ون گوگ» را جا به جا کرد. گران‌ترین اثر «ون گوگ» که پیش، از این در یک حراجی فروخته شد، «پرتره دکتر پل گاشه» (ژوئن ۱۸۹۰) بود که به قیمت ۸۳ میلیون دلار فروخته شد، اما این به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و قیمت‌ها از آن زمان به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نقاشی سال ۱۸۹۹ رنگ روغن «پل گوگن» به نام «زایمان ۲» هم در حراجی مجموعه «پل آلن» به فروش ۱۰۵.۷ میلیون دلاری رسید.

نقاشی‌هایی از «جورجیا اوکیف»، «کلود مونه»، «دیوید هاکنی»، «اندرو وایت» و «پابلو پیکاسو» به همراه مجسمه‌هایی از «الکساندر کالدر» و «مکس ارنست» نیز در این حراجی فروخته شد.

logo-samandehi