گزارش تصویری نمایشگاه "فارغ از هیاهوی شهر" در خانه عکاسان جوان


به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه انفرادی نقاشی های حسین آقایی پور با عنوان "فارغ از هیاهوی شهر" به کیوریتوری آناهیتا سیاوش و کیان‌دخت صادقی‌یام (صادق) از تاریخ ۲۶ بهمن در خانه عکاسان جوان افتتاح و تا ۲ اسفند ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان جهت بازدید از آثار این هنرمند می توانند به آدرس خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان چهارم، پلاک ۳، واحد ۳ مراجعه نمایند.

حسین آقایی پور در رابطه با هدف اصلی جمع آوری مجموعه آثارش ، روند شکل گیری ایده تا اجرا و مدت زمان سپری شده برای تکمیل مجموعه توضیح داد:
هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه نگاهی تازه به ساختار شهرها و جاده‌ها بود. این ایده زمانی شکل گرفت که برداشتی متفاوت را در نقشه ها دیدم. زمانی که این ایده در ذهنم شکل گرفت به جستجوی بیشتر در محور آن پرداختم و با اینکه افرادی روی نقشه کارهای گرافیکی کرده بودند اما به این روشی که در ذهنم بود، کسی کاری انجام نداده بود.
اما به دلیل مشغله کاری و زمان برای مطالعه در خصوص شهر ها انجام این کار برایم تا برگزاری نمایشگاه حدود سه سال زمان برد.

آقایی پور در مورد تعداد و ابعاد آثاری که به نمایش گذاشته است گفت:
تعداد آثاری که در این نمایشگاه به معرض نمایش قرار گرفت بیست عدد است که بر روی بوم هایی به ابعاد پنجاه در هفتاد نقاشی شده اند.

وی در ادامه دلیل انتخاب عنوان "فارغ از هیاهوی شهر" و مفهوم آن را برای این مجموعه شرح داد:
در این مجموعه که بخشی از نقاشی‌هایم از خطوط جاده‌هاست، هدفم نشان دادن نگاهی دیگر از جاده‌ها بر روی بوم نقاشی بود و امیداورم بتوانم تصویر و چهره‌ای متفاوت از هر شهر در پیش روی بیننده قرار دهم تا اگر بار دیگر اسم شهری را شنید، به غیر از ساختمان‌ها و بناها، چهره‌ای نیز از آن شهر در ذهن او شکل بگیرد. جاده‌ها برای ایجاد ارتباط بین دو مکان ایجاد شده‌اند، اما این نقاشی‌ها یاد‌آور می شود که در زندگی گاهی نتیجه‌ای متفاوت از آن چیزی که ساخته‌ایم ایجاد می گردد. این بسته به نگاه ماست که کدامین را ببینیم.

این هنرمند نقاشی در توضیح سبک و تکنیک آثارش گفت:
نقاشی این تابلوها با محدودیت هایی همراه بود و بیشتر از آنکه در چهارچوب سبکی باشد، محدود به خطوط نقشه ها بود و در این بین همانگونه که ماهیت جاده رساندن دو نقطه به همدیگر است، اینجا نیز در مسیر خود شاید به سبک های مختلفی سر زده باشد. تکنیک مورد استفاده رنگ روغن بر روی بوم بوده که جهت حفظ ماهیت خطوط جاده ای رنگ گذاری به صورت ساده استفاده شده است.

حسین آقایی پور ضمن تاکید بر این نکته که در خلق آثار این مجموعه سعی داشته از حس خود پیروی کند بیان کرد: اینکه کسی بر روی نقشه ها کار کرده یا نه ، همانگونه که گفتم تلاش های بر تصویر سازی و کارهای گرافیکی بر روی نقشه شده اما هدفم ایجاد یک اثر هنری و خروج آن از نقشه و خلق یک چهره از هر شهر بود. حتی در رنگ گذاری ها نیز بر اساس حس خودم پیش رفتم.

آقایی پور همچنین در مورد مسیر شناخت و کنکاش درونی ، نقطه آغاز آن و نتیجه پایانی این چنین توضیح داد: وقتی جاده‌ها ساخته شدند، خطوطی را در پستی و بلندی‌های زمین ایجاد کردند که امتداد آنها تا دوردست ادامه دارد. این خطوط گاهی چون کلاف، در هم پیچیده و یاگاهی چون دانه‌های انار به نظم گسترده شده‌اند. با استفاده از این خطوط جاده‌ای، با اندکی تخیل می توان از هر شهر تصویری ساخت که با نقاشی آن، بعد دیگری از جاده‌ها و خیابان‌ها را مشاهده کرد. تصویری که "فارغ از هیاهوی شهر" از میان درهم ریختگی خیابان‌ها و در لابه‌لای ازدحام ماشین‌ها با "نگاهی دیگر" شکل می گیرد و "ظاهر تازه شهر" را نمایان می کند.

این مسیری است که قطعا خود را در اول راه آن می دانم و این شروع یک داستان خواهد بود، راهی را که تازه برای بیان حس درونی ام یافتم، قطعا ادامه خواهم داد و سعی می کنم هم در تکنیک و هم در تفکر پخته تر از حال شوم . قطعا تلاشم هر روز برای بهتر شدن از روز قبل خواهد بود، حتی اگر مقصد دور ار دسترس باشد.

این هنرمند در آخر افزود:
در خصوص روش کارم در نقاشی باید بگویم که این یک کار تلفیقی است. این نقشه‌ها را از نقشه گوگل تهیه کردم و به نوعی از فن‌آوری برای هنر استفاده کردم. همه ما تصایری را در ابرها و یا سایه‌ها دیده‌ایم که می توانست الهام بخش یک نقاشی شود،‌ اما شهر‌ها با جاده‌های پیچ در پیچشان درون مایه دیگری نیز دارند. ما از جاده‌ها تردد می کنیم بدون اینکه به نقش‌های جانبی آنها در زندگی روزمره توجه کنیم. مردم هر روز بدون آنکه یادشان باشد، یک برگ از کتاب زندگی خود را در آن ورق می زنند. خیابان‌ها شریان زندگی شهرها هستند و مردم هم در رگ‌های شهر جاری هستند. من تصاویر جاده‌ها را بر روی بوم آوردم تا شهرها جان بگیرند و هر کدام هویتی به غیر از آجر و سنگ داشته باشند. با این کار می خواهم تصویر پنهان هر شهر را مانند یک اثر هنری فارغ از هیاهوی شهر، پیش روی بیننده بگذارم.


حسین آقایی پور – متولد 1360 رشت
عکاس و نقاش

دوره ها هنری
1-دوره آموزش مقدماتی عکاسی باشگاه خبرنگاران
2-دوره آموزش تکمیلی عکاسی باشگاه خبرنگاران
3-دوره آموزش پیشرفته عکاسی باشگاه خبرنگاران
4-دوره آموزشی عکاسی آنالوگ فنی و حرفه ای
5-دوره آموزشی عکاسی دیجیتال فنی و حرفه ای

عضویت ها
1-عضویت در فیاپ ( عکاسان هنری اروپا)
3-عضو انجمن عکاسی فوکوس

نمایشگاه های نقاشی

1-نمایشگاه انفرادی نقاشی "نگاهی دیگر" –گالری شهنوش- بندر انزلی
2-نمایشگاه انفرادی نقاشی "فارغ از هیاهوی شهر" – خانه عکاسان جوان – تهران
3-نمایشگاه انفرادی نقاشی "ظاهر تازه شهر" – نگارخانه آسمان – منطقه آزاد بندر انزلی
4-نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم " توهم " – گالری زرنا – تهران
5-نمایشگاه گروهی نقاشی " بازتاب سروده های ذهن " – گالری ژینوس – تهران

نمایشگاه های عکاسی

1-نمایشگاه گروهی عکس "در امتداد نگاه" –نگارخانه مارلیک- رشت
2-نمایشگاه گروهی عکس "درخشش " – گالری خانه عکاسان جوان-کرج
3-نمایشگاه گروهی عکس هنرمندان معاصر"نقش هنر" – گالری آیریک– تهران
4-نمایشگاه گروهی عکس " احساس " – نگارخانه به نگار - شیراز

logo-samandehi