نابرابری ها و طبقات اجتماعی از لنز «طارق زیدی»

معرفی هنرمند

طارق زیدی، عکاس و دارنده مدرک M.Sc. در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه کالج لندن است که در حال حاضر لندن زندگی می کند.

به گزارش گالری آنلاین، زیدی نابرابری ها، طبقات اجتماعی و جوامع در معرض خطر را به تصویر می کشد و تاکنون در بیش از 18 کشور در چهار قاره جهان و عمدتا در کشورهای در حال توسعه فعالیت داشته است.

وی عکاسی ست که به مدت ۱۰ سال از مردم قبیله ای و بومی در بیش از ۳۰ کشور آفریقایی عکاسی کرده است. آخرین پروژه عکاسی او مربوط به سودان جنوبی، جوان ترین و ناپایدارترین کشور جهان است که در مجموعه عکس خود با عنوان «گاوهای پادشاه»، مردم این قبیله و اهمیت گاوها در زندگی شان را نشان می دهد.

این عکاس در ژانویه سال 2014، مقام ارشد شرکتی خود را واگذار کرد تا اشتیاق خود را در تصرف عزت، پاکی و روح مردم در محیط خود دنبال کند.

موضوع کار او عمدتا مستندسازی موضوعات اجتماعی، نابرابری ها، اجتماعات و سنت های در معرض خطر از سراسر جهان است.

قابل توجه است کره شمالی به عنوان یکی از مرموزترین مکان‌های جهان به علت محدودیت های شدیدی که در ورود اتباع بیگانه و گردشگران اعمال می کند تا کنون هیچ گردشگر غربی را به خود راه نداده است تا کره شمالی واقعی را در قاب دوربین به تصویر بکشد؛ اما "طارق زیدی" از طریق مرز منطقه دندونگ چین وارد کره شمالی شده و از پیونگ یانگ-پایتخت این کشور- تا منطقه ونسان در سواحل شرقی آن دیدن کرده است. وی ضمن گردش و بازدید این دو منطقه از کره شمالی، به صورت پنهانی عکس هایی نیز از این دو مکان تهیه کرده است.

زیدی در مصاحبه ای گفته است عکس هایی که از کره شمالی تهیه کرده ام صحنه هایی بوده که با چشمان خود در این کشور در خیابان ها، محل کار مردم و سایر مکان های عمومی شاهد آن بوده ام.

از آگوست سال 2015 ، داستان ها، تصاویر و فیلم های زیدی از آنگولا، برزیل، کامبوج، چاد، کنگو، اتیوپی، جورجیا، اندونزی، مغولستان، کره شمالی و سودان جنوبی در بیش از 60 نمایشگاه بین المللی و همینطور بیش از 700 نشریه، روزنامه و وب سایت به نمایش گذاشته شده است. که از جمله این نشریه ها میتوان به گاردین، BBC، CNN، نشنال جئوگرافیک، واشنگتن پست، Der Spiegel ،GEO ،El Pais، مجله تایم و اسمیتسونیان اشاره کرد.

آثار زیدی از طریق جوایز معتبری از جمله: POYI، عکاس سال یونیسف، IPA و PDN Photo Annual به رسمیت شناخته شده است.


منبع: yjc /mosbate1 /all-about-photo /nooriato

تهیه و تنظیم: بهاره زالی/ مریم محمدزاده

logo-samandehi