برگزاری رویدادی هنری همزمان در ۲۱ گالری

هفته هنر «تیر»، رویدادی برای آنها که حتی مخاطب هنر نیستند


برگزارکنندگان هفته هنر «تیر» معتقدند، مخاطبان این رویداد را می‌توان هر کسی تصور کرد؛ از کسی که هیچ پیش زمینه‌ای درباره هنر ندارد تا کسی که مخاطب تخصصی هنرهای تجسمی است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، هفته‌ی هنر «تیر» از ۱۴ تا ۲۱ دی‌ ماه در ۲۱ گالری (آ، آب انبار، آتبین، آران، آرت سنتر، اُ، اثر، اعتماد(هفت تیر و باغ نگارستان)، افرند، ای‌جی، ایرانشهر، دستان(زیر زمین دستان)، دلگشا، راه ابریشم، سیحون، شیرین، طراحان آزاد، محسن، هما، هور) در حال برگزاری است.

مریم مجد ـ گالری‌دار ـ درباره چگونگی فراهم کردن زیرساخت‌های موجود برای برگزاری این رویداد بیان کرد: از نظر قانونی به جاهای بسیاری مراجعه کردیم. ۲۱ گالری در این پروژه شرکت کردند، ۱۵ جلسه نشست را برگزار خواهیم کرد. همچنین ۱۳ پروژه کیوریتوریال را داریم.

این گالری‌دار ادامه داد: برای برگزاری نشست‌ها نیاز بود تا از نهادهای مختلف اجازه رسمی بگیریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه با ما همکاری خوبی داشت. کیوریتورها بنا بر صلاحدید خود آثار را به نمایش می‌گذارند برای مثال دو کیوریتور آثار هنرمندان را در هتل‌هایی که تازه افتتاح شده است یا کیوریتورهای دیگر خانه‌های مسکونی و تعمیرگاه را برای کارشان انتخاب و آثار را به نمایش گذاشته‌اند.

او با بیان اینکه ما از نظر اجرایی خوش شانس بودیم، اظهار کرد: هفته‌ هنر باید از نظر محتوایی طوری باشد تا هرکس به اندازه عطش خود، نیازی که دارد را برداشت کند، به همین دلیل به تمام فضاهایی که می‌شناختیم مراجعه کردیم. به زعم خودمان توانستیم محفلی فراهم کنیم تا فضای بهتری را برای معرفی هنرهای تجسمی برای مردم ایجاد کنیم و مخاطبان عام و خاصی داشته باشیم.

مجد افزود: ما یک هدف داخلی و یک هدف خارجی داریم. هدف داخلی ما مربوط به کشور، شهر و مردم خودمان است و هدف خارجی نیز این است تا بتوانیم هنر ایران را در الگوی بزرگتری در سطح بین‌المللی معرفی کنیم.

این گالری‌دار گفت: برنامه‌های هفته هنر از روز جمعه ۱۴ دی‌ ماه شروع شده و تا ۲۱ دی‌ ماه ادامه دارد. ما برای این کار به ۶۰ گالری رجوع کردیم و هیات انتخابمان شامل سه ایرانی (رزیتا شرف جهان، نگار عظیمی، بهزاد حاتم) و دو غیر ایرانی (میرنا عیاد و دنیل بلیچه) هستند. از ۴۰ پرپوزالی که دریافت کردیم ۲۱ گالری بر اساس برنامه‌های هفته هنر انتخاب شدند که به معنای این نیست بهترین‌های شهر کنار هم جمع شده‌اند. گالری‌های خوبی داریم که دوست نداشتند در این رویداد شرکت کنند و امیدواریم آنها را در سال‌های آینده، کنار خودمان داشته باشیم.

او بیان کرد: هدف ما این نبود که تابلو را از دیوار گالری برداریم و روی دیوار کتاب فروشی یا جای دیگری نصب کنیم بلکه درصدد بودیم که هدف داشته باشیم. به زعم خودمان پروژه‌های ما جذاب هستند. نشست‌های این رویداد نیز از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در کافه گودوی یاس و از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در خانه‌ی وارطان برگزار می‌شود. همچنین برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها نقشه‌ها و بروشورهای مختلفی چاپ کردیم.

مجد درباره تعداد آثار به نمایش گذاشته شده در این رویداد اظهار کرد: نمی‌توانم تعداد آثار را بگویم زیرا برخی از آثار به صورت گروهی هستند و فقط ۱۹۰ اثر در خانه‌ی هنرمندان در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. همچنین بخش دیگری از پروژه‌ی ما شامل گپ و گفت دور یک میز پینگ ـ پنگ جامعه نیومدیا، مجموعه‌ای خصوصی از مجسمه‌ها و تندیسک‌های داستان‌های تن تن در گالری هدایت، خانه‌ هنرمندان، مجموعه هنرهای تجسمی بادبادک تهران، موسسه کودکان دنیا، ارت شاپ تهران و بخش رزیدنسی‌ها می‌شود.

این گالری‌دار همچنین درباره ارتباط هنرمندان با مردم در هفته هنر اعلام کرد: به گالری‌دارها گفته‌ایم تا سعی کنند در مدت زمان نمایش آثار، هنرمندان نیز در محیط حضور داشته باشند، همچنین اگر امکان حضور آنها وجود ندارد، گالری‌ها امکان پاسخگویی به سوال‌های مخاطبان را داشته باشند. از طریق ارتباطات جمعی نیز سعی کردیم ارتباط بیشتری با افراد برقرار کنیم. از طرفی ساعت گالری‌ها را از ساعت ۱۱ تا ۲۱ طولانی کردیم و در این رویداد، روزهای تعطیل هم ندارند.

او درباره تمرکز این هفته هنری در مرکز نیز توضیح داد: هفته‌های هنر در همه جای دنیا در یک شهر متمرکز می‌شوند. ما دوست داریم این برنامه در شهرهای مختلف هم برگزار شود اما به دلیل نیاز به زیرساخت‌ها مجبور شدیم آن را در مرکز برگزار کنیم. تمرکز این هفته روی هنر تهران است اما ما مهمانان خارجی هم داریم.

مجد درباره قیمت‌گذاری آثار نیز اظهار کرد: قیمت‌گذاری را گالری‌ها انجام می‌دهند و به اینکه چه هنرمندی چه اثری را ارائه دهد بستگی دارد. اما به صورت تقریبی قیمت آثار هنرمندان جوان از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و آثار هنرمندان برجسته‌تر تا ۳۰۰ میلیون ادامه دارد.

این گالری‌دار همچنین درباره انتخاب نام هفته هنر «تیر» نیز توضیح داد: نام این رویداد به اینکه اولین بار در تیر ماه برگزار شد، مربوط نمی‌شود و تیر به معنای ستون، نگهدارنده است وهفته هنر تیر بر این مبنا نام‌گذاری شده است.

هرمز همتیان ـ گالری‌دار ـ به عنوان سخنران دیگر این نشست که برای تشریح برنامه‌های هفته هنر «تیر» در کافه گودوی یاس برگزار شد، بیان کرد: این رویداد برای من یک اِلمان زیرساخت محسوب می‌شود. از طرفی آنقدر نو است که نمی‌دانیم چه می‌شود. ما ادعایی نداریم. حتی پول برخی از کارهایی را که انجام می‌دهیم نگرفتیم. بسیاری به دلیل سابقه‌ای که داریم به ما احترام می‌گذارند و امکان دارد در سال‌های پیش رو فراخوان وسیع‌تری در این زمینه داشته باشیم.

در این نشست همچنینحمیدرضا پژمان ـ گالری‌دار ـ مطالبی تخصصی درباره چگونگی برگزاری این رویداد و مقایسه رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر مطرح کرد.

logo-samandehi