هفته دیزاین تهران با هدف هم‌افزایی برگزار می‌شود

دومین هفته دیزاین تهران 22 تا 29 آذر در برج آزادی برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، حامد بیدی دبیر دومین هفته دیزاین تهران، با اشاره به آنکه این رویداد در طی برگزاری کمپین "من طراحم" محقق شده است، گفت: در سال 1394 وب‌سایت من طراحم کار خود را آغاز کرد و دغدغه‌های شغلی طراحان مدنظر قرار گرفت چنانچه تاکنون 9200 طراح عضو این کمپین شده‌اند و چالش‌های شغل طراحی را مطرح می‌کنند.

Image result for دومین هفته دیزاین

او ادامه داد: نباید فراموش کرد که جامعه دیزاینرها با جامعه هنرمندان متفاوت است هرچند می‌توانند به هم مرتبط باشند اما مفهوم دیزاین ارائه راهکار برای حل مسئله است و می‌تواند در حوزه‌های مختلف شکل گیرد. این در حالی است که هنوز جایگاه دیزاینرها در فرهنگ عمومی مشخص نشده است.

بیدی با تاکید بر آنکه دیزاین یک اتفاق جانبی نیست، تصریح کرد: دیزاین بخش تالیفی است و یکی از ویژگی‌های تمدن مولف دیزاین با کیفیت است اما این درصد از اهمیت دیزاین در جامعه به درستی درک نشده است از این رو است که امروزه شاهد معماری بی‌هویت در کلان‌شهرهایی مانند تهران هستیم و وقتی متوجه این امر می‌شویم که در طراحی مد و لباس دنباله‌رو جوامع دیگر می‌شویم.

او خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از انجام فعالیت‌های مردم‌نهاد، جامعه سازی است و هم‌افزایی را مدنظر داریم ما سعی داریم تا انجمن‌های صنفی را زیر یک چتر بیاوریم و هم‌افزایی شاخه‌های مختلف را داشته باشیم. فرهنگ‌سازی در حوزه دیزاین نیز یکی دیگر از اهداف مدنظر است.

به گزارش ایلنا، بیدی یادآور شد: بعد از پنج سال فعالیت می‌توان گفت یک الگوی موفق از فعالیت مردم‌نهاد هستیم و تاکنون هیچ حمایت رسمی از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی دریافت نکرده‌ایم. امسال میزبان هفته دیزاین تهران خواهیم بود هرچند ممکن است این رویداد در حد و استانداردهای جهانی نباشد اما سعی داریم این هم‌افزایی را بیشتر کنیم. در همه شهرهای دنیا مانند میلان، استانبول و امارات هرساله هفته‌های دیزاین برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از رویدادها، فعالیت‌ها و نمایشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف هنری در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. امسال بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از کمک انجمن‌ها مانند انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان صنعتی، جامعه مهندسان معمار، انجمن صنفی طراحان لباس و پارچه، انجمن طراحی گرافیک متحرک، دومین هفته دیزاین تهران را برگزار کنیم. همچنین نشست‌های آموزشی، دورهمی و نمایشگاه آثار در برج آزادی برگزار خواهد شد.

بیدری درباره شکل‌گیری انجمن صنفی دیزاین گفت: انجمن‌های صنفی که در حوزه‌های مختلف هنری و صنعتی فعالیت دارند پیشنهاد شکل‌گیری انجمن صنفی دیزاین یا خانه دیزاین ایران را دادند و تاکنون جلساتی در این خصوص تشکیل‌شده است من فقط یک عضو از آن جمع هستم و امیدوارم به زودی خبرهایی از شکل‌گیری یک نهاد فراگیر منتشر شود.

او همچنین درباره تضمین ادامه رویداد هفته دیزاین تهران گفت: امسال نیز تضمینی برای برگزاری این رویداد نداشتیم چراکه با قطع اینترنت سراسری روبرو شدیم و تمام کارهای ما حداقل 10 روز عقب افتاد و تا مرز برگزار نشدن پیش رفتیم با توجه به آنکه درخواست حمایت از بخش خصوصی و دولتی داشتیم اما حمایت چندانی دریافت نکردیم بنابراین می‌توان گفت تضمینی وجود ندارد تا بتوانیم شاهد برگزاری سومین هفته دیزاین تهران هم باشیم.

او همچنین در خصوص همیاری انجمن‌های صنفی برای برگزاری این رویداد گفت: انجمن‌ها انتخاب آثار را انجام دادند و همیاری آنها متفاوت بود البته سعی شده است از هر انجمن حداقل 15 اثر ارائه شود.

امیر ناطقی، دبیر اجرایی دومین هفته دیزاین تهران نیز با اشاره به برگزاری این رویداد از تاریخ 22 تا 29 آذر گفت: نگاه ابلاغی به این رویداد نداشتیم و امور را داوطلبانه پیش بردیم هر چند کار سخت و دشواری بود اما موفق شدیم 80 اثر که تنوع آثار آن از طراحی صنعتی گرفته تا پوستر و معماری را شامل می‌شود به نمایش درآوریم. این رویداد از جمعه کار خود را آغاز می‌کند و با توجه به آنکه شنبه‌ها برج آ‌زادی تعطیل است ادامه برنامه‌ها از یکشنبه تا پنجشنبه خواهد بود. نشست‌های آموزشی که به بررسی مشکلات حقوقی در حوزه کارفرمایان و دیزاینرها، معرفی آ‌ثار توسط دیزاینرها و مسائل دیگری که چالش‌های دیزاینرها است از ساعت 4 تا 7 عصر در سالن سیمولیشن برگزار می‌شود. هم‌زمان با آن نیز از ساعت 6 تا 8 عصر دورهمی‌هایی در رشته‌های مختلف دیزاین خواهیم داشت. همچنین قرار است کمیته‌های تخصصی داشته باشیم تا شبکه‌سازی انجام دهیم. هنرمندانی مانند ابراهیم حقیقی، کامران صفامنش و علی کلانی در هفته دیزاین تهران حضور خواهند داشت.

logo-samandehi