ادای احترام به شاهکار سرقتی پس از ۵۳ سال

یک هنرمند ایتالیایی با رونمایی از نقاشی مشابه شاهکار ربوده شده «کاراواجو»‌ به این اثر هنری ادای احترام کرد.

نقاشی اثر «ونسا بیکرافت» در سال ۲۰۲۲


به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپیپر نوشت، یک نقاش ایتالیایی به نام «ونسا بیکرافت»‌(Vanessa Beecroft) در پنجاه و سومین سالگرد ربوده شدن شاهکار قرن هفدهمی «کاراواجو»‌ از «پالرمو»، با رونمایی از یک نقاشی مشابه، یاد اثر هنری ارزشمند «کاراواجو»‌ را گرامی داشت.

«بیکرافت»‌ در نیمه شب کریسمس تفسیر خود از تابلو نقاشی «تولد عیسی در کنار سینت لارنس و فرانسیس آسیزی» که «کاراواجو»‌ نقاش سرشناس ایتالیایی در سال ۱۶۰۰ خلق کرده بود را در کلیسای «سینت لارنس»‌ واقع در «پارلمو» رونمایی کرد.

«بیکرافت»‌ با انتشار بیانیه‌ای درباره بازخلق این نقاشی بیان کرد: «من با این نقاشی خواستم به سبک پیکرنگاری کاراواجو احترام بگذارم. به همین دلیل عناصر عرفانی را نورانی و پیکره انسان‌های این نقاشی مسروقه را در تاریکی کشیدم.»‌

این نقاشی تا هشتم ژانویه در این مکان به نمایش گذاشته خواهد شد و سپس برای نمایس تا ۱۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ به مکان دیگری منتقل خواهد شد.

«الساندرو بازان»‌ و «فولویو دپایزا»‌ از دیگر هنرمندانی به شمار می‌روند که پیش‌تر به این نقاشی گمشده «کاراواجو»‌ ادای احترام کرده بودند.

«تولد عیسی در کنار سینت لارنس و فرانسیس آسیزی» اثر «کاراواجو»‌ سال ۱۶۰۰ میلادی


در هجدهم اکتبر سال ۱۹۶۹ میلادی سارقان، نقاشی «تولد عیسی در کنار سینت لارنس و فرانسیس آسیزی» را با استفاده از یک تیغ از قاب جدا و سپس فرار کردند. پس از گذشت چندین دهه از این سرقت، سرنوشت این شاهکار همچنان نامشخص است.

بازخلق این نقاشی توسط «بیکرافت»‌، بخشی از یک پروژه فرهنگی به نام «next» است که توسط یک انجمن غیرانتفاعی ایتالیایی راه‌اندازی شده است. مسوولان این پروژه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند:‌ «هدف از اجرای این پروژه زنده نگه داشتن یاد این نقاشی مشهور و یادآوری یکی از غم‌انگیزترین رویدادهای تاریخ میراث فرهنگی است. رویدادی که همچون یک زخم باز هنوز امیدوارانه منتظر بهبودی و بازیابی نقاش است.»‌

سرقت این نقاشی اثر «کاراواجو»‌ در فهرست ۱۰ جرم مهم حوزه هنری پلیس «اف بی آی» ثبت شده است.

logo-samandehi