مجموعه‌ای از آثار آوانگارد روسی در زیرزمین یک موزه کشف شد

یک کارشناس برجسته هنر آوانگارد روسی اعلام کرد که وی ده‌ها اثر از هنرمندانی همچون واسیلی کاندینسکی، الکساندر رودچنکو، واروارا استپانووا و... را در یک موزه محلی در منطقه کیروف در 800 کیلومتری مسکو کشف کرده است.

آندری سارابیانف (Andrey Sarabyanov) مورخ هنر که در حال برنامه‌ریزی نمایشگاه جدیدی از آثار سانسور شده در دولت بلشویکی شوروی است؛ حالا آثار پنهان مانده از برخی از هنرمندان آوانگارد روس را در یک موزه قدیمی کشف کرده است.

سارابیانف می‌گوید که او از آنچه که در زیرزمین موزه محلی یارانسک (Yaransk Museum) که در یک شهر با کمتر از 16000 نفر جمعیت پیدا کرده، متعجب است. این اکتشافات شامل سه اثر آبرنگ کاندینسکی، یک اثر با تکنیک گواش استپانوا و یک اثر مقوایی "کاملا ناشناخته" رودچنکو است که در سال 1915 خلق شده و در حال ترمیم است.

سارابیانف که سردبیر دایره‌المعارف هنر آوانگارد روسی است که قرار است در سال 2022 به زبان انگلیسی منتشر شود، معتقد است که این آثار پس از نمایش در یک نمایشگاه مسافرتی در سال 1921 در شوروی، به طور ناگهانی در این موزه محلی رها شده‌اند.

این مورخ هنری که سال‌هاست درحال مبارزه با جعل آثار آوانگارد روسی است که پس از جنگ جهانی دوم شایع شد، از اصالت آثاری که در موزه یارانسک پیدا کرده دفاع می‌کند و اعلام آمادگی کرد که از لحاظ تکنیکی این آثار را تحلیل خواهد کرد.

آندری سارابیانف، معتقد است این آثار پس از نمایشگاه مسافرتی که در سال 1921 در منطقه کیروف برپا شده در موزه یارانسک رها شده‌اند.

سارابیانف گنج‌ پنهان موزه یارانسک را به درخواست یک مقام فرهنگی محلی به نام آنا شاکینا (Anna Shakina) و در پی بازدید از منطقه کیروف و موزه هنری برادران واسنتسوف که مجموعه‌ای غنی از هنر آوانگارد را در اختیار دارد، کشف کرده است.

شاکینا در سال 2008 در تحقیقات پایان نامه خود، کاتالوگ نمایشگاه 1921 را کشف کرده که در آن زمان دولت اولیه بلشویک شوروی بیش از 350 اثر از هنرمندان قرن بیستم روس را در سراسر منطقه کیروف با چرخ دستی و سوار بر اسب در محل‌های مختلفی به نمایش گذاشته بودند.

براساس سوابق، 85 اثر از این نمایشگاه در موزه یارانسک باقی مانده است و حدود نیمی از آنها در دهه 1960 برای ترمیم و مخفی ماندن به دلیل سانسور از سوی مقامات اتحاد جماهیر شوروی که مدتها هنر آوانگارد را ممنوع اعلام کرده بودند به کیروف منتقل کردند و حالا این آثار به عنوان بخشی از مجموعه موزه هنر برادران واسنتسف در حال نمایش هستند.

تابلو "چشم‌انداز" ایلیا ماشکوف که به دلیل سانسور شوروی سال‌ها مخفی و در حال حاضر در موزه هنری برادران واسنتسوف است


سارابیانف همراه با شاکینا که امروز مدیر موزه کیروف است و ناتالیا موری (Natalia Murray)، مدرس موسسه هنری کورتوولد لندن، قصد دارند نمایشگاه 1921 را در مرکز یلتسین در شهر یکاترینبورگ بازسازی کنند و مجددا از آثار تقسیم شده بین موزه کیروف و موزه یارانسک استفاده کنند. این نمایشگاه در حال حاضر قرار است در ماه سپتامبر (شهریور) افتتاح شود.

ناتالیا موری می‌گوید: "پیدا کردن آثار ناشناخته چنین هنرمندان مهمی واقعا نادر است. این یک کشف بسیار مهم است که نه تنها آثار جدیدی را به نمایش می‌گذارد، بلکه داستان جذاب نمایشگاه‌های مسافرتی در روسیه را در سال‌های اول پس از انقلاب اکتبر روایت می‌کند."

logo-samandehi