ابراز نگرانی‌ کارشناسان مرمت در پی دستور پوتین برای برگرداندن مشهورترین اثر هنری روسیه به کلیسا

به دنبال دستور رئیس‌جمهور روسیه برای بازگرداندن مشهورترین اثر هنری روسیه از گالری به کلیسا، نگرانی‌هایی از بابت جابه‌جایی اثر در بین کارشناسان مرمت شکل گرفته است.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوز نوشت، «ولادیمیر پوتین»‌، رئیس جمهور روسیه دستور داده است که تثلیث قرن پانزدهمی «آندری روبلف» از نگارخانه ترتیاکوف به کلیسای ارتدکس روسیه منتقل شود و به دنبال این تصمیم کارشناسان مرمت سراسر جهان با اشاره به آسیب‌پذیر بودن این اثر، نسبت به جابه‌جایی آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«الکسی لیدوو»‌، مورخ هنری در گفت‌وگو با «اینسایدر» بیان کرد: «همه مرمتگران حرفه‌ای به اتفاق معتقدند که وضعیت لوح تثلیاث به گونه‌ای است که هر حرکت آن، حتی برای فاصله کوتاه، بسیار خطرناک است و ممکن است این اثر به سادگی از بین برود.»

این فرمان یک هفته پس از آن صادر شد که موزه «هرمیتاژ» که در سن پترزبورگ واقع است،‌ با بازگرداندن تابوت نقره‌ای سنت الکساندر نوسکی به کلیسا موافقت کرد. این اقدام از سوی برخی به عنوان ترفندی برای جلب حمایت هیات مذهبی بسیار بانفوذ روسیه از تهاجم طولانی‌مدت به اوکراین تعبیر شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

این اثر هنری سه فرشته را حین ملاقات با ابراهیم نبی به تصویر می‌کشد و یکی از تاثیرگذارترین نمایش‌های بصری تثلیث است که پیش از آنکه توسط دولت شوروی از کلیسا ارتدکس روسیه خارج شود در آنجا نگهداری می‌شد.

logo-samandehi