نمایش نقاشی‌های اوکراین در سوئیس

تابلوهای نقاشی که به دلیل جنگ در اوکراین امنیت نداشتند اکنون در سوئیس به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از رویترز نوشت،‌ زمانی که روسیه یک سال پیش نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، مدیر گالری هنر ملی کی‌یف فقط یک دغدغه داشت: امنیت نقاشی‌ها.

با به صدا درآمدن آژیرهای حمله هوایی، «یوری واکولنکو» چمدانی را بسته و به سمت گالری رفت و در آنجا ۶۶ روز آینده را در زیرزمین زندگی کرد و با جلیقه ضدگلوله و ماسک گاز از نمایشگاه‌ مراقبت می‌کرد.

«واکولنکو» که نمی‌خواست این نقاشی‌ها در انبارهای خارج از کشور خاک بخورند، از موزه‌های اروپایی پرسید که آیا علاقه‌مند به برگزاری دو نمایشگاهی هستند که قبلاً در اوکراین برگزار شده بود یا خیر.

دو موزه در سوئیس از جمله موزه هنر و تاریخ ژنو و موزه هنر بازل با این پیشنهاد موافقت کردند.

«واکولنکو» از کی‌یف در گفت و گو با رویترز بیان کرد: «این ایده‌ای بود که به نقاشی‌های ما اجازه می‌داد در مکان امنی قرار بگیرند و در عین حال به گالری ما اجازه می‌داد به مبارزه در جبهه فرهنگی ادامه دهد.»

موزه هنر و تاریخ ژنو که در جنگ داخلی دهه ۳۰ میلادی اسپانیا نقاشی‌های را از موزه «پرادو»‌ در مادرید پذیرفته بود،‌ برای اطمینان حاصل کردن از حمل و نقل ایمن نقاشی‌ها، تجهیزات بسته‌بندی ارسال کرد.

موزه «Rath» که میزبان نمایشگاه‌های موقتی موزه تاریخ و هنر ژنو است، اکنون محل برگزاری نمایشگاه «از غروب تا طلوع»‌ است و در آن آثار هنری نقاشان اوکراینی که در گالری کی‌یف نگهداری می‌شدند را به نمایش بگذارد.

جعبه‌هایی که تابلوهای نقاشی برای انتقال از اوکراین به سوئیس در آن‌ها قرار گرفته بودند نیز به نمایش گذاشته شدند. این نقاشی‌ها چند هفته پس از اینکه پنجره‌های گالری کی‌یف بر اثر ضربه ناشی از انفجار یک بمب در نزدیکی گالری شکسته شدند برای ارسال به سوئیس بسته‌بندی شدند.

نمایشگاه بازل ۴۹ اثر از قرن ۱۸ تا ۲۰ از هنرمندان متولد اوکراین مانند «ایلیا رپین» و «ولدیمیر بوروویکوفسکی» را به نمایش می‌گذارد.

logo-samandehi