تعلیق حکم دزد نقاشی های پیکاسو و موندریان

مرد 50 ساله‌ای که در ژانویه 2012 به سرقت سه اثر هنری از گالری ملی یونان در آتن متهم شده بود، روز به شش سال حبس تعلیقی محکوم شد.

به گزارش گالری آنلاین، آثار دزدیده شده شامل تابلوی سر زن اثر پابلو پیکاسو (1934)، نقاشی پیت موندریان، آسیاب بادی استمر با خانه تابستانی (1905)، و طرح سنت دیگو د آلکالا در اکستازی با تثلیث مقدس و نمادهای اثر گوگلیلمو کاچیا بود.

این مرد، جورگوس سارمانتزوپولوس، به جرم سرقت مجرم شناخته شد. با این حال، دادگاه رفتار او را پس از محکومیت اخلاقی تشخیص داد و محکومیت او را به حالت تعلیق درآورد، مشروط بر اینکه او تحت نظر باشد داشته باشد و در فاصله دو مایلی خانه‌اش بماند.

این سرقت که "سرقت قرن" نامیده می شود، در 9 ژانویه 2012 زمانی رخ داد که سارمانتزوپولوس از درب بالکن غیر ایمن وارد گالری ملی شد. او نگهبانان را با ایجاد هشدارهای اشتباه مکرر فریب داد. او سپس نقاشی ها را برداشت و به پلکانی که به زیرزمین منتهی می شد گریخت و در آنجا با استفاده از چاقوی جیبی نقاشی ها را از قاب آن ها خارج کرد. اگرچه او مدعی است که به تنهایی عمل کرده است، اما در روایت دیگری به جزئیات شخص دومی اشاره شده است که ظاهرا مراقب بوده است.

پس از سرقت، دزد نزدیک به یک دهه آزاد بود. سارمانتزوپولوس سرانجام در ژوئن 2021 دستگیر شد. او در آن زمان به مقامات گفت که در ساخت و ساز به عنوان نقاش کار می کرده است و نقاشی ها را به دلیل "اشتیاق به هنر" دزدیده است.

در زمان دستگیری، سارمانتزوپولوس تابلوهای پیکاسو و موندریان را به مقامات تحویل داد و مدعی شد که سومین نقاشی کاچیا از بین رفته است.

وی گفت: در بازرسی آسیب غیرقابل برگشت مشاهده شد. قوام رنگ آسیب دیده بود. این آثار باید در شرایط خاصی نگهداری شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود. وکیل و کلکسیونر آثار هنری استلیوس گاریپیس در دادگاه گفت که معتقد نیست سارمانتزوپولوس مرتکب جنایتی از روی اشتیاق شده است. نقاشی کاچیا که از بین رفته ، شایعه شده بود که در یک حراجی در فلورانس ظاهر شده است. گاریپیس ادامه داد: با گالری ملی تماس گرفتم تا ببینم چه اقداماتی انجام داده اند. ساده ترین کار این بود که اسناد را [به خانه حراج] بفرستیم و ببینیم چه کسی نقاشی را دریافت کرده است.

مشخص نیست که آیا کاچیا واقعاً نابود شده است یا خیر. به گفته گاریپیس، کارشناسان خارجی متعاقباً این اثر را در فلورانس به عنوان همان قطعه کاچیا شناسایی کردند که از آتن به سرقت رفته بود.

logo-samandehi