خودنگاره «ماکس بکمان» رکوردشکنی کرد

تابلو نقاشی خودنگاره اثر «ماکس بکمان» رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌های آلمان را شکست.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، یک خودنگاره کمیاب و قابل‌توجه از «ماکس بکمان»، نقاش اکسپرسیونیست قرن بیستم در برلین به قیمت ۲۰ میلیون یورو معادل ۱۷ میلیون پوند فروخته شد و رکورد گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در حراجی‌های آلمان را شکست.

«بکمان»‌ این نقاشی که با عنوان «خودنگاره زرد و صورتی» شناخته می‌شود را زمانی خلق کرد که با به قدرت رسیدن نازی‌ها از آلمان به هلند جلای وطن کرده بود. علاقه‌مندان به هنر برای تماشای آن ابتدا به نیویورک و سپس به برلین هجوم بردند،‌ چرا که این شاهکار همیشه در مجموعه‌های خصوصی نگهداری شده است و بازدید از آن به ندرت امکان‌پذیر است.

حراج این خودنگاره با حضور خریدارانی از سراسر جهان برگزار شد اما هویت مالک جدید این نقاشی هنوز مشخص نیست.

«بکمان»‌ این نقاشی را در فاصله سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ یعنی در دهه پنجم زندگی‌اش نقاشی کرده است. کارشناسان هنری ارزش تخمینی این نقاشی را بین ۲۰ الی ۳۰ میلیون یورو برآورد کرده‌ بودند.

«بکمان»‌ در سال ۱۹۳۷ و یک روز پس از اینکه «هیتلر» سخنرانی در مذمت هنرمندان منحط انجام داد،‌ آلمان را به مقصد آمستردام ترک کرد. مقام‌های نازی بلافاصله ۵۰۰ مورد از آثار هنری این هنرمند را در موزه‌ها توقیف کردند. «بکمان»‌ و همسرش نیز هیچگاه به آلمان بازنگشتند و یک دهه بعد به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. «بکمان»‌ در سال ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده آمریکا درگذشت.

«خودنگاره زرد و صورتی» تا زمان مرگ «ماتیلدا»، همسر «بکمان»، در مالکیت او بود و آخرین‌بار در سال ۱۹۹۶ به مزایده گذاشته شد.

تابلو نقاشی دیگری از «بکمان»‌ به نام «مصری»‌ که در سال ۱۹۴۲ خلق شده است در سال ۲۰۱۸ رکورد گران‌ترین نقاشی فروخته شده در حراجی‌های آلمان را شکست. در آن زمان کارشناسان ارزش تخمینی این نقاشی را ۲ میلیون یورو برآورد کردند، اما «مصری» در نهایت به دو برابر قیمت تخمینی، یعنی ۴.۷ میلیون یورو فروخته شد.

logo-samandehi