بهترین متریال ها برای ساخت ماکت های معماری


برای قرن ها، ماکت سازی فیزیکی از اساسی ترین بخش های آموزش و تمرین معماری بوده است. هدف از ساخت ماکت فیزیکی، شبیه سازی روابط فضایی بین احجام و درک سیستم های ساختمانی با ایجاد امکان مشاهده و بررسی پلان، نما و چشم انداز طرح کلی توسط طراح و مشتری است.

به گزارش گالری آنلاین، حتی در عصر رندرهای (ساخت تصاویر سه بعدی با کامپیوتر) بسیار با کیفیت و واقعیت مجازی، ماکت های فیزیکی نمایانگر روشی محبوب و آزموده شده برای انتقال ایده ها چه در طول فرایند طراحی و چه در مرحله ارائه است. یک ماکت ممکن است در 5 دقیقه با کاغذ و یا با جزئیات بسیار دقیق از چوب ساخته شده باشد. انتخاب دقیق مصالح می تواند با ایجاد امکان انتزاعی ماندن یا آزمایش ویژگی های فیزیکی سیستم های ساختمانی توسط طراحان، کمک زیادی به فرایند مدل سازی کند.

به عنوان یک گام حیاتی در یک فرایند خلاقانه، مشاهدات و بررسی های حجمی می تواند در طراحی یک پروژه بسیار حیاتی باشد. طراحی های Antoni Gaudí را به یاد بیاورید. طراحی های دو بعدی (پلان ها و برش ها) با کمک ماکت های فیزیکی، به ارائه کامل و دقیق طراحی کمک می کنند.

اما Paulo Mendes da Rocha معمار برزیلی در کتاب «Maquetes de Papel» می گوید که ماکت ها به عنوان پشتیبان در فرایند طراحی عمل کرده و به ارائه کار کمکی نمی کنند.
« این ماکتی از طرح ها است... ساخت ماکت تلاشی است برای نشان دادن آنچه در ذهن شما میگذرد... مانند شاعری که در حال نوشتن عجولانه اشعاری است که به ذهنش خطور کرده است... زمانی که توجه می کند... ماکت در اینجا ابزاری است که به فرایند کار کمک می کند.» (صفحه 22)

با در نظر گرفتن چالش هایی که در حین ساخت ماکت های معماری بوجود می آیند، ما مجموعه ای از نکات و مواد پیشنهادی را برای کمک به ساخت ماکت های بعدی شما، جمع آوری کرده ایم.


ماکت های کاغذی

کاغذ سولفات

با توجه به هزینه کم و در دسترس بودن، این کاغذ مناسب ترین گزینه برای ساخت ماکت یا طراحی دشت ها است. با استفاده از قیچی و کمی چسب، می توانید به سرعت، به سادگی و به شکل مقرون به صرفه، روش های مختلفی برای نمایش احجام پویای معماری ارائه کنید.
ویژگی دیگری که باید در نظر گرفته شود، نازک بودن و در نتیجه انعطاف پذیر بودن ماکت های کاغذی است که وجود خمدیگی ها، انحناها و شیب های بدون فشار و تنش را در ماکت ها ممکن می سازد. همچنین این ماده برای مطالعات مربوط به خم شدن نیز مناسب است.

مقوا

این ماده در مقایسه با کاغذ، کناره های ضخیم تر و استحکام بیشتری ارائه می کند و به همین دلیل غالبا برای ساخت احجامی استفاده می شود که دارای انحنا نیستند. اگرچه، باید بدانیم که در بعضی موارد، ساخت سطوح منحنی نیز با چسباندن برش ها به لبه ها قابل انجام است.
با داشتن تنوع رنگی بسیار، می توان از این مقواها برای ساخت ماکت هایی که نشان دهنده مکان های مختلف هستند، استفاده کرد. با استفاده از یک رنگ خنثی برای نمایش زمین، امکان طراحی و نمایش سازه های شهری با استفاده از رنگ های مختلف از پیش تعیین شده برای نشان دادن برنامه ها و کاربردهای مختلف سازه ها جهت درک بهتر تقسیم فضایی و کاربردهای هر یک از ساختمان ها وجود دارد.
همچنین طراحی ماکت های فیزیکی ایزوله با مقوا ممکن است. با استفاده از رنگ های خنثی (بخصوص سفید) درک بهتر سایه ها با استفاده از یک منبع نور ممکن می شود.

معمار Frank Gehry از این نوع مقوا استفاده می کند. طراحی های مختص او شامل طراحی شکل مایعات، سطوح دارای خمیدگی و انحناها است. همانطور که در فیلم Sketches of Frank Gehry مربوط به سال 2005 به کارگردانی Sydney Pollack مشاهده شد، او ماکت ها را بدون تمرین یا برنامه ریزی قبلی می سازد.

کارتن / نئوپان

این نوع کاغذ، وزن و استحکام بیشتری نسبت به انواع قبلی دارد. تفاوت بین مقوای دولایه و سه لایه به تعداد لایه های آنها برمیگردد. ایده آل ترین ماده برای ساخت ماکت های آزمایشگاهی است.


متخصص استفاده از این ماده به دلیل سادگی و سرعت ساخت آن Paulo Mendes da Rocha است. باید به این نکته اشاره کرد که در کنار کاغذهای اشاره شده می توان از مواد دیگری مانند ورق استات نیز برای نمایش شیشه ای و صیقلی بودن سطح استفاده کرد.

ماکت های چوبی
چوب بالسا

برخلاف ماکت های کاغذی، ماکت های چوبی جزئیات بیشتری را نمایش داده و از استحکام بیشتری برخوردار هستند. با استفاده از این مواد، می توان تکنیک های ساختمانی و ویژگی های فضایی را به شکلی زیبا و البته گران تر به نمایش گذاشت.
در میان انواع مختلف چوب که برای ماکت سازی استفاده می شوند، کار کردن با چوب بالسا از همه ساده تر است. ضخامت کم آن امکان برش و اتصال دقیق سطوح را با چوب و یا چسب چوب ممکن می کند. با این وجود، هنگام برش زدن عمود بر رگه چوب باید دقت زیادی صورت گیرد تا از ترک خوردن یا زبر شدن لبه ها جلوگیری شود.


بسیاری از شرکت ها از این نوع ماکت برای نمایش فضای داخلی استفاده می کنند. چوب های نرم نیز انتخابی عالی برای نمایش طراح های پیشنهادی به مشتری به روشی سنجیده، مطمئن و حرفه ای هستند.
چوب بالسا همچنین برای نشان دادن خطوط برجسته انباشته شده، عالی است. بهتر است از برش لیزری برای بریدن این چوب استفاده کنید، مگر اینکه بخواهید مهارت های برش خود را امتحان کنید.
همچنین می توان با سمباده زدن لبه ها، نقاشی و یا جلا دادن چوب بالسا، به نتایج مختلفی دست پیدا کرد. بالسا معمولا به شکل صفحه یا نوارهای باریک یافت می شود که امکان استفاده از آن به عنوان روکش، چارچوب، صفحات و کاشی وجود دارد.

ماکت های فومی

با وجود دستگاه برش فوم در کارگاه های دانشگاهی، این ماده انتخابی عالی برای ساخت سریع ماکت ها است. ده ها حجم مختلف را می توان در زمانی بسیار کوتاه ایجاد کرد که همین مسئله باعث می شود که این روش برای مدلسازی در مقیاس های بزرگ که جزئیاتی مانند الگو و نما چندان مهم نیستند، کاملا مناسب باشد.
با استفاده از ابزار حکاکی فوم، می توان احجام و اجزای محوطه سازی مانند درختان را بهتر و با جزئیات بیشتری ایجاد کرد. امکان رنگ کردن فوم ها نیز به شکل دهی پروژه کمک می کند. هنگام برش، باید دقت زیادی انجام داد تا از پخش شدن گازهای حاصل از سوزاندن یا رنگ کردن فوم جلوگیری شود. انتخاب چسب نیز مهم است، زیرا بعضی مواد شیمیایی ممکن است باعث حل شدن فوم و سست شدن ساختار ماکت شوند.
ماکت سازی با فوم، با توجه به هزینه پایین، در دسترس بودن و زیبایی چشم نوازش، روشی پرطرفدار مخصوصا بین دانشجویان است، اگر توجه و دقت کافی در انجام آن رعایت شود.
در دنیای حرفه ای، شرکت های بزرگ و قدرتمند معماری چون Bjarke Ingels Group (BIG) و OMA از ماکت های فومی استفاده می کنند.

ماکت های پلاستیکی

این مواد با هزینه پایین، معمولا برای ساخت ماکت های نمایش دهنده ویژگی های توپوگرافیک استفاده می شوند. به این ترتیب که می توان به سادگی یک طرح چاپ شده را بر روی پلاستیک چسبانده و سپس آن را برید.
با توجه به ضخامت کم پلاستیک، شاید مجبور شوید بیش از یک لایه را روی هم قرار دهید تا به ارتفاع مورد نظر دست پیدا کنید. ماکت های پلاستیکی را می توان با ماکت های سه بعدی پرینت شده تکمیل کرد که در این صورت زمینه و پایه لازم برای طراحی های مبسوط و با جزئیات بیشتر امکان پذیر می شود.
ماکت های فیزیکی با مقیاس ها، مواد و سطوح جزئیات مختلف، برای تحقیق در حین فرایند طراحی ضروری هستند.


در ادامه نمونه هایی از پروژه ها و پیشنهادهای ارائه شده در آرک دیلی آورده شده است:


منبع: آرک دیلی

ترجمه: گالری آنلاین

logo-samandehi