هنرهای تجسمی به یاری درمان کرونا آمد

بیمارستان نیکان غرب در بخش بیماران کرونا نمایشگاه نقاشی برگزار کرد

"از نظر من نقاشی یعنی رقص انگشتان بر روی صفحه ی بوم، رنگ ها و شکل های نقاشی، واژه های صمیمانه تری از کلام اند." این‌ را سوگند فضلی خوانی هنرمندی که آثار آبرنگ وی برای بیماران بستری شده در بخش کرونای بیمارستان نیکان غرب به نمایش در آمده در توصیف هنر نقاشی میگوید. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند باشید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمارستان نیکان غرب، این مرکز درمانی با هدف اقدام هر چه موثرتر در درمان بیماران از تاثیرات بصری آثار هنری بر روند درمان بهره برده و با توجه به تاثیرات هنر در درمان همزمان با افتتاح شعبه غرب این مجموعه‌ی درمانی اقدام به برگزاری نمایشگاه های هنری در بخش های این بیمارستان نموده است.

مخاطب آثاری که در فضای درمانی به نمایش در خواهد آمد، بیماران، کادر درمانی و خانواده و همراهان بیماران خواهند بود که هر یک به اقتضای شرایط خود با مسائل بیماری درگیر و چه بسا از جهت روحی تحت فشارهای متعدد هستند و از این طریق میتوانند از لذت بصری مشاهده‌ی یک اثر هنری و تاثیر غیر قابل انکار رنگ ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم، نفوذ یک انرژی تاثیرگذار را درون خود احساس کنند.

این دیدگاه که هنر می تواند اثرات مفیدی بر بهبودی بیمار بگذارد، امروزه به طور کلی پذیرفته شده است، به گفته مایکل مولینز، محقق در زمینه hospital art و استاد دانشگاه کپنهاگ: " مستند شده است که هنر می تواند تجربه درد را از طریق منحرف کردن توجه بیمار کاهش دهد."

ازین‌ رو در آغاز این پروژه در بیمارستان نیکان، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، آثار آبرنگ سوگند فضلی‌خوانی با موضوع طبیعت در بخش بیماران مبتلا به کرونا در راستای انتقال حس لطافت، آرامش و تاثیر بصری رنگ های انرژی بخش طیف سبز و آبی به نمایش در آمده است.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد هدف از نمایش آثارش در بیمارستان نیکان غرب بیان کرد:

به اعتقاد من حضور اصل اثر هنری در مراکز درمانی تاثیر بسزائی بر مخاطب دارد تا عکس آن اثر، چرا که در اثر هنری میتوان به وضوح اثر تاش قلمو و جریان حس و حال هنرمند را دید و لذت بصری حقیقی را به مخاطب منتقل کرد.

سوگند فضلی خانی هنرمند متولد 1355 تهران است. وی در رابطه با سابقه فعالیت های هنری خود می‌گوید:

در صندوقچه ی خاطراتم، از دوران کودکی علاقه ی وافری به مطالعه، هنر و تدریس داشتم و در دوران نوجوانی این علاقه به واقعیت پیوست؛ طراحی سیاه قلم و مداد رنگی را فرا گرفتم تا این که وارد دانشگاه شدم و تحصیلات خودم را در رشته ی معماری به پایان رساندم و در آن زمان نسبت به گذشته کمتر به نقاشی می پرداختم؛ پس از اتمام تحصیلاتم، در پس زمینه های ذهنم ردپای نقاشی مانده بود و هنوز تشنه ی نقاشی، و این بار علاقه مند به تکنیک های دیگر و در فکر آمیخته شدن رنگ ها در هم و ایجاد یک حس زیبا بودم، به همین جهت اواخر سال 1389 به آبرنگ روی آوردم و دقیقا آبرنگ آن حس در آمیخته شدن را به من القا کرد.

وی در ادامه افزود:

در گذشته گهگاهی رنگ روغن را با یک تجربه انتزاعی کار کردم و در آبرنگ به یک تجربه ی رئال رسیدم و شاید در آینده ترکیبی از هردو را تجربه کنم. در طول این سالها در نمایشگاه های گروهی شرکت کردم و زیر نظر اساتید به نام آبرنگ کار کرده‌ام.

فضلی خوانی تعریف خود را از هنر نقاشی چنین ارائه داد:

از نظر من نقاشی یعنی رقص انگشتان بر روی صفحه ی بوم، رنگ ها و شکل های نقاشی، واژه های صمیمانه تری از کلام اند.

وی با بیان عشق خود از دوران کودکی به هنر نقاشی توضیح داد:

مدرس دانشگاه و مدرس آبرنگ در آتلیه معماری و هنرکده بودم و بعد از مدت زمانی علاقه‌مند شدم کارهایم در معرض دید مردم باشد و این دلیلی شد که آثارم را در مراکز مختلفی به معرض نمایش بگذارم، دوست داشتم هر فردی که به کارهای من نگاه می کند احساس آرامش داشته باشه و لحظه ای خودش را در آن فضا احساس کند، دور از هیاهو و مشغله های فکری و فقط و فقط نظاره گر باشد.

این هنرمند در مورد سیر و روند کاری خود در تکنیک آبرنگ بیان کرد:

به دلیل دشواری تکنیک آبرنگ در ابتدا از آثار هنرمندان مختلف استفاده کردم و کم کم از عکس بهره بردم.

معتقدم ایجاد ارتباط موثر با مدل انتخاب شده تاثیر بسیاری در ماندگاری اثر هنری دارد و این ارتباط در آثارم با موضوع طبیعت ممکن است در طبیعت ایجاد شود و یا حتی در منزل و آتلیه، هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

logo-samandehi