گفتگو با دبیر عکس سیزدهمین جشنواره عکس دوربین.نت


"اتفاق مهم در جشنواره امسال بخش"گپ" است که با گفتگوی چالشی و چهره به چهره سعی داریم که ناگفته هایی را از عکاسانی بشنویم که تاثیرگذاری های مثبت و خوبی در این اواخر داشته اند." این را نوروزی دبیر بخش عکس سیزدهمین جشنواره عکس خبری و مطبوعاتی دوربین.نت بیان کرد.

در ادامه خواننده این گفتگو باشید:

نوروزی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدف از برگزاری این رویداد بیان کرد: هدف اصلی بر این است که به دور از هیاهو و جنجال ها و دریافت رقم های آنچنانی از بخش های دولتی و خصوصی، بتوانیم به معنای واقعی کلمه‌ی "جشنواره"عینیت ببخشیم و با استفاده از لطف و محبت عزیزان و افراد باتجربه و کاربلد ودر فضایی صمیمی و خودمانی این امکان را فراهم کنیم تا علاقمندان و مشتاقان آموزش و یادگیری بتوانند در طول یازده روز جشنواره و به صورت کاملا آزاد و رایگان از ۹ بخش متفاوت نمایشگاهی و نیز سانس های پخش فیلم هایی با موضوع عکاسی و از همه مهمتر بخش های سخنرانی و"گپ" استفاده مطلوبی داشته باشند.

وی در ادامه سطح کیفی عکاسی خبری در کشور را چنین تشریح کرد: در کشور ما متاسفانه و صد افسوس مسئله آموزش و تربیت حرفه ای،در بخش عکاسی خبری جدی گرفته نمی شود.
مدیران رسانه ها هم به دنبال جذب عکاسان آموزش دیده و کاربلد نیستند.در این روزها همه فکر میکنیم که فشارهای اقتصادی و....‌‌معضل و غیر قابل جبران هست،در حالی که فقر سواد/فقر آموزش/فقر فرهنگی/فقر اخلاقی و.....هم در همه لایه ها و بخش های جامعه به وفور دیده میشود و ظاهرا هم کسی برای مقابله و یا پیشگیری آستینی بالا نمی زند و شاید هم برای مسئولان و متولیان جزو الویت هانبوده و نباشد.
فردی به صرف داشتن رقمی در حساب بانکی و داشتن یک پارتی و عدم آموزش درست و اصولی وقتی در قامت عکاس خبری ظاهر میشود نتیجه این میشود که در بسیاری موارد شاهد تولید و انتشار عکسهایی هستیم که با روح اخلاق حرفه ای و اصول اساسی عکاسی خبری و مطبوعاتی و استاندارد های فنی و تکنیکی ژورنالیسم در تضاد های کامل و آشکاری است.

وی در ادامه افزود: به دلیل آشنا نبودن و عدم توجیه نیروهای پلیس و دیگر ماموران و ضابطین آشکار و نهان،امکان حضور به موقع و فعالیت حرفه ای از همکاران عکاس خبری در بسیاری از حوادث و اتفاقات گرفته میشود و با اعمال بعضا قوانین من درآوردی، همکاران عکاس از انجام وظیفه حرفه ای باز می مانند که اگر امیدواریم روز و روزگارانی این مشکلات حل بشود قطعا و یقینا همکاران عکاس در این بخش سرآمد هستند ولی در عین حال بسیاری از عکاسان سعی میکنند توانمندی هایشان را در بخش عکاسی مستند و تولید و انتشار عکس‌هایی با موضوع مشکلات و آسیب های موجود در جامعه نشان دهند.

نوروزی با اشاره بر اینکه در جشنواره سیزدهم، تور عکاسی از فضاها و مکان های مشخصی تدارک دیده شده که در پایان بررسی و داوری میشوند، افزود: هم سانس های مختلف نمایش فیلم های راه یافته به بخش مستند و داستانی را داریم و نیز در بخش سخنرانی ها هم سعی و تلاش کرده ایم تا با استفاده از وجود عزیزان با تجربه و کاردان،به مباحث مختلف و مورد نیاز جامعه عکاسی بپردازیم.
و اتفاق مهم در جشنواره امسال بخش"گپ" است که با گفتگوی چالشی و چهره به چهره سعی داریم که ناگفته هایی را از عکاسانی بشنویم که تاثیرگذاری های مثبت و خوبی در این اواخر داشته اند.

دبیر بخش عکس جشنواره دوربین.نت در مورد انتشار گزارش نشست های این رویداد بیان گرد: بله قطعا همینطور است. بخش های سخنرانی و گپ به صورت صوتی و تصویری و در آینده ای نزدیک و به سرعت تمام در سایت دوربین.نت و برای استفاده عموم علاقمندان منتشر می شود.

وی در پایان ضمن سپاس از همراهی رسانه ها ابراز امیدواری کرد با تلاش بچه های دوربین.نت ،همه عزیزان علاقمند بتوانند از بخش های مختلف و متنوع جشنواره استفاده مطلوب را ببرند و در طول این یازده روز جشنواره به میزان علاقمندی و افزایش آگاهی و دانش عکاسانه خودشان بیافزایند.

و در پایان افزود: لازم است ذکر کنیم که با رجوع به جدول جشنواره همه مشتاقان به دنیای عکاسی میتوانند با انتخاب برنامه مورد علاقه اشان در فرهنگسرای سرو جزو میهمانان گرانقدر جشنواره باشند.

logo-samandehi