در حاشیه نمایش مجموعه سیاح مطرح شد

مجموعه‌های خصوصی نوعی از الگو را به وجود می‌آورد

نمایش آثار مجموعه‌های خصوصی نوعی از الگو را به وجود می‌آورد که به واسطهٔ آن هنرمندان جوان کار خود را با آن تنظیم کنند و در مورد بازار هنر اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. این را کیوریتور آرت گالری موتورخونه، مریم رئیسی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین مطرح کرد، در ادامه خواننده این گفتگو باشید.


مجموعه ای که به نمایش در خواهد آمد از چه زمان در خانواده سیاح جمع آوری شده است؟

جمع آوری مجموعه خصوصی سیاح ازحدود سال 1380 و توسط سیاوش سیاح کلید خورده؛ اما در نمایشگاه حاضر آثاری که از سال 96 تا کنون توسط کل خانواده سیاح جمع آوری شده‌اند به نمایش در آمده‌اند. در این نمایشگاه تنها بخشی از مجموعه شخصی خانواده سیاح و به تعداد 26 اثر و با ابعاد متفاوت به نمایش در آمد. همچنین آثار جمع‌آوری شده در مدیوم‌های متنوع از جمله نقاشی، مجسمه و چاپ خلق شده‌اند.


آیا مخاطب این مجموعه، بیننده آثار هنرمندان جوان و معاصر خواهد بود و یا آثار هنرمندان پیشکسوت نیز به نمایش در آمده است؟

تمرکز اصلی این مجموعه بر آثار معاصر است، از آنجا که اکثر آثار معاصر در مرحله دوم از مراحل چهارگانه‌ای که آنجلا وتسه تاریخدان هنر در کتاب خود «هنرمند شدن» برمی‌شمارد، قرار می‌گیرند؛ مرحله‌ای که بازار هنوز چندان توجهی به این آثار ندارد و صرفاً منتقدانی تیزبین و مجموعه‌دارانی که بازار هنر آنان را نوآوران یا رواج دهندگان می‌نامد (مانند کارل نیرندوف و سالمون گوگنهایم) به این آثار توجه می‌کنند؛ در این مجموعه تلاش شده تا جمع آوری آثار با تمرکز بر این دسته از هنرمندان انجام گیرد.


هدف اصلی خانواده سیاح از نمایش این مجموعه ارزشمند، به ویژه پس از رکود فعالیت هنری و اقتصادی در دوران کرونا چیست؟

امروزه گنجینه فراوانی از آثار فرهنگی و هنری ایران در مجموعه‌های شخصی نهان مانده است؛ به دست دادن فرصتی برای دیدن مجموعه‌ای خصوصی از آثار هنر معاصرمان بی‌شک واقعه‌ای است که باعث رشد فرهنگی هرچه بیشتر جامعه می‌شود، همان‌طور که بازگشایی مجموعه‌های شخصی به روی مردم در غرب منجر به رشد فرهنگی جوامع غربی و همچنین رشد اقتصادی بازار هنر شد.

رشد فرهنگی و اقتصادی بازار هنر می‌تواند انگیزه و دلگرمی لازم برای فعالیت بیشتر هنرمندان باشد، همان‌طور که عکس قضیه همواره باعث ترک فعالیت هنری از سوی هنرمندان و پرداختن به زمینه‌های نامرتبط شده است. همچنین نمایش آثار مجموعه‌های خصوصی نوعی از الگو را به وجود می‌آورد که به واسطهٔ آن هنرمندان جوان کار خود را با آن تنظیم کنند و در مورد بازار هنر اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.


آیا جهت امکان مشاهده نمایشگاه از شهر های دیگر، امکانی برای مشاهده نمایشگاه به صورت آنلاین در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر خیر. اما پس از اتمام این نمایشگاه تصاویر مجموعه در سایت خانه هنر شیراز و موتورخونه قرار خواهد گرفت.


با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت های عمده اقشار جامعه، خریداران آثار هنری و حمایت کنندگان هنرمندان مجموعه داران انگشت شماری هستند، معیار های یک مجموعه دار برای سرمایه گذاری بر یک هنرمند جوان بر چه اساس است ؟

از منظر اقتصادی برای داشتن یک اقـتصاد پویا در هنر، باید برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام داد این مجموعه که سنجیده و آینده‌نگرانه تهیه شده این مهم را در نظر داشته و آثار بر اساس ملاک‌های ارزش‌گذاری آثار در بازار هنر و ارزش‌های زیبایی شناختی بررسی شده‌اند.

در هر صورت سلیقه شخصی نیز در مجموعه‌ای خصوصی تا حدودی مؤثر است، دیگو کورتز از فعالان دنیای هنر در جایی می‌گوید: «چیزی که به آن سلیقه می‌گوییم عمدتاً فعالیتی فکری است.» از این منظر سلیقه قابلیت شکافته شدن به عناصر کوچک‌تر و مورد تحلیل قرار گرفتن را دارد. اشیای هنری از این دید در حکم طبیعت بی‌جان هستند، اشیایی بدون تحرک و آماده برای مکاشفه، این اصل گالری را به مکانی برای توجه و مراقبه تبدیل می‌کند و به مجموعه‌داری نیز جنبه‌ای معنوی می‌بخشد.


یک مجموعه دار در خرید و فروش آثار هنری بر اساس چه شاخص‌هایی برآورد قیمت می‌کند؟ آیا سلیقه در قیمت‌گذاری تأثیر به سزایی دارد و یا شاخص های دیگر اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؟

ارزش ‌گذاری کـالاهای فـرهنگی عـبارت است از تجزیه مفهوم ارزش فرهنگی به حداقل برخی از عناصر سازنده مهم‌تر آن ها، مانند: ارزش زیبایی شناختی، ارزش معنوی، ارزش تاریخی، اصالت اثر، ارزش نمادین و ارزش اجتماعی که بدون ادعای جامعیت در آثار این مجموعه در نظر گرفته شده‌اند. ارزش مادی کارهای حاضر در نمایشگاه بیش از یک میلیارد تومان ارزش گذاری شده‌ است.

logo-samandehi