درمبخش: پاپ‌آرت یک تکرار خوشایند است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در نشستی که با حضور سینا جعفریه (مدیر گالری ثالث)، دنیا مشرفی (مدیر داخلی گالری) و هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه «وات د پاپ» از جمله کامبیز درمبخش، زرتشت رحیمی و کیانوش معتقدی برگزار شد، هدف از تأسیس و برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای این مکان تشریح شد.

کامبیز درمبخش - طراح و کارتونیست - در این نشست اظهار کرد: خوشحالم که دوباره وسط شهر، شاهد تأسیس یک گالری هستیم، چون نیازی نیست با وجود این‌ همه ترافیک، مسافت زیادی را طی کنیم تا پای کوه برسیم و از یک گالری دیدن کنیم. در اروپا نیز چنین است و گالری‌ها در مرکز شهر هستند. البته به‌تازگی تعداد گالری‌ها از تعداد هنرمندان بیشتر شده و نمی‌دانم چگونه می‌خواهند این همه گالری را پر کنند، چون تعداد هنرمندان خوب ما بسیار کم است.

او درباره‌ی هنر پاپ در ایران، توضیح داد: متأسفانه مینیاتور ایرانی از زمان ناصرالدین‌شاه دچار رکود شد و نقاشان ایرانی، نقاشی‌های مینیاتور را به رنگ روغن تبدیل کردند. در واقع، مینیاتورهای ایرانی رو به نقاشی هستند و کیفیت‌های زیبای ایرانی در آن‌ها محو و نقاشی غربی وارد زندگی ما شد، همچون پاپ‌آرت. پاپ‌آرت به اعتقاد من یک تکرار خوشایند است و هنرمند امروز، به جغرافیای خاصی محدود نیست. وسایل ارتباط جمعی باعث شده است، هنرمندان امروز بتوانند خودشان را مطرح کنند. نقاشی دارد دوران نهایی خود را طی می‌کند و کسی در این میان موفق است که خلاقیت داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست، سینا جعفریه با بیان این‌که دغدغه اصلی مسؤولان گالری، معرفی هنرمندان جوان و بخصوص هنرمندان شهرستان‌هاست، گفت: هنرمندان شهرستان‌ها مظلوم واقع شده‌اند. ما می‌خواهیم از اساتید دانشگاه‌ها نیز کمک بگیریم تا از این طریق بتوانیم هنرمندان جوان و ظرفیت شهرستان‌ها را بشناسیم. ما در اینجا شاهد برخورد ادبیات و هنرهای تجسمی خواهیم بود که اتفاق مهمی است، چون ادبیات و سینمای ما با هنرهای تجسمی فاصله داشته، ولی در اینجا هنرهای تجسمی می‌تواند روی کتاب یک نویسنده تأثیر بگذارد و برعکس.

او افزود: برای ما مهم است در مدت کوتاهی، جنبش راه بیندازیم. آخرین جنبش ما مکتب سقاخانه بوده است. بعد از آن هم شاهد کپی خیلی از کارهای خارجی دست‌ دوم و دست‌ سوم بوده‌ایم.

جعفریه همچنین بیان کرد: پاپ‌آرت هنر مورد علاقه‌ام است و به همین دلیل، اولین نمایشگاهی که در این گالری برپا می‌شود، به این موضوع اختصاص داده شده است. الگوی ما در طراحی این گالری تیت مدرن لندن و گالری‌های روز دنیاست.

او درباره برنامه‌های گالری «ثالث» نیز گفت: از جمله برنامه‌های مهم ما برپایی نشست‌های تخصصی است. روزهای جمعه، مراسم افتتاحیه داریم و بعد، نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزار می‌شود. برای نمایشگاه «وات د پاپ» هم نشستی درباره ورود پاپ به ایران خواهیم داشت. نکته مهم دیگر این است که آیدین آغداشلو استیتمنت نمایشگاه را نوشته است.

مدیر گالری ثالث ادامه داد: نمایشگاه بعدی ما یک نمایشگاه گروهی با عنوان پزشک احمدی است و بعد از آن، یک نمایشگاه انفرادی از مسعود کشمیری برپا می‌شود. نمایشگاه دیگرما «ویکتور وازارلی» است که با 120 اثر به ایران می‌آید.

جعفریه درباره‌ی نحوه برگزاری نمایشگاه در این گالری، گفت: ما از هنرمندان هزینه ورود نمی‌گیریم و به آن‌ها اعتماد داریم. سعی می‌کنیم آثارشان را بفروشیم، اما اگر فروش نرود، دلیلی ندارد که به آن‌ها اعتماد نکنیم. ما اصلا نمی‌خواهیم به سمت خط و کالیگرافی برویم. هر هنرمندی که آثار نویی داشته باشد، در گالری ثالث جا دارد. برای برخی از آثار این نمایشگاه نیز تقاضای خرید داشته‌ایم.

او همچنین یکی از برنامه‌های آینده این گالری را تعویض هنرمند یا Exchange Artist دانست و اظهار کرد: با گالری‌هایی در لندن، پاریس و دبی مذاکره کرده‌ایم تا ضمن نمایش آثار هنرمندان آن‌ها، هنرمندانی که با گالری ما همکاری می‌کنند، آثارشان در این گالری‌ها به‌نمایش گذاشته شود. بعد از آن در نظر داریم شعبه ثالث را در این سه شهر هم تأسیس کنیم.

جعفریه همچنین از راه‌اندازی حراجی با عنوان «حراج کالکتورها» در برنامه سال آینده این گالری خبر داد و گفت: این نوع حراج برای اولین‌بار است که در ایران برگزار خواهد شد. ما برای فروش یک اثر، سقف قیمت می‌گذاریم و با این حرکت می‌خواهیم مجموعه‌داران جوان را افزایش دهیم. سایت گالری هم از زمانی که نمایشگاه دوم ما برپا شود، آغاز به کار می‌کند.

مهدی متین صادقی که معماری گالری را برعهده داشته است، نیز گفت: مجموعه «ثالث» شامل کتابفروشی و کافه است که یک گالری هم به آن اضافه شده است. مهم‌ترین چالش ما این بود که ضمن ارائه یک المان هنری، آثار هنرمندان به بهترین نحو نمایش داده شود، یعنی نمی‌خواستیم المان‌های هنری با کار هنرمندان تضاد داشته باشد. نورپردازی‌های خاصی در این گالری استفاده شده و نوع کف‌پوش آن بتن براق است که برای اولین‌بار در یک گالری به کار گرفته شده است.

در بخش دیگری از این نشست، کیانوش معتقدی درباره گالری ثالث گفت: این گالری برخلاف رسمی که این روزها معمول شده و بسیاری از فضاهای غیراستاندارد برای گالری‌ها در نظر گرفته می‌شود، با استانداردهای یک گالری طراحی شده است. اینجا با یک تفکر و اندیشه درست ساخته شده و روی تک‌تک فضاهای آن مثل محلی برای برگزاری نشست‌ها، ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است. خیلی مهم است نشر ثالث که در زمینه ادبیات فعالیت دارد، یک گالری هم تأسیس کرده است.

او افزود: اتفاق خوشایند این گالری وجود و حضور یکسری هنرمندان صاحب‌نام در زیر یک چتر است که علاوه‌ بر نمایش آثار هنری، فرصتی برای نقد و بازخوانی آثار هنری هم به‌وجود می‌آورند و یک خوانش نو در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. از این به بعد می‌توانیم شاهد حضور هنرمندانی باشیم که فضای حرفه‌ای را در اختیار مخاطبان می‌گذارند و در کنار نمایش آثار قرار است بروشور هم منتشر شود. این‌ها ما را به یاد مجموعه‌های خارجی شامل برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی، هدیه‌های هنری و ... می‌اندازد.

زرتشت رحیمی نیز مخاطبان گالری ثالث را شاخصه تفاوت این گالری با دیگر گالری‌ها دانست و اظهار کرد: فکر کنم نکته شاخص گالری «ثالث» نوع مخاطبان این گالری است. بیشتر بازدیدکنندگان گالری‌ها مخاطبانی از قشر ثابتی مانند علاقه‌مندان به هنر و دانشجویان هنر هستند، اما طیف‌های مختلفی به نشر ثالث می‌آیند که می‌توانند مخاطب گالری هم باشند.

این هنرمند افزود: اینجا می‌تواند محل حضور یکسری از هنرمندان خارجی باشد. امیدواریم با ارتباط‌های این گالری، فرصتی برای ورود هنرمندان دیگر کشورها فراهم شود، چون ما در وضعیتی هستیم که شاید نتوانیم به آثار خارجی زیادی دسترسی داشته باشیم و شاید در این گالری بتوان چنین جریان‌هایی را شکل داد.

گالری ثالث با برپایی نمایشگاه «وات دِ پاپ» از ساعت 16 تا 21 روز 30 بهمن‌ماه به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر شماره 148 افتتاح می‌شود. علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 21 و روزهای جمعه از ساعت 16 تا 21 به گالری مراجعه کنند.

logo-samandehi