رونمایی از کتاب مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر

تاب تکاپوی معنا، تحلیل نشانه ـ معناشناختی آثار تجسمی مهدی سحابی، روز سه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام موزه هنرهای معاصر، در فرآیند برگزاری نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران (پاییز سال ۱۴۰۰)، چند نشست تخصصی با هدف نگاهی جامع‌تر به آثار سحابی برگزار شد که علاوه بر تعدادی از نویسندگان دو کتاب نام‌برده چند منتقد دیگر نیز به سخنرانی پرداختند. یکی از نشست هایی که با اقبال متخصصان و عموم علاقه‌مندان هنر مواجه شد، نشست تخصصی «نشانه-معناشناسی» آثار سحابی بود. طی این نشست سه تن از نشانه شناسان برجستهٔ فرانسوی ژَک فونتنی، دُنی برتران و ایوان دارو-اَریس سخنرانی و هر یک با موشکافی علاقه‌مندان سحابی را با سویه های تازه‌ای از آثار او آشنا کردند. این سه مقاله در اسفند همان سال در مجلهٔ جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس به همت حمیدرضا شعیری به چاپ رسید.

اهمیت رویکرد و نیاز جامعهٔ هنری به شناخت رویکرد نشانه‌شناسی و چگونگی اِعمال آن بر پیکره‌های هنری، باعث شد که این سه مقاله در کتابی تازه با عنوان «تکاپوی معنا، بررسی نشانه-معناشناختی» آثار تجسمی مهدی سحابی، چاپ شود.

مترجمان این کتاب مرضیه اطهاری نیک عزم و سهراب احمدی، در نیمهٔ نخست سال گذشته کتاب را ترجمه کردند و کتاب به همت گالری مژده و بنیاد سحابی و همکاری موزهٔ هنرهای معاصر تهران به چاپ رسید.

رونمایی این کتاب با سخنرانی علی عباسی، بهمن نامور مطلق و حمیدرضا شعیری ساعت ۱۶ سه شنبه نوزدهم اردیبهشت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

ورود برای عموم در این برنامه آزاد و رایگان است.

شایان ذکر است موزه هنرهای معاصر تهران از هفته گذشته میزبان دو نمایشگاه ردپا و هایپررئالیسم است که آثار شاخصی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله پل گوگن، کلود مونه، کامی پیسارو، داون هانسون، رابرت کاتینگهام، چاک کلوز و ... را در کنار شاهکارهای پیشگامان هنر مدرن و معاصر ایران مانند سهراب سپهری، پرویز کلانتری، غلامحسین نامی، جلال شباهنگی، عبدالرضا دریابیگی و ... به نمایش گذاشته است.

logo-samandehi