نمایش آثار منوچهر یکتایی در The Arts Club

از 1 می تا 3 سپتامبر، The Arts Club نمایشگاهی انفرادی از نقاشی های هنرمند ایرانی منوچر یکتایی (1921-2019) را به نمایش می گذارد.

به گزارش گالری آنلاین، آثار این نمایشگاه که بین سال‌های 1960 تا 1963 خاق شده است، بر سال‌های کلیدی آثار این هنرمند خارق‌العاده، پس از نقل مکان به نیویورک تمرکز دارد.

این منتخب با نمایش طبیعت بی‌جان، اما با وسعت کامل نقاشی‌های انتزاعی، بی‌نظیر، ژست‌ها و رنگ‌های نامتعارف او، جایگاه مهم یکتای را در تاریخ هنر انتزاعی دوران پس از جنگ، و همچنین منحصربه‌فرد و شاعرانه او را تجلیل می‌کند.

یکتایی متولد 1921 در تهران بود و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد تا اینکه در سال 1945 به نیویورک رفت. اندکی پس از ورودش وارد دانشگاه هنر شد و در آتلیه یک نقاش مشهور فرانسوی به تحصیل پرداخت. به پیشنهاد اوزنفانت، یکتایی در سال 1946 به پاریس رفت تا تحصیلات هنری خود را ادامه ده. در آنجا او در l'École des Beaux-Arts ثبت نام کرد و همزمان زیر نظر آندره لوته نقاش کوبیست درس می خواند.

در سال 1947، یکتایی به نیویورک بازگشت و در آنجا دوباره با اکسپرسیونیسم انتزاعی و نقاشان کلیدی آن مانند ویلم دی کونینگ، سام فرانسیس و جکسون پولاک آشنا شد. در اوایل دهه 1950، یکتایی به یکی از اولین هنرمندان مدرن ایرانی تبدیل شد که با نمایشگاه انفرادی در گالری گریس بورگنیچ در نیویورک، در خارج از کشور خود به نمایش درآمد.

یکتایی علاوه بر اینکه بخشی از صحنه پر رونق هنر انتزاعی نیویورک بود، عمیقاً تحت تأثیر عشق خود به شعر بود که هم آهنگسازی و هم مطالعه می کرد. یکتایی غالباً از نثر خود که به فارسی میتویسد استفاده می کند. مولوی شاعر ایرانی از جمله کسانی بود که اغلب در قالب نقاشی به او اشاره می کرد.

logo-samandehi